moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Wielka droga” dostępna online

„Wielka droga” to pierwszy powojenny film o armii gen. Andersa i bitwie o Monte Cassino. Obraz łączący sceny fabularne z nagraniami dokumentalnymi przez lata był tzw. półkownikiem. PRL-owska cenzura zabroniła jego wyświetlania z powodów politycznych. Dziś można go oglądać na stronie Filmoteki Narodowej. Jej pracownicy przygotowali cyfrową rekonstrukcję obrazu z 1946 roku.

42 lata – tyle czasu minęło od powstania „Wielkiej drogi” w reżyserii Michała Waszyńskiego do pierwszych pokazów, początkowo w niewielkich, studenckich gronach. Po 1989 roku pokazano go w telewizji, jednak nigdy nie zdobył większej popularności. Teraz może się to zmienić, bo pracownicy Filmoteki Narodowej zrekonstruowali obraz w wersji cyfrowej i udostępnili w Internecie.

„Wielka droga” to dzieło szczególne. Polsko-włoski obraz opowiada historię fikcyjnych bohaterów: Adama i Ireny, jednak tłem ich losów są wiernie oddane wydarzenia historyczne – od wysiedleń na Syberię, przez formowanie armii gen. Władysława Andersa aż po bitwę o Monte Cassino. Reżyser sięgnął po materiały dokumentalne z czasów wojny, łącząc je ze scenami z udziałem aktorów. Główną rolę kobiecą zagrała ówczesna narzeczona, a później małżonka gen. Andersa – Irina Jarosewycz, występująca pod pseudonimem Renata Bogdańska. Także generał pojawia się w kilku scenach – gra samego siebie, choć jego nazwisko nie pada w filmie wprost.

To między innymi postać gen. Andersa i kwestie związane z polityką ZSRR sprawiły, że choć film trafił do Polski już w 1962 roku, to pozostawał w zamkniętych zbiorach Filmoteki Narodowej i nie był prezentowany publiczności. Inaczej z kontrowersyjnymi wówczas wątkami poradzili sobie współproducenci filmu – Włosi. Przygotowali własną wersję, znacznie różniącą się od polskiej. – Włoska wersja była pozbawiona wielu scen, m.in. wycięto oryginalne zakończenie filmu, zamiast Lwowa pojawia się wątek Lublina, głównych bohaterów nie aresztują Sowieci, lecz niemieccy żołnierze. Można więc stwierdzić, że włoska wersja to tak naprawdę zupełnie inny film – mówi Grzegorz Krynicki, zastępca kierownika Działu Digitalizacji i Restauracji Zbiorów w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym.

Przywrócić jakość

Przed udostępnieniem filmu publiczności musiał on zostać zrekonstruowany cyfrowo. – To bardzo złożony proces, składający się z wielu etapów. W przypadku tego filmu szczególnie trudny, bo nie dysponowaliśmy oryginalnym negatywem, bazowaliśmy jedynie na dwóch dostępnych kopiach, w których obraz był miejscami mocno zniszczony – wyjaśnia Krynicki.

Pierwszy etap całego procesu rekonstrukcji to zeskanowanie dostępnego materiału. – Łącznie zeskanowaliśmy ponad 3000 m taśmy filmowej zawierające ponad 160 tys. klatek filmowych – mówi Krynicki. Kolejny krok to praca nad jakością obrazu, przede wszystkim jego stabilizacja i usunięcie wszelkich zabrudzeń i rys, które powstały wcześniej na taśmie filmowej. W trakcie prac usuwany jest również uciążliwy efekt migotania obrazu, co jest wynikiem różnic w poziomach jasności między poszczególnymi klatkami. Ostatni etap to korekcja koloru. W przypadku czarno-białego filmu, takiego jak „Wielka droga”, oznacza to pracę nad poprawą kontrastu między czernią a bielą. Elementem rekonstrukcji jest także restauracja cyfrowa dźwięku, czyli usunięcie zniekształceń i trzasków.

– W żaden sposób nie ingerujemy jednak w materiał źródłowy, to znaczy nie kolorujemy filmu, nie zmieniamy jego treści, dostosowujemy go do współczesnych standardów, ale z poszanowaniem ówczesnej estetyki – podkreśla Grzegorz Krynicki.

Zrekonstruowaną cyfrową wersję „Wielkiej drogi” można obejrzeć na stronie Filmoteki Narodowej.

Anna Pawłowska

autor zdjęć: Filmoteka

dodaj komentarz

komentarze


Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Wojskowa łączność w Kosmosie
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nowe zdolności sił zbrojnych
W krainie Świętego Mikołaja
Wojsko ma swojego satelitę!
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Komplet medali wojskowych na ringu
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Polski „Wiking” dla Danii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Holenderska misja na polskim niebie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kalorie to nie wszystko
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Combat 56 u terytorialsów
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Obywatele chcą być wGotowości
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Plan na WAM
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Orka na kursie
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Smak służby
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Niemieckie wsparcie z powietrza
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Pancerniacy jadą na misję
Zawiszacy przywitali Borsuki
Szwedzi w pętli
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Nowe zasady dla kobiet w armii
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Niebo pod osłoną
Militarne Schengen
Najdłuższa noc
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Czas na polskie Borsuki
Mundurowi z benefitami
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Satelita MikroSAR nadaje
Artylerzyści mają moc!
Dzień wart stu lat
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Sportowcy podsumowali 2025 rok

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO