moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska

Försvarets Materielverk, czyli agencja odpowiadająca za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla szwedzkiej armii, podpisała umowę z polską firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o. Kontrakt dotyczy wyprodukowania dziesięciu ciężkich samochodów ewakuacji i ratownictwa technicznego na podwoziu Scania 8 x 8. Ich koszt to 230 mln zł. Szwedzi zostawili sobie jednak opcję znacznego zwiększenia zamówienia.

Każda armia dla swoich czołgów czy kołowych transporterów piechoty musi mieć na zapleczu wozy zabezpieczenia technicznego. To specjalistyczne konstrukcje które mają błyskawicznie wesprzeć, a w razie potrzeby odholować uszkodzone lub zepsute pojazdy. WZT-emy, bo tak najczęściej bywają nazywane maszyny tego typu – mogą być osadzone na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. To ostatnie rozwiązanie jest bardziej uniwersalne i umożliwia szybkie odholowanie np. kołowego transportera po drogach publicznych bez niszczenia ich nawierzchni.

Polskie holowniki zyskują dobre opinie na zagranicznych rynkach. Niedawno Försvarets Materielverk, czyli szwedzki urząd odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla tamtejszej armii, poinformował, że podpisał umowę z polską firmą na dostawę ciężkich pojazdów tego typu. Szwedzcy żołnierze zostaną wyposażeni w dziesięć nowoczesnych wozów ewakuacji i ratownictwa technicznego zbudowanych na bazie samochodu Scania z napędem 8 x 8. Producentem będzie firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

REKLAMA

W tym roku do szwedzkich jednostek zostaną dostarczone trzy wyprodukowane w Polsce pojazdy. W 2026 roku – siedem. Potem szwedzkie wojsko zdecyduje, czy chce skorzystać z zapisanej w kontrakcie opcji zwiększenia dostaw jeszcze o 35 pojazdów. Wartość kontraktu – bez uwzględniania prawa opcji – wynosi około 230 mln zł.

Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne to jeden z największych w tej części Europy producentów różnego typu wozów przeznaczonych dla straży pożarnych. Ma również dość duże doświadczenie w budowie konstrukcji przeznaczonych dla innych służb mundurowych. Kilka lat temu we współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej WAT-u oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej inżynierowie ze „Szczęśniaka” zbudowali ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego o kryptonimie Mamut (KWZT-1 Mamut). Na jego bazie powstały wozy techniczne, które zakupiły Arabia Saudyjska (KWZT-2) i Czechy (KWZT-3).

Choć szwedzka armia nie ujawnia szczegółów na temat parametrów holowników, które ma zbudować dla niej polska firma, wiadomo, iż pojazdy te będą wyposażone w wyciągarkę główną Sepson Septrac o sile uciągu 20 t oraz żuraw główny o udźwigu 20 t.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze


Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
 
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Przerwany lot „Orlika”
Polska i Litwa – łączy nas bezpieczeństwo
Czas na armię rezerwistów
Różne oblicza Warmate’a
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Budynki jak z klocków
Czas przełomu
Potrzeba wsparcia i dialogu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
„Feniks” w Niedźwiedzicy
WOT uczy się wspinaczki od kpr. Mirosław
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Hugin, podpora Kormorana
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Foch stawia warunki
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Panczeniści nie zawiedli
Walka w półcieniu
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Misje w pigułce
Nowe odkrycia na Westerplatte
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Inżynierowie od UBM
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Podziękowania dla niezwyciężonych
Sojusz na niepewne czasy
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Zmiana warty na Sycylii
Pod polskim dowództwem
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Trio na medal
Nowa brygada na horyzoncie
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Wojsko zaprasza na poligon
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu ministrów obrony E5
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Wojskowe emerytury w górę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO