moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dla lepszego rozpoznania – Kleszcze

To oczy i uszy polskiej armii – mówił wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz o opancerzonych transporterach rozpoznawczych Kleszcz. Dziś wojsko podpisało umowę wykonawczą na dostawę 28 nowych pojazdów wyprodukowanych przez spółkę AMZ-Kutno. Kontrakt wart jest 800 mln zł. Pierwsze wozy żołnierze otrzymają w 2026 roku.

– Dzisiaj podpisujemy kolejną w tym tygodniu umowę na sprzęt dla Wojska Polskiego – podkreślał wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. Szef MON-u przypomniał o porozumieniu dotyczącym produkcji w Polsce wyrzutni do systemu Patriot oraz o zakupie śmigłowców Apache. Dziś kolej na wsparcie dla wojsk rozpoznania. W 1 Warszawskiej Brygadzie Pancernej gen. bryg. Artur Kuptel, szef Agencji Uzbrojenia, oraz Dariusz Fabisiak, prezes AMZ-Kutno SA, podpisali umowę wykonawczą dotyczącą opancerzonych transporterów rozpoznawczych Kleszcz. Wojsko kupiło 28 pojazdów za 800 mln zł.


Film: Aleksander Kruk, Mikołaj Marciniak / ZbrojnaTV

Wicepremier Kosiniak-Kamysz podkreślał, że transporter to polska myśl techniczna. – To połączenie pracy przemysłu obronnego, tego prywatnego, czyli AMZ-Kutno, oraz ekspertów z wojskowych instytutów, którzy opracowali możliwości, funkcjonalność i zastosowanie taktyczne transportera – wymieniał minister obrony.

„Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy (LOTR) Kleszcz został opracowany w ramach umowy zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego wchodziły: AMZ-Kutno SA (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia oraz Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii”, informuje Agencja Uzbrojenia.

O tym, jak ważny to dla Polski kontrakt, przekonywał Paweł Bejda, wiceminister obrony narodowej. – To wielki sukces polskiej firmy, która wykorzystując środki własne oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, mogła skonstruować ten pojazd, który będzie służył polskim żołnierzom – mówił wiceszef MON-u. – Niech ten sprzęt dobrze służy polskim żołnierzom, niech produkcja tego sprzętu wzmacnia polską gospodarkę – dodał Bejda.

28 transporterów Kleszcz wojsko otrzyma w latach 2026–2028. Dzisiejsza umowa rozpoczyna realizację kontraktu podpisanego 28 lutego tego roku. Zakłada on, że do 2035 armia dostanie 286 LOTR Kleszcz. Korzystać z nich będą wojska lądowe.

Pojazd jest przeznaczony do pozyskiwania informacji o przeciwniku, które będą przetwarzane, szyfrowane i przekazywane na przykład do stanowiska dowodzenia. Kleszcz będzie również służył do transportu żołnierzy i wsparcia ogniowego, do zwalczania lekko opancerzonych pojazdów czy nisko lecących obiektów powietrznych. Załoga wozu to pięciu żołnierzy wchodzących w skład drużyny rozpoznawczej.

Kleszcz został wyposażony w takie systemy rozpoznania, jak taktyczny radar rozpoznania pola walki z głowicą optoelektroniczną oraz łączności, zapewniające równoczesną łączność z pojazdami LOTR, śmigłowcami oraz dowódcami do szczebla batalionu. Uzbrojenie transportera stanowią karabiny maszynowe: WKM-B kalibru 12,7 mm i UKM kalibru 7,62 mm. Na drogach utwardzonych transporter może rozwijać prędkość maksymalną 90 km/h. Może też pływać. Pojazdy w wersji rozpoznawczej zostały opracowane na bazie transportera opancerzonego Bóbr. Wkrótce mają zastąpić przestarzałe transportery BRDM-2.

Ewa Korsak

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Debiut polskich Patriotów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Husarz z polskim instruktorem
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Apache’e nad Inowrocławiem
Zwycięska batalia o stolicę
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Hekatomba na Woli
Black Hawki nad Warszawą
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Kurs dla najlepszych w SERE
17 września 1939. Nigdy więcej
Cios w plecy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Miliardy na budowę schronów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Czołgiści w ogniu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Święto Wojsk Lądowych
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Rekompensaty na nowych zasadach
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Dwie agresje, dwie okupacje
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Człowiek w pętli
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Z najlepszymi na planszy
Pożegnanie z Columbią
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
NATO – jesteśmy z Polską
Największy transport Abramsów w tym roku
W poszukiwaniu majora Serafina
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Krok ku niezależności
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO