moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska

Försvarets Materielverk, czyli agencja odpowiadająca za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla szwedzkiej armii, podpisała umowę z polską firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o. Kontrakt dotyczy wyprodukowania dziesięciu ciężkich samochodów ewakuacji i ratownictwa technicznego na podwoziu Scania 8 x 8. Ich koszt to 230 mln zł. Szwedzi zostawili sobie jednak opcję znacznego zwiększenia zamówienia.

Każda armia dla swoich czołgów czy kołowych transporterów piechoty musi mieć na zapleczu wozy zabezpieczenia technicznego. To specjalistyczne konstrukcje które mają błyskawicznie wesprzeć, a w razie potrzeby odholować uszkodzone lub zepsute pojazdy. WZT-emy, bo tak najczęściej bywają nazywane maszyny tego typu – mogą być osadzone na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. To ostatnie rozwiązanie jest bardziej uniwersalne i umożliwia szybkie odholowanie np. kołowego transportera po drogach publicznych bez niszczenia ich nawierzchni.

Polskie holowniki zyskują dobre opinie na zagranicznych rynkach. Niedawno Försvarets Materielverk, czyli szwedzki urząd odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla tamtejszej armii, poinformował, że podpisał umowę z polską firmą na dostawę ciężkich pojazdów tego typu. Szwedzcy żołnierze zostaną wyposażeni w dziesięć nowoczesnych wozów ewakuacji i ratownictwa technicznego zbudowanych na bazie samochodu Scania z napędem 8 x 8. Producentem będzie firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

REKLAMA

W tym roku do szwedzkich jednostek zostaną dostarczone trzy wyprodukowane w Polsce pojazdy. W 2026 roku – siedem. Potem szwedzkie wojsko zdecyduje, czy chce skorzystać z zapisanej w kontrakcie opcji zwiększenia dostaw jeszcze o 35 pojazdów. Wartość kontraktu – bez uwzględniania prawa opcji – wynosi około 230 mln zł.

Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne to jeden z największych w tej części Europy producentów różnego typu wozów przeznaczonych dla straży pożarnych. Ma również dość duże doświadczenie w budowie konstrukcji przeznaczonych dla innych służb mundurowych. Kilka lat temu we współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej WAT-u oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej inżynierowie ze „Szczęśniaka” zbudowali ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego o kryptonimie Mamut (KWZT-1 Mamut). Na jego bazie powstały wozy techniczne, które zakupiły Arabia Saudyjska (KWZT-2) i Czechy (KWZT-3).

Choć szwedzka armia nie ujawnia szczegółów na temat parametrów holowników, które ma zbudować dla niej polska firma, wiadomo, iż pojazdy te będą wyposażone w wyciągarkę główną Sepson Septrac o sile uciągu 20 t oraz żuraw główny o udźwigu 20 t.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~juzz
1742063700
A WP zakupiło w Szwecji, no fajnie.
EF-B7-B3-61

Policjanci w koszarach WOT
 
Planowano zamach na Zełenskiego
Flyer, zdobywca przestworzy
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Wypadek Rosomaka
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
The Power of Infrastructure
K2. Azjatycka pantera
Podejrzane manewry na Bałtyku
Rakiety dla polskich FA-50
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
GROM’s DNA
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Ratownik w akcji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Pionierski dron
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Nowa dostawa Homarów-K
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Wyższe stawki dla niezawodowych
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Inwestycja w żołnierzy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Śmierć gorsza niż wszystkie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kajakami po medale
Podróż w ciemność
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
NATO przechodzi do działania
Dzień, który zmienił bieg wojny
Ewakuacja Polaków z Izraela
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Specjalsi pod nowym dowództwem
Strażnicy polskiego nieba
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Święto sportów walki w Warendorfie
Świat F-35

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO