moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Rosomaki WEM

Do końca 2026 roku wojsko otrzyma kolejną partię specjalistycznych kołowych transporterów opancerzonych Rosomak w wersji wozów ewakuacji medycznej – WEM. Agencja Uzbrojenia właśnie podpisała w tej sprawie kontrakt z ich producentem, spółką Rosomak S.A. Wartość umowy na dostawę 29 pojazdów wynosi 450 mln zł.

Ważą około 22 t, mają długość 7,77 m, szerokość 2,83 m i wysokość 3,33 m, co oznacza, że są najwyższą (jeśli chodzi o kadłub) odmianą kołowych transporterów opancerzonych Rosomak w polskiej armii. Rosomaki w wersji wozu ewakuacji medycznej (WEM) to podstawowe pojazdy pododdziałów zmotoryzowanych, których zadaniem jest bezpieczna ewakuacja z pola walki rannych i poszkodowanych żołnierzy.

Obecnie w wyposażeniu wojska jest 37 „medycznych” Rosomaków. Pierwsze egzemplarze (dokładnie sześć) zostały przekazane w 2008 roku do 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej. Dostawy Rosomaków WEM zakończyły się w 2011 roku.

1 grudnia tego roku wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych, że polscy żołnierze otrzymają kolejne transportery tego typu. – Zabezpieczenie medyczne w Siłach Zbrojnych RP jest kluczowe. Podpisaliśmy umowę na kolejne wozy ewakuacji medycznej na podwoziu transporterów opancerzonych Rosomak. W najbliższych latach do wojska trafi kilkadziesiąt pojazdów do ewakuacji rannych z pola walki – napisał szef resortu obrony.

Za 29 pojazdów wojsko zapłaci ich producentowi – firmie Rosomak S.A., która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej – 450 mln zł. – Dostawy zostaną zrealizowane do 2026 roku – zapewnia ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. Pierwsze egzemplarze powinny zostać przekazane wojsku w 2024 roku.

KTO Rosomak-WEM jest wyposażony m.in. w podstawowy sprzęt ewakuacyjno-ratowniczy do udzielania pomocy medycznej, system wspomagania załadunku noszy, instalację tlenową oraz elektryczną do zasilania urządzeń medycznych, radiostację pokładową, systemy: przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy, obrony przed bronią masowego rażenia oraz ostrzegania i przeciwdziałania. Pojazdy są zaopatrzone w urządzenia do odkażania i dezaktywacji. Rosomak WEM jest przystosowany do transportu w pozycji leżącej trzech rannych żołnierzy. Załoga pojazdu składa się z dowódcy wozu, podoficera sanitarnego, dwóch sanitariuszy i kierowcy-mechanika.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Maciej Nędzyński / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Okiełznać Borsuka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czarna taktyka terytorialsów
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Kopuła nad bewupem
Mity i manipulacje
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Pływali jak morscy komandosi
Maratońskie święto w Warszawie
Drugi wojskowy most
Weterani pamiętają
Deterrence in Polish
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Priorytetowe zaangażowanie
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Historia jest po to, by z niej czerpać
Poligon dla medyków w mundurach
Polskie Bayraktary nad Turcją
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Czarna taktyka terytorialsów
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Terytorialsi w akcji
Jednym głosem w sprawie obronności
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Koniec dzieciństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Speczespół wybierze „Orkę”
Carl-Gustaf przemówił
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
W poszukiwaniu majora Serafina
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Czarnomorski szlif minerów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Medicine for Hard Times
Abolicja dla ochotników
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Koniec pewnej epoki
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Jelcz się wzmacnia
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
W wojsku orientują się najlepiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO