moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Spod żagli na okręt

50 milionów złotych będzie kosztować Akademickie Centrum Szkolenia Morskiego, które powstanie w gdyńskiej dzielnicy Babie Doły, niemal dokładnie naprzeciw starej torpedowni. Inwestycję w całości sfinansuje resort obrony. Akademia Marynarki Wojennej właśnie pozyskała działki pod budowę nowoczesnej przystani.

Sercem kompleksu będzie przystań, która pomieści 20 małych i średnich jachtów. – Projekt zakłada stworzenie dwuczęściowego pływającego pomostu, który zostanie zbudowany tak, by można go było demontować na jesień i zimę – tłumaczy kmdr por. rez. dr Radosław Maślak, rzecznik prasowy Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. – Do tego dojdzie część lądowa: sala wykładowa, magazyn na sprzęt, budynek techniczny z jadalnią, prysznicami i toaletą, wreszcie slip, czyli pochylnia do wciągania i wodowania jednostek – wylicza. Marina posłuży przede wszystkim do szkolenia żeglarskiego przyszłych oficerów marynarki, ale nie tylko. – Z myślą o podchorążych chcemy prowadzić kursy motorowodne, ratownicze, wreszcie kursy nurkowania. Zamierzmy też organizować szkolenia dla studentów cywilnych, wreszcie obozy żeglarskie dla młodzieży z Pomorza oraz innych województw. Będzie to forma promocji naszej uczelni – przekonuje rzecznik.

Centrum zostanie wzniesione w gdyńskiej dzielnicy Babie Doły, niemal dokładnie naprzeciw starej torpedowni. To stojący w morzu budynek, który podczas okupacji stanowił część poligonu doświadczalnego. Niemcy testowali tam nowe typy torped. Dziś uchodzi za jedną z najbardziej charakterystycznych budowli Gdyni. – Miejsce, w którym wzniesiemy przystań, znajduje się w bliskim sąsiedztwie akademii, co tylko ułatwi szkolenie – podkreśla Maślak. Koszt budowy kompleksu został obliczony na 50 mln zł. W całości pokryje go Ministerstwo Obrony Narodowej. Akademia Marynarki Wojennej pozyskała już działki, na których stanie marina. – Mamy wstępny projekt nawodnej części kompleksu, przeprowadziliśmy też szczegółową inwentaryzację morskiego dna. Powoli kończymy przygotowania do konkursu na projekt części lądowej – informuje rzecznik. W przyszłym roku najpewniej zostanie wyłoniony wykonawca prac. Ośrodek powinien być gotowy do czerwca 2026 roku.

– Budowa przystani wraz z profesjonalnym zapleczem bardzo ułatwi nam pracę – przyznaje kmdr por. Mariusz Jankowski, kierownik Centrum Szkolenia Morskiego AMW. Program studiów zakłada, że wszyscy podchorążowie muszą poznać żeglarskie rzemiosło. Pierwsze szlify zdobywają na jachtach klasy Puck i Omega. Szkolą się na jeziorze Kosobudno w Czernicy, gdzie mieści się uczelniany ośrodek. Pływają też po Bałtyku, a bazą wypadową staje się dla nich wówczas Ośrodek Szkolenia Żeglarskiego Marynarki Wojennej, który należy do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Podchorążowie wychodzą wreszcie w pełnomorskie rejsy na pokładzie okrętu szkolnego ORP „Iskra”. – Służba pod żaglami to bardzo ważny rozdział edukacji. Przyszli oficerowie poznają specyfikę pracy na morzu, doświadczają trudów z nią związanych, uczą się szacunku dla morskiej tradycji i pracy w zespole. Słowem: marynarskiego abecadła – podkreśla kmdr por. Jankowski. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Czernica położona jest w głębi lądu. Od uczelni dzieli ją dystans około stu kilometrów. Do tego za sprawą lasów, które otaczają jezioro wiatr często zmienia kierunek, albo zgoła zamiera. – Na morzu wiatry są mocniejsze i bardziej przewidywalne. Dzięki temu samo szkolenie staje się łatwiejsze – zauważa kmdr por. Jankowski i dodaje, że własna przystań nad Bałtykiem otworzy przed uczelnią zupełnie nowe możliwości. – Współpraca z 3 Flotyllą układa się oczywiście bardzo dobrze i nie zamierzamy z niej rezygnować, tym bardziej że do naszej mariny większe jednostki nie wejdą. Niemniej pozwoli nam ona na pewną niezależność, a co za tym idzie poprawi jeszcze jakość szkolenia – zaznacza oficer.

Budowa Akademickiego Centrum Szkolenia Morskiego to jedna z kilku dużych inwestycji, które realizuje gdyńska uczelnia. Pod koniec listopada ubiegłego roku wmurowany został kamień węgielny pod budowę trzynastokondygnacyjnego budynku na terenie kampusu. Zostaną w nim urządzone miejsca noclegowe dla studentów i uczestników różnego typu kursów, sale wykładowe oraz audytorium. Uczelnia niebawem wzbogaci się też o Akademickie Centrum Technologii Podwodnych. Kompleks będzie stanowił unikat na skalę Europy. Połączy funkcję ośrodka edukacyjnego i badawczego. Posłuży między innymi do szkolenia nurków głębokowodnych, testowania nowoczesnych urządzeń do podmorskich prac, stanie się też ważnym ogniwem w natowskim systemie ratowania załóg uszkodzonych okrętów podwodnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Wojciech Strozyk / REPORTER / East News

dodaj komentarz

komentarze


Ułani szturmowali okopy
Marynarze podjęli wyzwanie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mity i manipulacje
Kosmiczna wystawa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Plan na WAM
„Zamek” pozostał bezpieczny
Dzień wart stu lat
Formoza – 50 lat morskich komandosów
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Brytyjczycy na wschodniej straży
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Dywersja na kolei. Są dowody
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Awanse w dniu narodowego święta
Polski „Wiking” dla Danii
Gdy ucichnie artyleria
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ogień z Leopardów na Łotwie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kaman – domknięcie historii
My, jedna armia
Wojskowy bus do szczęścia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Czy to już wojna?
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Im ciemniej, tym lepiej
Mundurowi z benefitami
„Road Runner” w Libanie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dodatkowe zapory
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Sukces Polaka w biegu z marines
Is It Already War?
Torpeda w celu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO