moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?

Europejska Agencja Obrony (EDA) wskazała 18 możliwych obszarów do współpracy w zakresie obronności i bezpieczeństwa. Jednak dotąd tylko w przypadku czterech z nich pojawiły się deklaracje państw unijnych dotyczące przekształcenia planów w realne projekty. Jednym z nich jest nowej generacji duży okręt bojowy, który miałby być gotowy około 2040 roku.

Europejska Agencja Obrony szacuje, że UE będzie potrzebować co najmniej 30 nowej generacji okrętów bojowych dla swoich przyszłych operacji morskich. Jürgen Scraback, szef jednostki ds. morskich EDA, powiedział, że uważa, iż żadne państwo członkowskie UE nie jest w stanie samodzielnie zbudować okrętu bojowego nowej generacji ze wszystkimi niezbędnymi zdolnościami, więc współpraca wielonarodowa jest konieczna. Wstępne zainteresowanie tym projektem wyraziło siedem państw, wśród których są Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia i Włochy.

Jednak jak zauważył kmdr Alfonso Carrasco, szef oddziału planowania hiszpańskiej marynarki wojennej, członkowie UE mają różne priorytety dla okrętów bojowych nowej generacji, stąd proces zamówień będzie „koszmarem”. Poza kwestią uzgodnienia wymagań taktyczno-technicznych wyzwaniem będzie uzyskanie zielonego światła dla programu ze strony decydentów politycznych. Już na wstępie oszacowano, że jego koszty przekroczą 20 mld euro. Dlaczego tak drogo? Otóż nowy okręt ma być duży, o wyporności 8–10 tys. t, czyli można sklasyfikować go jako dużą fregatę lub niszczyciel. Okręt ma dysponować dronami o różnym przeznaczeniu oraz być wyposażony w ukierunkowaną broń energetyczną, taką jak lasery i działa szynowe. Takie systemy uzbrojenia będą wymagać innowacyjnych rozwiązań w zakresie wytwarzania energii na pokładzie jednostki. Do budowy okrętów mają być wykorzystywane zaawansowane materiały, aby zapewnić im trudnowykrywalność, czyli możliwości stealth.

– Nowa generacja statków będzie się całkowicie różnić od tych, które są obecnie w służbie, ze względu na ewoluujący krajobraz wojny morskiej – podkreślił Fernando Miguélez García, przewodniczący Europejskiej Grupy Przemysłu Marynarki Wojennej (ENIG), działającej w ramach Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Lotniczego, Bezpieczeństwa i Obronnego. Jednocześnie reprezentuje on hiszpańską grupę stoczniową Navantia w kontaktach z NATO i UE.

Firma ta już zaprezentowała swą koncepcję dużego okrętu bojowego SMART 8000, który może być podstawą do wypracowania akceptowalnego przez uczestników programu docelowego projektu. Według Navantii jednostka ma mieć długość 165–170 m i ponad 8 tys. t wyporności, ale ta może wzrosnąć do 10 tys. t. Zależnie od wybranej konfiguracji siłowni maksymalna prędkość okrętu wynosić ma od 27 do 30 w. Jednak na potrzeby dyskretnych operacji prowadzonych z niską prędkością Navantia rozważa wykorzystanie energii elektrycznej dostarczanej przez ogniwa paliwowe lub baterie. Przy prędkości ekonomicznej okręt mógłby pokonać dystans 6 tys. Mm. Wysoki poziom automatyzacji SMART 8000 sprawi, że do obsługi potrzebnych będzie tylko 100–120 członków załogi.

SMART 8000 ma mieć opływową sylwetkę z niską nadbudówką i masztem. Na dziobie okrętu przewidziano stanowisko dla armaty kalibru 127 mm. Co interesujące, gdy nie będzie potrzebna, wieża z nią ma być opuszczana do wnętrza kadłuba i zakrywana przesuwaną osłoną. Podobne osłony przewidziano też dla umiejscowionych za wieżą pionowych wyrzutni pocisków rakietowych. Przy każdej z burt mają być trzy ośmiokomorowe moduły. W pokazanym modelu okrętu na nadbudówce, przed masztem, można dostrzec stanowisko dla broni wykorzystującej skupioną energię. Natomiast od strony rufy ulokowano kolejne stanowisko artyleryjskie. Poza tym przewidziano miejsce na cztery zdalnie sterowane stanowiska z bronią małokalibrową. Ich rozmieszczenie pozwala pokryć ogniem obszar w promieniu 360° wokół jednostki.

Za nadbudówką zaprojektowano przestrzeń wielozadaniową. W części rufowej pokładu znajduje się lądowisko oraz winda łączącą ją z hangarem wewnątrz kadłuba okrętu. Dostęp do niego będzie możliwy też poprzez zaplanowaną w rufie rampę.

Nie wiadomo czy Hiszpanie przekonają do koncepcji SMART 8000 europejskich partnerów, ale mogą zainteresować klientów spoza Europy. Przy czym ci z mniej zasobnymi portfelami będą mieli do wyboru projekt mniejszego okrętu z tej serii – SMART 4000, o wyporności około 4 tys. t i długości 120 m, który byłby de facto lekką fregatą.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Navantia Australia

dodaj komentarz

komentarze


Brytyjczycy na wschodniej straży
Marynarze mają nowe motorówki
Pięściarska uczta w Suwałkach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Kircholm 1605
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Sportowcy na poligonie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Inwestycja w bezpieczeństwo
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Nie daj się zhakować
Kaman – domknięcie historii
Abolicja dla ochotników
Odznaczenia za wzorową służbę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mity i manipulacje
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pomnik nieznanych bohaterów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Zasiać strach w szeregach wroga
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mundurowi z benefitami
Męska sprawa: profilaktyka
Arteterapia dla weteranów
Rusza program „wGotowości”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Koniec dzieciństwa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Wellington „Zosia” znad Bremy
OPW budują świadomość obronną
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Starcie pancerniaków
Szansa na nowe życie
Marynarze podjęli wyzwanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Standardy NATO w Siedlcach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Kolejny kontrakt Dezametu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niespokojny poranek pilotów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO