moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Regaty z „Iskrą”

Na starcie 43 jednostki, a do pokonania 400 mil morskich z fińskiego portu Mariehamn do Szczecina – w weekend rozpoczął się ostatni etap prestiżowych regat The Tall Ships Races. W międzynarodowym wyścigu biorą udział także polskie załogi, m.in. podchorążowie AMW na pokładzie szkolnego żaglowca marynarki wojennej ORP „Iskra”.

– To trzeci i ostatni etap regat. Wcześniej załogi rywalizowały na trasie z Kłajpedy do Helsinek, a także z Tallina do Turku. Mieliśmy też dwa „etapy przyjaźni”, których wyniki nie będą miały wpływu na końcowy rezultat – wyjaśnia Celina Wołosz, rzecznik tegorocznej edycji The Tall Ships Races. ORP „Iskra” dołączyła do wyścigu dopiero teraz. Nie ma większych szans na końcowe zwycięstwo, walczy jednak o jak najlepszy rezultat w trzeciej odsłonie zmagań. Nie to jest jednak najważniejsze. – Na pokładzie „Iskry” mamy podchorążych pierwszego roku, którzy w początkach lipca wyruszyli na praktykę morską. Dla nich regaty to doskonała okazja, by sprawdzić wytrzymałość psychiczną i fizyczną. Krok po kroku przyzwyczajać się do służby w systemie wachtowym, przy linach, na masztach, a przy tym zmierzyć się z presją czasu – wylicza dr Radosław Maślak, rzecznik Akademii Marynarki Wojennej. – To także powód do dumy i satysfakcji. W końcu nasi studenci będą podczas dużej, międzynarodowej imprezy reprezentowali nie tylko macierzystą uczelnię, lecz także nasze siły morskie i szerzej – Polskę – dodaje.

 

Z Mariehamn na Bałtyk wyszły 43 żaglowce. Obecnie na trasie pozostały 42, bo jedna z załóg wycofała się z powodu problemów technicznych. Blisko połowa jednostek pochodzi z Polski. Oprócz ORP „Iskra” w tegorocznej edycji The Tall Ships Races ścigają się „Pogoria”, „Dar Młodzieży” i „Fryderyk Chopin”.

Są też żaglowce z Niemiec, Wielkiej Brytanii, a nawet Ekwadoru. Wśród nich znalazły się jednostki o długiej i barwnej historii. Jak choćby „Roald Amundsen”, zbudowany w 1952 roku dla Narodowej Armii Ludowej ówczesnej NRD. Czterdzieści lat później zapomniany trochę okręt trafił do stoczni, gdzie w ramach państwowego programu walki z bezrobociem został przekształcony w bryg. Odtąd regularnie bierze udział w regatach i rejsach po morzach północnej Europy. Jeszcze starszy jest inny niemiecki żaglowiec „Grossherzogin Elisabeth”, zwodowany w 1909 roku jako szkuner handlowy o nazwie „San Antonio”. Dziś jest własnością stowarzyszenia, a obsługują go wolontariusze. Na co dzień organizują oni wycieczki po Wezerze i Zatoce Niemieckiej, a w miarę możliwości wyruszają na krajowe i międzynarodowe regaty. Niemniej ciekawa historia towarzyszy wspomnianemu żaglowcowi z Ekwadoru. Nosi on nazwę „Guayas”, na koncie zaś ma rejs dookoła świata i najwyższe wyróżnienie zdobyte podczas śródziemnomorskiej edycji The Tall Ships Races. Załoga zdobyła ten laur w 2007 roku.

Niebawem żaglowce będzie można oglądać w Szczecinie. Już 1 sierpnia zaczną cumować przy tamtejszych Wałach Chrobrego, a na trzy kolejne dni ich pokłady zostaną otwarte dla zwiedzających. – Finałowi regat będą towarzyszyły liczne imprezy i koncerty. Dla chętnych planujemy zorganizować dwugodzinne rejsy po Odrze – wylicza Celina Wołosz. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie www.tallships.szczecin.eu.

Historia The Tall Ships Races sięga 1938 roku. Wówczas to z inicjatywy kapitana Arnolda Schumburga w Sztokholmie spotkało się blisko 20 żaglowców z kilku europejskich państw. Wkrótce przedstawiciele ich załóg powołali Związek Północnoeuropejskich Statków Szkolnych. Rychły wybuch wojny uniemożliwił kolejne zloty, ale sama idea przetrwała. W latach 50. brytyjski prawnik Bernard Morgan zaproponował kolejne spotkanie połączone z regatami. Niebawem też powstała powołana organizacja Sail Training Association. Zajęła się ona organizacją imprezy, która otrzymała nazwę The Tall Ships Races. Od tamtej pory odbywa się ona co roku. Szczecin gości jej finał już po raz czwarty. W regatach wielokrotnie triumfowały też polskie żaglowce. W ostatnich dwóch edycjach najlepszy okazał się żaglowiec STS „Fryderyk Chopin”. Do wyścigu i samego zlotu regularnie dołącza też ORP „Iskra”. Żaglowiec szkolny Marynarki Wojennej RP wszedł do służby w 1982 roku. Do jego osiągnięć zalicza się między innymi rejs dookoła świata. Jednostka służy w 3 Flotylli Okrętów.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: ORP „Iskra”

dodaj komentarz

komentarze


Duże osiągnięcie polskich skoczków
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Orlik na Alfę
Zakupy według potrzeb
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Czas nowych inwestycji
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Koniec miękkiej gry
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Hekatomba na Woli
Nietypowa premiera targowa
Drones on the Offensive
Towarzysze czołgów
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Pilica+ coraz bliżej
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Zwycięska batalia o stolicę
Pancerna pięść
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Z najlepszymi na planszy
Norwegowie budują na polskim poligonie
Na motocyklach śladami historii
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Beret „na rekinka” lub koguta
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Baobab z miotaczem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Huta Stalowa Wola na MSPO
Świetne występy polskich żołnierzy
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Wyczekiwane przyspieszenie
Szczelna sieć dla Tarczy
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
„Był twarzą sił powietrznych”
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
„Road Runner” w Libanie
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Dwie agresje, dwie okupacje
Radary, które widzą wszystko
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Drony w ofensywie
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Najmłodszy w rodzinie
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Startuje „Żelazny obrońca”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Nocne ataki na Ukrainę
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Lepsza efektywność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO