moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicy szykują się do defilady

Tysiące godzin przygotowań i setki osób zaangażowanych w to, by kilkuminutowy przelot nad Warszawą był idealny. W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim trwają ostatnie przygotowania do lotniczej części defilady z okazji Święta Wojska Polskiego. W sobotę około godziny 14.00 nad Wisłostradą odbędzie się próba generalna.

W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego trwają treningi do powietrznej części defilady z okazji Święta Wojska Polskiego. Piloci myśliwców, śmigłowców i samolotów transportowych ćwiczą przeloty w szyku – dokładnie tak, jak zaprezentują się nad Warszawą 15 sierpnia. A wówczas, zgodnie z planem, co 40 sekund na niebie ma się pojawić kolejne ugrupowanie samolotów. Aby wszystko odbyło się zgodnie z tym planem, organizatorzy podniebnego pokazu muszą m.in. dopasować prędkość wszystkich statków powietrznych, tak by każda maszyna znalazła się w danym miejscu o określonej porze. – Trzeba wziąć pod uwagę, że w defiladzie biorą udział różnego typu maszyny, przy czym np. śmigłowce lecą z mniejszą prędkością niż choćby samoloty odrzutowe. Musimy określić czas ich dolotu, a potem co do sekundy obliczyć, kiedy muszą wystartować, by być nad Warszawą na czas – wyjaśnia jeden z pilotów.

W tym zadaniu najważniejszą rolę odgrywają liderzy ugrupowania. Każdy z nich musi dokładnie ustalić szczegóły przelotu z pozostałymi pilotami. Podczas briefingów omawiane są różne kwestie: kto za kim leci, kto i w jakim czasie startuje, kiedy ląduje, na jakiej wysokości będą leciały statki powietrzne. Precyzyjnie sprawdzane są także warunki atmosferyczne i jaka pogoda jest przewidywana na czas defilady.

REKLAMA


Film: Dominika Celińska, Maciej Bąkowski, Ewa Korsak / ZbrojnaTV

Opracowane są również plany zapasowe: na wypadek, gdyby coś poszło nie tak. Na przykład jeśli awarii uległby którykolwiek ze statków powietrznych, co wykluczałoby go z uczestnictwa w pokazie, pilot musi odejść od ugrupowania i skierować maszynę na wyznaczone wcześniej lotnisko zapasowe. Na taką ewentualność są opracowane specjalne procedury. Może się również zdarzyć, że podczas treningu w przestrzeń powietrzną przeznaczoną na loty wojskowe będzie musiał wlecieć śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Wówczas poinformowani o takiej sytuacji wojskowi piloci mają zwiększyć wysokość lotu, tak by maszyna LPR-u mogła bez problemu lecieć na niskim pułapie.

Organizatorzy podkreślają, że kilkuminutowy przelot nad stolicą wymaga zaangażowania setek osób. – Oglądający defiladę zobaczą tylko platformy powietrzne i ich załogi, ale sprawny przelot to efekt pracy także techników, kontrolerów ruchu lotniczego, służb odpowiedzialnych za przestrzeń powietrzną i wielu innych – zaznacza jeden z pilotów.

Ostatni trening piloci odbędą w sobotę. W próbie generalnej nad Warszawą będą jednak lecieli tylko liderzy formacji. – Przelotu możecie się Państwo spodziewać około godziny 14.00 nad Wisłostradą – informuje ppłk Magdalena Busz, zastępca rzecznika prasowego DGRSZ. 

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
 
Jak usprawnić działania służb na granicy
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Śmierć przyszła po wojnie
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Polsko-litewskie konsultacje
RBN przed szczytem NATO
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Oczy na Kijów
Wsparcie MON-u dla studentów
Ostatnia niedziela…
Roczny dyżur spadochroniarzy
Mark Rutte pokieruje NATO
Spędź wakacje z wojskiem!
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Walka – tak, ale tylko polityczna
Biało-czerwona nad Wilnem
Szkolenie do walk w mieście
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Czujemy się tu jak w rodzinie
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Olimp gotowy na igrzyska!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Za zdrowie utracone na służbie
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Prezydent Zełenski w Warszawie
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Szpital u „Troski”
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Strzelnice dla specjalsów
Szkolenie na miarę czasów
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Pancerniacy trenują cywilów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Serwis bliżej domu
Pancerny sznyt
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Feniks – następca Mangusty?
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Spadochroniarze na warcie w UE
Lato pod wodą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO