moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowy most połączył Głuchołazy

Od dziś mieszkańcy Głuchołaz mogą już korzystać z nowego mostu łączącego dwie części tej miejscowości. Tymczasowa przeprawa nad Białą Głuchołaską powstała dzięki zaangażowaniu wojsk inżynieryjnych. To pierwszy z kilku mostów, które na terenach zniszczonych przez powódź wybudują żołnierze w ramach operacji „Feniks”.

Punktualnie o godzinie 10.00 przez most w Głuchołazach przejechał pierwszy samochód. Za jego kierownicą siedział burmistrz miasta Paweł Szymkowicz. – Słyszałem głosy mieszkańców, że nowy most powinien nosić imię Wojska Polskiego. Głuchołazianie są bardzo wdzięczni żołnierzom nie tylko za tę przeprawę, ale również za całą pomoc udzielaną powodzianom przez wojsko – powiedział „Polsce Zbrojnej” Paweł Szymkowicz. Głuchołazy to jedna z miejscowości, które w znacznym stopniu ucierpiała podczas wrześniowej powodzi. Woda zniszczyła m.in. infrastrukturę drogową i zerwała most.

 

Przeprawa od żołnierzy

Otwarcie mostu, a właściwie dwóch przepraw przywracających ruch samochodowy i pieszy, poprzedziła krótka uroczystość. Burmistrz Szymkowicz w imieniu mieszkańców podziękował żołnierzom i odsłonił pamiątkową tablicę informującą, że most wykonali żołnierze 2 Inowrocławskiego Pułku Inżynieryjnego. Wojskowym pogratulował także minister Marcin Kierwiński, pełnomocnik rządu do spraw odbudowy po powodzi. – Takich przepraw na terenach popowodziowych wojsko zbuduje jeszcze wiele. W planach jest już osiem mostów, ale nie wiadomo, czy nie dojdą kolejne – poinformował minister Kierwiński. W rozmowie z „Polską Zbrojną” dodał, że – jeśli zostaną załatwione wszelkie formalności – kolejna tymczasowa przeprawa może powstać w miejscowości Krapkowice.

Pełnomocnik rządu przyznał, że bez wsparcia wojska nie byłoby możliwe tak szybkie odbudowanie tego rodzaju obiektów infrastrukturalnych. – Zauważyłem, że żołnierze realizują swoje obowiązki w pełni profesjonalnie, ale też wkładają w nie bardzo wiele serca – ocenił Kierwiński.

Z kolei gen. bryg. dr Krzysztof Stańczyk, dowodzący operacją „Feniks”, zadeklarował, że do końca października wojsko chce zakończyć najważniejsze prace w województwie opolskim. – Główny wysiłek musimy skierować do Kotliny Kłodzkiej, gdzie jest bardzo dużo zniszczeń – mówił gen. Stańczyk podczas otwarcia mostu w Głuchołazach. Generał zaznaczył, że choć operacja „Feniks” trwa od zaledwie miesiąca, żołnierzom udało się wykonać bardzo wiele zadań na rzecz powodzian.

– Obecnie na Opolszczyźnie, na terenie województwa dolnośląskiego i lubuskiego różnego rodzaje prace wykonuje ponad 2 tys. żołnierzy wojsk inżynieryjnych – poinformował płk Krzysztof Jaroszek, dowódca 1 Pułku Saperów i jednocześnie dowódca komponentu wojsk inżynieryjnych działających na terenie popowodziowym. Oficer dodał, że żołnierze ci nie tylko budują mosty. W najbliższy poniedziałek płetwonurkowie z jednostki z Brzegu będą schodzili pod wodę przy mostach w Krapkowicach, aby sprawdzić stan ich przyczółków oraz podpór.

Powódź w Głuchołazach

Most w Głuchołazach został zniszczony 15 września. Woda porwała również budowaną obok żelbetonową konstrukcję przygotowywanej nowej przeprawy. Miasto liczące około 13 tys. mieszkańców zostało podzielone na dwie części. Wkrótce zapadła decyzja, by odbudowę tymczasowej przeprawy powierzyć wojsku. Z magazynów Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych do Głuchołaz zaczęto przewozić elementy konstrukcji mostowej typu DMS-65. Ustalono, że powstaną dwie przeprawy o szerokość 4,2 m i nośności do 40 t.

Dwa dni po powodzi w Głuchołazach pojawili specjaliści wojskowi z 2 Inowrocławskiego Pułku Inżynieryjnego. Przyjechały cztery specjalistyczne grupy. Dwie drogowe, jedna mostowa oraz grupa rekonesansowa, badając potrzeby w zakresie budowy mostów na całym obszarze popowodziowym, a nie tylko w Głuchołazach. Łącznie z Inowrocławia na zniszczone wodą tereny zostało skierowanych 70 żołnierzy. – Na miejscu zastaliśmy dramatyczną sytuację. Ulice były pełne gruzu, śmieci i błota naniesionego przez wodę – wspomina ppłk Arkadiusz Syrocki, zastępca dowódcy 2 pinż, dowodzący grupami inżynieryjnymi.

Po uprzątnięciu terenu żołnierze grupy mostowej inowrocławskiego pułku rozpoczęli 7 października montaż przęseł mostu z dostarczonych elementów konstrukcji typu DMS-65. W prace montażowe było zaangażowanych 23 żołnierzy. Część z nich otrzymała dziś pisemne podziękowania.

Oddany w piątek do użytku most w Głuchołazach jest największym do tej pory przedsięwzięciem realizowanym przez wojsko na terenach popowodziowych.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~ja!
1729878180
Ten most to taki tymczasowy??????
EB-41-15-64

Czy to już wojna?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pięściarska uczta w Suwałkach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Ku wiecznej pamięci
Nowe zasady dla kobiet w armii
Plan na WAM
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Grecka walka z sabotażem
Sukces Polaka w biegu z marines
Starcie pancerniaków
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Im ciemniej, tym lepiej
Awanse w dniu narodowego święta
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sportowcy na poligonie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Mity i manipulacje
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
OPW budują świadomość obronną
Polski „Wiking” dla Danii
Jesteśmy dziećmi wolności
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zasiać strach w szeregach wroga
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Mundurowi z benefitami
Torpeda w celu
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Arteterapia dla weteranów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Standardy NATO w Siedlcach
Kaman – domknięcie historii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze podjęli wyzwanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kosmiczna wystawa
Dzień wart stu lat
Abolicja dla ochotników
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Gdy ucichnie artyleria

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO