moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?

Europejska Agencja Obrony (EDA) wskazała 18 możliwych obszarów do współpracy w zakresie obronności i bezpieczeństwa. Jednak dotąd tylko w przypadku czterech z nich pojawiły się deklaracje państw unijnych dotyczące przekształcenia planów w realne projekty. Jednym z nich jest nowej generacji duży okręt bojowy, który miałby być gotowy około 2040 roku.

Europejska Agencja Obrony szacuje, że UE będzie potrzebować co najmniej 30 nowej generacji okrętów bojowych dla swoich przyszłych operacji morskich. Jürgen Scraback, szef jednostki ds. morskich EDA, powiedział, że uważa, iż żadne państwo członkowskie UE nie jest w stanie samodzielnie zbudować okrętu bojowego nowej generacji ze wszystkimi niezbędnymi zdolnościami, więc współpraca wielonarodowa jest konieczna. Wstępne zainteresowanie tym projektem wyraziło siedem państw, wśród których są Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia i Włochy.

Jednak jak zauważył kmdr Alfonso Carrasco, szef oddziału planowania hiszpańskiej marynarki wojennej, członkowie UE mają różne priorytety dla okrętów bojowych nowej generacji, stąd proces zamówień będzie „koszmarem”. Poza kwestią uzgodnienia wymagań taktyczno-technicznych wyzwaniem będzie uzyskanie zielonego światła dla programu ze strony decydentów politycznych. Już na wstępie oszacowano, że jego koszty przekroczą 20 mld euro. Dlaczego tak drogo? Otóż nowy okręt ma być duży, o wyporności 8–10 tys. t, czyli można sklasyfikować go jako dużą fregatę lub niszczyciel. Okręt ma dysponować dronami o różnym przeznaczeniu oraz być wyposażony w ukierunkowaną broń energetyczną, taką jak lasery i działa szynowe. Takie systemy uzbrojenia będą wymagać innowacyjnych rozwiązań w zakresie wytwarzania energii na pokładzie jednostki. Do budowy okrętów mają być wykorzystywane zaawansowane materiały, aby zapewnić im trudnowykrywalność, czyli możliwości stealth.

– Nowa generacja statków będzie się całkowicie różnić od tych, które są obecnie w służbie, ze względu na ewoluujący krajobraz wojny morskiej – podkreślił Fernando Miguélez García, przewodniczący Europejskiej Grupy Przemysłu Marynarki Wojennej (ENIG), działającej w ramach Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Lotniczego, Bezpieczeństwa i Obronnego. Jednocześnie reprezentuje on hiszpańską grupę stoczniową Navantia w kontaktach z NATO i UE.

Firma ta już zaprezentowała swą koncepcję dużego okrętu bojowego SMART 8000, który może być podstawą do wypracowania akceptowalnego przez uczestników programu docelowego projektu. Według Navantii jednostka ma mieć długość 165–170 m i ponad 8 tys. t wyporności, ale ta może wzrosnąć do 10 tys. t. Zależnie od wybranej konfiguracji siłowni maksymalna prędkość okrętu wynosić ma od 27 do 30 w. Jednak na potrzeby dyskretnych operacji prowadzonych z niską prędkością Navantia rozważa wykorzystanie energii elektrycznej dostarczanej przez ogniwa paliwowe lub baterie. Przy prędkości ekonomicznej okręt mógłby pokonać dystans 6 tys. Mm. Wysoki poziom automatyzacji SMART 8000 sprawi, że do obsługi potrzebnych będzie tylko 100–120 członków załogi.

SMART 8000 ma mieć opływową sylwetkę z niską nadbudówką i masztem. Na dziobie okrętu przewidziano stanowisko dla armaty kalibru 127 mm. Co interesujące, gdy nie będzie potrzebna, wieża z nią ma być opuszczana do wnętrza kadłuba i zakrywana przesuwaną osłoną. Podobne osłony przewidziano też dla umiejscowionych za wieżą pionowych wyrzutni pocisków rakietowych. Przy każdej z burt mają być trzy ośmiokomorowe moduły. W pokazanym modelu okrętu na nadbudówce, przed masztem, można dostrzec stanowisko dla broni wykorzystującej skupioną energię. Natomiast od strony rufy ulokowano kolejne stanowisko artyleryjskie. Poza tym przewidziano miejsce na cztery zdalnie sterowane stanowiska z bronią małokalibrową. Ich rozmieszczenie pozwala pokryć ogniem obszar w promieniu 360° wokół jednostki.

Za nadbudówką zaprojektowano przestrzeń wielozadaniową. W części rufowej pokładu znajduje się lądowisko oraz winda łączącą ją z hangarem wewnątrz kadłuba okrętu. Dostęp do niego będzie możliwy też poprzez zaplanowaną w rufie rampę.

Nie wiadomo czy Hiszpanie przekonają do koncepcji SMART 8000 europejskich partnerów, ale mogą zainteresować klientów spoza Europy. Przy czym ci z mniej zasobnymi portfelami będą mieli do wyboru projekt mniejszego okrętu z tej serii – SMART 4000, o wyporności około 4 tys. t i długości 120 m, który byłby de facto lekką fregatą.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Navantia Australia

dodaj komentarz

komentarze


Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Speczespół wybierze „Orkę”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W wojsku orientują się najlepiej
Szli po odznakę norweskiej armii
Polskie Bayraktary nad Turcją
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wellington „Zosia” znad Bremy
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Mity i manipulacje
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Koniec dzieciństwa
W poszukiwaniu majora Serafina
„Droga do GROM-u”
Kosmiczny Perun
Polski „Wiking” dla Danii
DragonFly czeka na wojsko
Abolicja dla ochotników
Transbałtycka współpraca
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zawiszacy na Litwie
Kircholm 1605
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sztuka i służba w jednym kadrze
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
WOT na Szlaku Ratunkowym
Standardy NATO w Siedlcach
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Niezłomni w obronie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Priorytetowe zaangażowanie
„JUR” dla terytorialsów
„Road Runner” w Libanie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Maratońskie święto w Warszawie
Jelcz się wzmacnia
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO