moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicy szykują się do defilady

Tysiące godzin przygotowań i setki osób zaangażowanych w to, by kilkuminutowy przelot nad Warszawą był idealny. W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim trwają ostatnie przygotowania do lotniczej części defilady z okazji Święta Wojska Polskiego. W sobotę około godziny 14.00 nad Wisłostradą odbędzie się próba generalna.

W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego trwają treningi do powietrznej części defilady z okazji Święta Wojska Polskiego. Piloci myśliwców, śmigłowców i samolotów transportowych ćwiczą przeloty w szyku – dokładnie tak, jak zaprezentują się nad Warszawą 15 sierpnia. A wówczas, zgodnie z planem, co 40 sekund na niebie ma się pojawić kolejne ugrupowanie samolotów. Aby wszystko odbyło się zgodnie z tym planem, organizatorzy podniebnego pokazu muszą m.in. dopasować prędkość wszystkich statków powietrznych, tak by każda maszyna znalazła się w danym miejscu o określonej porze. – Trzeba wziąć pod uwagę, że w defiladzie biorą udział różnego typu maszyny, przy czym np. śmigłowce lecą z mniejszą prędkością niż choćby samoloty odrzutowe. Musimy określić czas ich dolotu, a potem co do sekundy obliczyć, kiedy muszą wystartować, by być nad Warszawą na czas – wyjaśnia jeden z pilotów.

W tym zadaniu najważniejszą rolę odgrywają liderzy ugrupowania. Każdy z nich musi dokładnie ustalić szczegóły przelotu z pozostałymi pilotami. Podczas briefingów omawiane są różne kwestie: kto za kim leci, kto i w jakim czasie startuje, kiedy ląduje, na jakiej wysokości będą leciały statki powietrzne. Precyzyjnie sprawdzane są także warunki atmosferyczne i jaka pogoda jest przewidywana na czas defilady.


Film: Dominika Celińska, Maciej Bąkowski, Ewa Korsak / ZbrojnaTV

Opracowane są również plany zapasowe: na wypadek, gdyby coś poszło nie tak. Na przykład jeśli awarii uległby którykolwiek ze statków powietrznych, co wykluczałoby go z uczestnictwa w pokazie, pilot musi odejść od ugrupowania i skierować maszynę na wyznaczone wcześniej lotnisko zapasowe. Na taką ewentualność są opracowane specjalne procedury. Może się również zdarzyć, że podczas treningu w przestrzeń powietrzną przeznaczoną na loty wojskowe będzie musiał wlecieć śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Wówczas poinformowani o takiej sytuacji wojskowi piloci mają zwiększyć wysokość lotu, tak by maszyna LPR-u mogła bez problemu lecieć na niskim pułapie.

Organizatorzy podkreślają, że kilkuminutowy przelot nad stolicą wymaga zaangażowania setek osób. – Oglądający defiladę zobaczą tylko platformy powietrzne i ich załogi, ale sprawny przelot to efekt pracy także techników, kontrolerów ruchu lotniczego, służb odpowiedzialnych za przestrzeń powietrzną i wielu innych – zaznacza jeden z pilotów.

Ostatni trening piloci odbędą w sobotę. W próbie generalnej nad Warszawą będą jednak lecieli tylko liderzy formacji. – Przelotu możecie się Państwo spodziewać około godziny 14.00 nad Wisłostradą – informuje ppłk Magdalena Busz, zastępca rzecznika prasowego DGRSZ. 

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kopuła nad bewupem
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Medycy na start
Czarnomorski szlif minerów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Koniec pewnej epoki
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Jelcz się wzmacnia
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Drugi wojskowy most
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Deterrence in Polish
„Droga do GROM-u”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Dywersanci atakują
W wojsku orientują się najlepiej
W poszukiwaniu majora Serafina
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Pasja i fart
Człowiek jest najważniejszy
Terytorialsi w akcji
Abolicja dla ochotników
Maratońskie święto w Warszawie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojny na rzut kostką
Pływali jak morscy komandosi
Mity i manipulacje
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Koniec dzieciństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Priorytetowe zaangażowanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Młodzi i bezzałogowce
Polski „Wiking” dla Danii
Kawaleria w szkole
Medicine for Hard Times
Kircholm 1605
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Polskie Bayraktary nad Turcją
Speczespół wybierze „Orkę”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO