moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podsumowanie Ogólnopolskiego Forum Szkół „Edukacja Obronna Młodzieży”

Ogólnopolskie forum Szkół „Edukacja Obronna Młodzieży” Bydgoszcz 2024 miało na celu zbadanie aktualnych trendów oraz wyzwań związanych z kształceniem młodzieży w zakresie obronności i bezpieczeństwa. Uczestnicy forum, przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, przedstawiciele Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji oraz innych instytucji wojskowych, przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej w tym dyrektorzy, nauczyciele, koordynatorzy Oddziałów Przygotowania Wojskowego, Branżowych Oddziałów Wojskowych, Cyber.Mil z Klasą oraz eksperci w dziedzinie edukacji, dyskutowali o roli edukacji obronnej w kształtowaniu postaw młodych ludzi.

W ramach forum omówiono istniejące projekty Ministerstwa Obrony Narodowej (realizowane pod egidą CWCR), dotyczące edukacji obronnej. Uczestnicy zwrócili uwagę na potrzebę ich aktualizacji i dostosowania do zmieniających się warunków geopolitycznych oraz technologicznych. Ważne jest, aby programy te były atrakcyjne dla uczniów i angażowały ich w proces nauki. Wskazano zasadność funkcjonowania projektów Ministerstwa Obrony Narodowej - Oddziały Przygotowania Wojskowego, Branżowe Oddziały Wojskowe oraz takich jak cyberbezpieczeństwo – Cyber.Mil z Klasą, które stają się coraz bardziej istotne w obecnych czasach.

Forum podkreśliło znaczenie współpracy szkół z instytucjami wojskowymi, organizacjami pozarządowymi oraz lokalnymi społecznościami. Uczestnicy dyskutowali o organizowanych wspólnych projektach, które wzbogacają ofertę edukacyjną. Przykłady takie jak Centralny Zlot Klas Wojskowych, Turniej wiedzy o Wojsku Polskim „EkstraKLASA Wojskowa”, Przegląd Musztry Klas Wojskowych czy wspólne ćwiczenia z żołnierzami pokazują, jak ważne jest zaangażowanie różnych środowisk w proces edukacji.

REKLAMA

Kolejnym kluczowym punktem forum było podkreślenie znaczenia nauki praktycznych umiejętności. Uczniowie powinni zdobywać wiedzę na temat pierwszej pomocy, orientacji w terenie, a także podstaw survivalu. Organizacja przez żołnierzy zajęć, które pozwalają na praktyczne ćwiczenia pod czujnym okiem instruktorów z jednostek patronackich, znacząco zwiększa zaangażowanie młodzieży oraz ich gotowość do działania w sytuacjach kryzysowych.

Uczestnicy forum zwracali uwagę na możliwości, jakie dają wspólne ćwiczenia z żołnierzami z patronackich jednostek wojskowych na poligonie jak i w koszarach, wykorzystując symulatory uzbrojenia i trenażery oraz inne innowacyjne metody nauczania. Zastosowanie technologii czyni proces nauki o obronności bardziej atrakcyjnym i interaktywnym, co z kolei zwiększa motywację uczniów do nauki jak i do wstąpienia w szeregi Sił Zbrojnych.

Edukacja obronna jest kluczowym elementem wychowania patriotycznego i obywatelskiego. Uczestnicy forum zgodnie podkreślili, że młodzież powinna być świadoma zagrożeń, jakie mogą wystąpić w różnych sytuacjach kryzysowych, a także umieć reagować w sposób odpowiedzialny i przemyślany. Wzmacnianie postaw proobronnych ma na celu nie tylko przygotowanie młodych ludzi do obrony kraju, ale także rozwijanie ich umiejętności obywatelskich.

Uczestnicy forum podkreślili również znaczenie kształcenia nauczycieli w zakresie edukacji obronnej. Organizacja tego typu forum, pozwala nauczycielom na zdobycie nowej wiedzy, która jest kluczowa dla efektywnego przekazywania informacji uczniom. Nauczyciele powinni być dobrze przygotowani, aby móc odpowiednio reagować na pytania i wątpliwości młodzieży.

Forum nie tylko umożliwiło wymianę doświadczeń, ale także pozwoliło na omówienie zmian wynikających z wprowadzenia nowych aktów wykonawczych.

W trakcie Ogólnopolskiego Forum Szkół „Edukacja Obronna Młodzieży” zastępca szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji płk Tomasz Włodarczyk wręczył wyróżnienia dla szkół, które w 2024 r. miały wśród swoich absolwentów najwyższy wskaźnik rekrutacji do Sił Zbrojnych RP.

Ogólnopolskie Forum „Edukacja Obronna Młodzieży” Bydgoszcz 2024, stanowiło ważną platformę wymiany doświadczeń i pomysłów na rozwój edukacji obronnej w Polsce. Uczestnicy zgodnie podkreślili, że kompleksowe podejście do tego tematu, jest kluczowe do prowadzenia Oddziałów Przygotowania Wojskowego, Branżowych Oddziałów Wojskowych i Cyber.Mil z Klasą. Współpraca pomiędzy szkołami a instytucjami wojskowymi, aktualizacja programów nauczania, planowanie wspólnych ćwiczeń oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii to tylko niektóre z rekomendacji, które mogą przyczynić się do efektywnej edukacji obronnej w Polsce.

Tekst: mjr Renata Mycio/ CWCR

red. PZ

autor zdjęć: CWCR

dodaj komentarz

komentarze


Żeby drużyna była zgrana
 
Ramstein Flag nad Grecją
Mark Rutte w Estonii
Gryf dla ochrony
SGWP musi być ostoją wartości
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Jastrzębie czeka modernizacja
25 km na 25 lat Polski w Sojuszu
Czy Orka przypłynie z Korei?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ministrowie obrony na szczycie
Sojusz także nuklearny
Ogniem i dynamitem
Bielizna do zadań specjalnych
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Żołnierska pomoc trwa
Ostre słowa, mocne ciosy
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Wojskowy most połączył Głuchołazy
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Ukraińska wizja MRAP-a
Kiedy szkolenia dla ochotników?
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Hubalczycy nie złożyli broni
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Olympus in Paris
MON idzie na rekord
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie zostawiają nikogo
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Karta dla rodzin wojskowych
Projekt wsparcia dla pracodawców żołnierzy
„Edukacja z wojskiem” po raz drugi
MSWiA: inwestycja w zaporę na granicy przynosi rezultat
Radar na bezzałogowce
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Ogień nad Bałtykiem
Czworonożny żandarm w Paryżu
Olimp w Paryżu
Tłumy biegły po nóż komandosa
Zlot młodzieży PTTK
Gotowość, wsparcie, bezpieczeństwo. I odbudowa. Wojsko Polskie dla powodzian 2024
Pod Kockiem walczyli do końca
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Polska i Turcja – od wojen do szacunku i sympatii
Strefa buforowa jest skuteczna
Jubileuszowe Buzdygany za wyjątkowe pasje i działania
Polskie „JAG” już działa
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Jak zachęcić młodych do służby w wojsku?
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Wojskowy medyk nie tylko na wojnę
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Kolejny Kormoran na kursie
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Symbol przywództwa – dla najlepszych
Walczymy o BohaterONa
„Feniks” wciąż pomaga
Ciągła transformacja to podstawa
Polskie armatohaubice na poligonie w Estonii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO