moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dla lepszego rozpoznania – Kleszcze

To oczy i uszy polskiej armii – mówił wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz o opancerzonych transporterach rozpoznawczych Kleszcz. Dziś wojsko podpisało umowę wykonawczą na dostawę 28 nowych pojazdów wyprodukowanych przez spółkę AMZ-Kutno. Kontrakt wart jest 800 mln zł. Pierwsze wozy żołnierze otrzymają w 2026 roku.

– Dzisiaj podpisujemy kolejną w tym tygodniu umowę na sprzęt dla Wojska Polskiego – podkreślał wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. Szef MON-u przypomniał o porozumieniu dotyczącym produkcji w Polsce wyrzutni do systemu Patriot oraz o zakupie śmigłowców Apache. Dziś kolej na wsparcie dla wojsk rozpoznania. W 1 Warszawskiej Brygadzie Pancernej gen. bryg. Artur Kuptel, szef Agencji Uzbrojenia, oraz Dariusz Fabisiak, prezes AMZ-Kutno SA, podpisali umowę wykonawczą dotyczącą opancerzonych transporterów rozpoznawczych Kleszcz. Wojsko kupiło 28 pojazdów za 800 mln zł.


Film: Aleksander Kruk, Mikołaj Marciniak / ZbrojnaTV

Wicepremier Kosiniak-Kamysz podkreślał, że transporter to polska myśl techniczna. – To połączenie pracy przemysłu obronnego, tego prywatnego, czyli AMZ-Kutno, oraz ekspertów z wojskowych instytutów, którzy opracowali możliwości, funkcjonalność i zastosowanie taktyczne transportera – wymieniał minister obrony.

„Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy (LOTR) Kleszcz został opracowany w ramach umowy zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego wchodziły: AMZ-Kutno SA (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia oraz Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii”, informuje Agencja Uzbrojenia.

O tym, jak ważny to dla Polski kontrakt, przekonywał Paweł Bejda, wiceminister obrony narodowej. – To wielki sukces polskiej firmy, która wykorzystując środki własne oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, mogła skonstruować ten pojazd, który będzie służył polskim żołnierzom – mówił wiceszef MON-u. – Niech ten sprzęt dobrze służy polskim żołnierzom, niech produkcja tego sprzętu wzmacnia polską gospodarkę – dodał Bejda.

28 transporterów Kleszcz wojsko otrzyma w latach 2026–2028. Dzisiejsza umowa rozpoczyna realizację kontraktu podpisanego 28 lutego tego roku. Zakłada on, że do 2035 armia dostanie 286 LOTR Kleszcz. Korzystać z nich będą wojska lądowe.

Pojazd jest przeznaczony do pozyskiwania informacji o przeciwniku, które będą przetwarzane, szyfrowane i przekazywane na przykład do stanowiska dowodzenia. Kleszcz będzie również służył do transportu żołnierzy i wsparcia ogniowego, do zwalczania lekko opancerzonych pojazdów czy nisko lecących obiektów powietrznych. Załoga wozu to pięciu żołnierzy wchodzących w skład drużyny rozpoznawczej.

Kleszcz został wyposażony w takie systemy rozpoznania, jak taktyczny radar rozpoznania pola walki z głowicą optoelektroniczną oraz łączności, zapewniające równoczesną łączność z pojazdami LOTR, śmigłowcami oraz dowódcami do szczebla batalionu. Uzbrojenie transportera stanowią karabiny maszynowe: WKM-B kalibru 12,7 mm i UKM kalibru 7,62 mm. Na drogach utwardzonych transporter może rozwijać prędkość maksymalną 90 km/h. Może też pływać. Pojazdy w wersji rozpoznawczej zostały opracowane na bazie transportera opancerzonego Bóbr. Wkrótce mają zastąpić przestarzałe transportery BRDM-2.

Ewa Korsak

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Mundurowi z benefitami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szansa na nowe życie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Zasiać strach w szeregach wroga
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Odznaczenia za wzorową służbę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sukces Polaka w biegu z marines
Pomnik nieznanych bohaterów
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Rusza program „wGotowości”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sportowcy na poligonie
Abolicja dla ochotników
Kircholm 1605
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
Marynarze mają nowe motorówki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polski „Wiking” dla Danii
Męska sprawa: profilaktyka
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Marynarze podjęli wyzwanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Inwestycja w bezpieczeństwo
Starcie pancerniaków
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mity i manipulacje
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Niespokojny poranek pilotów
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nie daj się zhakować
Kolejny kontrakt Dezametu
Koniec dzieciństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kaman – domknięcie historii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO