moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Wielka droga” dostępna online

„Wielka droga” to pierwszy powojenny film o armii gen. Andersa i bitwie o Monte Cassino. Obraz łączący sceny fabularne z nagraniami dokumentalnymi przez lata był tzw. półkownikiem. PRL-owska cenzura zabroniła jego wyświetlania z powodów politycznych. Dziś można go oglądać na stronie Filmoteki Narodowej. Jej pracownicy przygotowali cyfrową rekonstrukcję obrazu z 1946 roku.

42 lata – tyle czasu minęło od powstania „Wielkiej drogi” w reżyserii Michała Waszyńskiego do pierwszych pokazów, początkowo w niewielkich, studenckich gronach. Po 1989 roku pokazano go w telewizji, jednak nigdy nie zdobył większej popularności. Teraz może się to zmienić, bo pracownicy Filmoteki Narodowej zrekonstruowali obraz w wersji cyfrowej i udostępnili w Internecie.

„Wielka droga” to dzieło szczególne. Polsko-włoski obraz opowiada historię fikcyjnych bohaterów: Adama i Ireny, jednak tłem ich losów są wiernie oddane wydarzenia historyczne – od wysiedleń na Syberię, przez formowanie armii gen. Władysława Andersa aż po bitwę o Monte Cassino. Reżyser sięgnął po materiały dokumentalne z czasów wojny, łącząc je ze scenami z udziałem aktorów. Główną rolę kobiecą zagrała ówczesna narzeczona, a później małżonka gen. Andersa – Irina Jarosewycz, występująca pod pseudonimem Renata Bogdańska. Także generał pojawia się w kilku scenach – gra samego siebie, choć jego nazwisko nie pada w filmie wprost.

REKLAMA

To między innymi postać gen. Andersa i kwestie związane z polityką ZSRR sprawiły, że choć film trafił do Polski już w 1962 roku, to pozostawał w zamkniętych zbiorach Filmoteki Narodowej i nie był prezentowany publiczności. Inaczej z kontrowersyjnymi wówczas wątkami poradzili sobie współproducenci filmu – Włosi. Przygotowali własną wersję, znacznie różniącą się od polskiej. – Włoska wersja była pozbawiona wielu scen, m.in. wycięto oryginalne zakończenie filmu, zamiast Lwowa pojawia się wątek Lublina, głównych bohaterów nie aresztują Sowieci, lecz niemieccy żołnierze. Można więc stwierdzić, że włoska wersja to tak naprawdę zupełnie inny film – mówi Grzegorz Krynicki, zastępca kierownika Działu Digitalizacji i Restauracji Zbiorów w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym.

Przywrócić jakość

Przed udostępnieniem filmu publiczności musiał on zostać zrekonstruowany cyfrowo. – To bardzo złożony proces, składający się z wielu etapów. W przypadku tego filmu szczególnie trudny, bo nie dysponowaliśmy oryginalnym negatywem, bazowaliśmy jedynie na dwóch dostępnych kopiach, w których obraz był miejscami mocno zniszczony – wyjaśnia Krynicki.

Pierwszy etap całego procesu rekonstrukcji to zeskanowanie dostępnego materiału. – Łącznie zeskanowaliśmy ponad 3000 m taśmy filmowej zawierające ponad 160 tys. klatek filmowych – mówi Krynicki. Kolejny krok to praca nad jakością obrazu, przede wszystkim jego stabilizacja i usunięcie wszelkich zabrudzeń i rys, które powstały wcześniej na taśmie filmowej. W trakcie prac usuwany jest również uciążliwy efekt migotania obrazu, co jest wynikiem różnic w poziomach jasności między poszczególnymi klatkami. Ostatni etap to korekcja koloru. W przypadku czarno-białego filmu, takiego jak „Wielka droga”, oznacza to pracę nad poprawą kontrastu między czernią a bielą. Elementem rekonstrukcji jest także restauracja cyfrowa dźwięku, czyli usunięcie zniekształceń i trzasków.

– W żaden sposób nie ingerujemy jednak w materiał źródłowy, to znaczy nie kolorujemy filmu, nie zmieniamy jego treści, dostosowujemy go do współczesnych standardów, ale z poszanowaniem ówczesnej estetyki – podkreśla Grzegorz Krynicki.

Zrekonstruowaną cyfrową wersję „Wielkiej drogi” można obejrzeć na stronie Filmoteki Narodowej.

Anna Pawłowska

autor zdjęć: Filmoteka

dodaj komentarz

komentarze


Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
 
Posłowie o modernizacji armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Olimp w Paryżu
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
W drodze na szczyt
Wybiła godzina zemsty
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Wszystkie oczy na Bałtyk
„Czajka” na stępce
Olympus in Paris
Awanse dla medalistów
Kluczowy partner
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Zmiana warty w PKW Liban
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Determinacja i wola walki to podstawa
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Wiązką w przeciwnika
Kluczowa rola Polaków
Medycyna „pancerna”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
„Szczury Tobruku” atakują
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Rosomaki i Piranie
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Chirurg za konsolą
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rekord w „Akcji Serce”
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Ryngrafy za „Feniksa”
„Niedźwiadek” na czele AK
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Kadeci na medal
Polskie Pioruny bronią Estonii
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Czworonożny żandarm w Paryżu
Trzecia umowa na ZSSW-30
Bohaterowie z Alzacji
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Jak Polacy szkolą Ukraińców

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO