moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zamiana po włosku

Wielozadaniowa fregata ITS „Antonio Marceglia” kończy swój dyżur na Morzu Bałtyckim. Przez ostatnie miesiące, na mocy umowy między resortami obrony Polski i Włoch, okręt wzmacniał ochronę naszego wybrzeża. Teraz jego rolę przejmie bliźniacza jednostka ITS „Luigi Rizzo”. Przekazanie obowiązków nastąpi w weekend.

Fregata Luigi Rizzo F 595 zacumowana w Trieście.

Włoskie okręty spotkają się w Gdyni. ITS „Antonio Marceglia” zawinął tam już w czwartek. Jego następca dołączy do niego w sobotę. Weekend marynarze spędzą w porcie, gdzie dojdzie do przekazania obowiązków. W poniedziałek pierwsza jednostka obierze kurs na macierzystą bazę w Tarencie, ITS „Luigi Rizzo” zaś przystąpi do wykonywania zadań. Załoga wzmocni obronę polskiego wybrzeża, przestrzeni powietrznej oraz rozlokowanej na morzu infrastruktury krytycznej. Okręt będzie też operował w innych rejonach Bałtyku. A wszystko w ramach natowskiej misji „Brilliant Shield”, która wiąże się z monitorowaniem kluczowych dla żeglugi szlaków oraz demonstrowaniem gotowości do działania. „Luigi Rizzo” pozostanie w tej części Europy przez kilka kolejnych miesięcy.

Okręty marynarki wojennej Włoch – Marina Militare wspierają Polskę od maja ubiegłego roku. Wszystko zaczęło się od umowy zawartej między szefami resortów obrony obydwu krajów. Niebawem też w Gdyni pojawił się niszczyciel ITS „Caio Duilio”. Jego nowoczesne systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe miały przede wszystkim pomóc w obronie polskiego nieba. Latem okręt zastąpiła wielozadaniowa fregata ITS „Antonio Marceglia”, która na Bałtyku pozostawała przez ponad pół roku. Jednostka brała udział w międzynarodowych ćwiczeniach, demonstrowała banderę na newralgicznych dla bezpieczeństwa akwenach, odwiedzała sojusznicze porty. Kilkakrotnie zawijała do portów w Gdyni i Świnoujściu. W tym pierwszym Włosi spędzili nawet święta. Wcześniej pojawili się w Kopenhadze, Rostocku, Helsinkach, Rydze, a także w szwedzkim porcie Malmö. – Na obecności fregaty bardzo skorzystaliśmy. Z Włochami współpracowały nasze okręty, lotnictwo morskie oraz samoloty sił powietrznych – zarówno polskie, jak i te sojusznicze, które pełnią dyżury w naszych bazach – wyjaśnia kmdr Artur Kołaczyński, szef sztabu Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego. – Podczas takich ćwiczeń doskonaliliśmy między innymi procedury związane ze stawianiem zadań siłom NATO. Dla COM-DKM to kolejny etap przygotowań do certyfikacji, która pozwoli nam działać jako POLMARFOR, czyli dowództwo zawiadujące sojuszniczymi okrętami i samolotami. Koncepcja POLMALFOR-u została zatwierdzona przez ministra obrony kilka lat temu. Teraz gromadzimy niezbędne doświadczenia i kompetencje – dodaje.

Fregata ITS Antonio Marceglia F 597 w Porcie Wojennym w Świnoujściu.

Misja ITS „Luigi Rizzo” będzie stanowiła kolejną ku temu okazję. Podobnie jak ITS „Antonio Marceglia”, jest to wielozadaniowa fregata typu FREMM, zaprojektowana i zbudowana wspólnie przez Francję i Włochy. Okręty tego typu służą w obydwu krajach, ale też w Egipcie i Maroku. Fregaty mają blisko 145 metrów długości i 6700 ton wyporności. Osiągają prędkość 27 węzłów, a ich załogi składają się z niemal 200 oficerów, podoficerów i marynarzy. Jednostki są silnie uzbrojone. Korzystają między innymi z pocisków przeciwlotniczych MBDA Aster, torped MU90 czy 76-milimetrowych armat OTO Melara. Na każdej znajduje się hangar, który może pomieścić dwa śmigłowce NH90. Dla ITS „Luigi Rizzo” bazą macierzystą jest La Spezia.

Obecność włoskich okrętów na Bałtyku wpisuje się w szeroko zakrojone działania Sojuszu Północnoatlantyckiego. Stanowią one odpowiedź na wojnę w Ukrainie oraz rosnące napięcie na linii Rosja–NATO.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Sgt. Matteo Rizzi, 8FOW

dodaj komentarz

komentarze


Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Beret „na rekinka” lub koguta
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Lepsza efektywność
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Zwycięska batalia o stolicę
Finisz programu „Orlik”?
Salwa z wysokości
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wyczekiwane przyspieszenie
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Spotkanie Trump-Nawrocki
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
StormRider na fali
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Wielkie zbrojenia za Odrą
Kikimora o wielu twarzach
Nocne ataki na Ukrainę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Dwie agresje, dwie okupacje
Łódź na granicy
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Towarzysze czołgów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Z najlepszymi na planszy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Fantom, który sam się leczy po postrzale
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Był twarzą sił powietrznych”
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nasz Hercules
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Grot A3 w drodze do linii
Orlik na Alfę
Czas nowych inwestycji
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Świetne występy polskich żołnierzy
Statuetki dla tuzów biznesu
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
„Road Runner” w Libanie
Startuje „Żelazny obrońca”
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Laury MSPO przyznane
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Detect & Classify: satelity z AI
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Piorun 2 coraz bliżej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO