Poza popularnym FlyEye, Grupa WB od lat rozwija też system o nazwie FT5-Łoś. To bezzałogowa platforma powietrzna kategorii taktycznej krótkiego zasięgu, która służy m.in. do misji wywiadowczych i patrolowania granic. Żołnierze mogą przy jej pomocy obserwować pole walki i z wysokości 5 km naprowadzać artylerię na cel. W wojsku Łoś sprawdza się jako część systemu Gladius.
Bezzałogowy system powietrzny FT5 to projekt gliwickiej spółki Flytronic (Grupa WB), który został opracowany zgodnie z wymaganiami rządowego programu „Orlik”. Pierwsza prezentacja Łosia miała miejsce podczas targów zbrojeniowych w Kielcach w 2016 roku i od tamtego czasu konstrukcja bezzałogowca jest stale rozwijana.
FT5 to płatowiec o wymiarach 6,4 m (rozpiętość skrzydeł) na 3,1 m (długość) i masie 85 kg. Ma dwa silniki i wyróżnia się prostą logistyką i obsługą, a jednocześnie możliwością długiego lotu (do 10 godzin). Modułowa konstrukcja ułatwia transport bezzałogowca, który zgodnie z pierwotnym założeniem startuje z mobilnej rampy i ląduje „na brzuchu”. Producent zaprezentował również wersję z podwoziem kołowym, które pozwala na autonomiczny start i lądowanie na płaskim odcinku nawierzchni o długości ok. 100 m.
BSP może być wyposażony w głowice optoelektroniczne, sensory COMINT/ELINT, detektory rozpoznawania skażeń, a także uzbrojenie. Podstawowym modułem jest głowica wyposażona w kamerę światła dziennego i termowizyjną, ale producent zapewnia możliwość modyfikacji wyposażenia systemu zgodnie z indywidualnymi potrzebami.
FT5 został stworzony do takich celów jak: misje wywiadowcze, obserwacja pola walki, patrolowanie granic państwa, konwojowanie, monitorowanie skutków katastrof. Jednak konstrukcja jest stale rozwijana w różnych kierunkach, czego ostatnim przykładem są wersje SAR i ELINT. W listopadzie 2024 roku odbyły się testy bezzałogowca z systemem rozpoznania radioelektronicznego (ELINT), który zbiera informacje i tworzy mapę elektromagnetyczną źródeł emisji. FT5 SAR jest z kolei wyposażony w radar z syntetyczną aperturą (Synthetic Aperture Radar – SAR), który został zaprojektowany specjalnie z myślą o bezzałogowcu Grupy WB. Ma napęd hybrydowy (w przeciwieństwie do FT5 z dwoma silnikami spalinowymi) i pozwala m.in. na obrazowanie powierzchni ziemi w dzień i w nocy, w warunkach ograniczonej widoczności optycznej (mgła, zachmurzenie), jego działania nie blokują ani tkaniny, ani maskowanie, potrafi też zidentyfikować czy obiekt nie jest atrapą itp.
BSP FT5 jako część bateryjnego modułu bezzałogowych systemów poszukiwawczo-uderzeniowych Gladius jest używany przez Wojsko Polskie. W grudniu 2024 roku Grupa WB poinformowała o zakończeniu dostaw pierwszych części Gladiusa, który stosuje system FT5 do rozpoznania, a następnie rażenia celów przy pomocy urządzeń BSP-U, zintegrowanych z narodowym systemem kierowania ogniem Topaz.
autor zdjęć: WB Group, sierż. Aleksander Perz

komentarze