moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy Świat, nowe zadania

Ćwiczenia „Zalew ‘23” były dla nas okazją do zdobycia zupełnie nowych doświadczeń. Załoga ORP „Albatros” przesondowała na przykład morskie dno na torze żeglugowym, który został wyznaczony zaledwie kilka miesięcy temu – tak o szkoleniu w rejonie Mierzei Wiślanej mówi kmdr Piotr Sikora, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. 

To były pod wieloma względami wyjątkowe ćwiczenia. Nigdy wcześniej nie szkoliliście się w tym rejonie...

kmdr Piotr Sikora: To prawda. Kilka tygodni temu przez kanał na Mierzei Wiślanej przeszedł wprawdzie należący do 8 FOW niszczyciel min ORP „Albatros”, a nieco wcześniej zadania realizował tam jeden z naszych kutrów transportowych, ale dopiero teraz mieliśmy okazję wziąć udział w pełnoprawnych ćwiczeniach, i to z udziałem kilku rodzajów sił zbrojnych.

I jak wrażenia?

Doskonale! Za nami bardzo cenny sprawdzian. W ćwiczenia zaangażowany został ORP „Albatros” i okręt transportowo-minowy ORP „Toruń”. Załoga pierwszego z nich poznawała tor wodny, który prowadzi do portu Nowy Świat i dalej przez przekop mierzei na Zalew Wiślany. Tor został wyznaczony ledwie kilka miesięcy temu. Teraz załoga „Albatrosa” przeprowadziła tam sondaż morskiego dna przy użyciu nowoczesnych pojazdów podwodnych Hugin i Gavia, a także sonaru holowanego Kraken Katfish. To ważne, bo marynarka wojenna jest zobowiązana monitorować kluczowe szlaki żeglugowe, a także podejścia do wszystkich portów bez wyjątku. Tutaj dopiero gromadzimy wiedzę, budujemy własną bazę danych. ORP „Albatros” podczas ćwiczeń wszedł na kanał przez Mierzeję Wiślaną, kiedy śluza z obydwu stron była otwarta. Załoga napotkała na prąd o sile 2 w. Niezbyt duży, ale na okręcie odczuwalny. To detal, na razie nie wiemy jeszcze, czy taki sam prąd mielibyśmy jesienią czy zimą, ale konsekwentnie budujemy własną bazę danych.

Kmdr Piotr Sikora, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Fot. 8 FOW

Tymczasem nowości było chyba więcej. Załoga ORP „Toruń” po raz pierwszy miała okazję ćwiczyć z pododdziałami 16 Dywizji Zmechanizowanej. Na czym polegały wasze zadania?

Na transporcie techniki wojskowej. W porcie wojennym Gdynia na pokład ORP „Toruń” wjechały m.in. PTS-y, czyli pływające transportery opancerzone, które zostały przerzucone na Mierzeję Wiślaną. Wyładunek odbył się na plaży, w okolicy kanału żeglugowego. Podobne zadania załoga okrętu realizowała już wielokrotnie, tyle że z innymi jednostkami. Regularnie współpracujemy na przykład z 12 Brygadą Zmechanizowaną czy 7 Brygadą Obrony Wybrzeża. Z 16 Dywizją faktycznie tego jeszcze nie robiliśmy, więc ćwiczenia „Zalew ‘23” i tutaj miały posmak nowości.

Okręty transportowo-minowe typu Lublin mają przestronne ładownie i szerokie opuszczane rampy załadunkowe, przez które pojazdy wjeżdżają na pokład. Pozornie więc załadunek jest prosty. Żeby go jednak zrealizować sprawnie i szybko, należy zadbać o detale. Kierowcy muszą na przykład rozumieć sygnały, które daje im kierujący ruchem, wiedzieć, w jaki sposób poruszać się po ładowni, w jaki sposób się w niej ustawić i zabezpieczyć pojazd. To wymaga praktyki, dlatego takie treningi są niezwykle cenne dla obydwu stron.

Rozumiem, że to nie koniec i w najbliższym czasie na torze podejściowym do portu Nowy Świat będziecie pojawiać się częściej?

Na pewno. I nie wynika to tylko z konieczności poznawania i zabezpieczania nowych szlaków, które przecież mogą stać się obiektem ataku hybrydowego. Tutaj nasi marynarze także mogą doskonalić umiejętności, które przydadzą im się podczas służby na różnych akwenach. Elementem kanału prowadzącego przez mierzeję jest śluza. Okręt wchodzi do niej, wrota za jego rufą zostają zamknięte, poziom wody wyrównany, po czym otwierają się wrota przed nim. I znów – mechanizm prosty, ale załoga musi wiedzieć, jak w takiej śluzie okręt ustawić, w jaki sposób utrzymać go w określonej pozycji, a to wymaga precyzji i... praktyki. Warto jednak ćwiczyć, bo podobne przejścia znajdziemy na wielu europejskich akwenach – u wybrzeży Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec. Pełno tam także trudnych nawigacyjnie rejonów ścieśnionych – wąskich przesmyków, cieśnin, kanałów.

Załogi naszych „Kormoranów” będą miały z nimi do czynienia regularnie. Okręty zostały przecież stworzone m.in. po to, by służyć w natowskich zespołach przeciwminowych. Konstrukcja jednostek sprawia, że nie są ograniczone do Bałtyku czy Morza Północnego. Mogą operować właściwie na całym świecie. Oczywiście na Kormoranach służy wielu doświadczonych marynarzy, którzy mają za sobą międzynarodowe ćwiczenia, misje. Tyle że na poszczególnych stanowiskach dochodzi do rotacji. Przychodzą nowi, trzeba zgrywać załogi, szukać okazji do ćwiczeń.

A czy ORP „Albatros” przy okazji ćwiczeń „Zalew ‘23” pojawił się także na Zalewie Wiślanym?

Nie, bo na razie nie ma takiej możliwości. Tor żeglugowy do Elbląga nie jest jeszcze gotowy. Ale kiedy tak się stanie, na pewno nasze okręty pojawią się na Zalewie Wiślanym oraz w samym Elblągu. Jak już wspominałem, musimy poznawać nowe akweny, szlaki żeglugowe, porty i regularnie je monitorować. Tego wymaga bezpieczeństwo państwa.

Rozmawiał: Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Michał Szafran, por. mar. Damian Przybysz

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1682504280
Wysłać nasz okręty desantowe na Ukrainę.
C0-8E-8A-A5
~Scooby
1682266140
MW na sadzawkę bałtycką - nieistotna. Lotnictwo.
C0-8E-8A-A5

Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Odznaczenia za wzorową służbę
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Pomnik nieznanych bohaterów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pięściarska uczta w Suwałkach
Rusza program „wGotowości”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sukces Polaka w biegu z marines
Szansa na nowe życie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Sportowcy na poligonie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Marynarze mają nowe motorówki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mundurowi z benefitami
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Abolicja dla ochotników
Męska sprawa: profilaktyka
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niespokojny poranek pilotów
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Inwestycja w bezpieczeństwo
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kolejny kontrakt Dezametu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Starcie pancerniaków
Marynarze podjęli wyzwanie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Mity i manipulacje
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Husarze bliżej Polski
Kircholm 1605
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Polski „Wiking” dla Danii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Zasiać strach w szeregach wroga
Nie daj się zhakować
Standardy NATO w Siedlcach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO