moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mińsk żegna MiGi-29

MiGi-29 z Mińska Mazowieckiego przeprowadzają się do Malborka. – Będą tam wykonywać dotychczasowe zadnia, czyli pełnić dyżur bojowy – mówią piloci. Tymczasem Baza w Mińsku, gdzie stacjonowało 14 MiG-ów, rozpoczyna przygotowania do przyjęcia nowych, kupionych przez wojsko samolotów FA-50.

Sześć maszyn MiG-29 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim zostało przebazowanych do Malborka jeszcze przed świętami. Dziś dołączyła do nich siódma. Samoloty trafiły do siostrzanej 22 Bazy w związku z rozpoczynającymi się pracami nad infrastrukturą w Mińsku, gdzie lotnicy szykują się na przyjęcie nowo zakupionych maszyn FA-50. Trafią one do Polski już w lipcu 2023 roku. – Dla nas kończy się pewna epoka. Wielu z nas całe swoje zawodowe życie związało z MiG-29, pracuje z nami na przykład technik, który przyjmował te samoloty do służby. To kawał naszej historii i nie ukrywam, w oku zakręciła się łza. Ale cóż, trzeba patrzeć w przyszłość – mówi ppłk Marcin Boruta, oficer prasowy 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Siódmy samolot przyleciał do Malborka bezpośrednio z Bydgoszczy. – Leciał z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, gdzie przeszedł przegląd kontrolny oraz modernizację systemu IFF (system identyfikacji „swój-obcy” – przyp. red.) – wyjaśnia ppłk Boruta. W Bydgoszczy znajduje się jeszcze siedem maszyn MiG-29, które poddawane są modernizacji wyposażenia awionicznego, na przykład komputera misji czy platformy laserowej. One również będą sukcesywnie przekazywane do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Przebazowanie do Malborka nie było wyzwaniem logistycznym, ponieważ samoloty już nieraz zmieniały miejsce stacjonowania właśnie na Malbork. Na przykład na czas remontu lotniska w Mińsku Mazowieckim. Lotnicy z Malborka również korzystają z MiG-ów (mają ich 14), więc tym bardziej nie stanowiło to większego problemu, ponieważ dysponują odpowiednim zapleczem technicznym oraz wymaganą infrastrukturą. – Teraz to jednak coś innego, bo oddajemy nasze maszyny kolegom – mówi oficer prasowy. – Choć są one jeszcze formalnie na stanie wyposażenia mińskiej bazy, a nasz personel będzie nadal wspierał pilotów i techników z Malborka – dodaje oficer.

Ci muszą bowiem przygotować się na przyjęcie nowych samolotów. – Jest kilka różnic między MiG-ami z Mińska a tymi z Malborka. Nasze mają na przykład system IFF, który jest przystosowany do wymagań natowskich – mówi ppłk Boruta. – Technicy muszą nauczyć się obsługi systemów awionicznych. Podobnie piloci, którzy przeszli u nas kilkugodzinny kurs teoretyczny. Tyle wystarczy, bo przecież doskonale znają te samoloty – dodaje żołnierz.

W 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego MiG-29 będą wyznaczone do pełnienia dyżurów bojowych. – Samoloty, tak jak dotychczas, będą w gotowości, by poderwać się w razie potrzeby – zapowiada ppłk Marcin Boruta. Z kolei płk pil. Krzysztof Stobiecki, dowódca 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego, w wywiadzie dla polski-zbrojnej.pl powiedział, iż nie należy się spodziewać wysłania MiG-ów ukraińskiemu wojsku, ze względu na to, że posiadają one natowski system IFF. – Nie możemy przekazywać poza państwa NATO wszystkich elementów tego systemu. Jego demontaż co prawda jest możliwy, ale trudny – powiedział Stobiecki.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
My, jedna armia
Sukces Polaka w biegu z marines
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojskowy bus do szczęścia
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Is It Already War?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dzień wart stu lat
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Standardy NATO w Siedlcach
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Ułani szturmowali okopy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mity i manipulacje
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kosmiczna wystawa
Gdy ucichnie artyleria
Pięściarska uczta w Suwałkach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Kaman – domknięcie historii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Awanse w dniu narodowego święta
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dywersja na kolei. Są dowody
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Plan na WAM
„Road Runner” w Libanie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Im ciemniej, tym lepiej
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mundurowi z benefitami
Torpeda w celu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski „Wiking” dla Danii
Brytyjczycy na wschodniej straży
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Zamek” pozostał bezpieczny
Czy to już wojna?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO