moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dodatek za służbę w jednostce bojowej

Od nowego roku żołnierze służący w tzw. jednostkach bojowych będą otrzymywać dodatek służbowy w wysokości 450 zł miesięcznie. O tyle samo więcej otrzymają obecni beneficjenci tego świadczenia, pod warunkiem służby w jednostce bojowej. Decyzja wicepremiera Mariusza Błaszczaka ma m.in. zwiększyć motywację finansową do pełnienia służby w kluczowych jednostkach Wojska Polskiego.

– Podjąłem decyzję, aby żołnierze w określonych jednostkach wojsk lądowych dostawali dodatek służbowy 450 zł miesięcznie. Zależy mi na tym, aby żołnierze ci otrzymywali dodatki, tak jak inne rodzaje sił zbrojnych – poinformował na Twitterze wicepremier Mariusz Błaszczak.

Chodzi o dodatek służbowy o charakterze stałym, wypłacany żołnierzom z tytułu zajmowania stanowiska służbowego. Jest on obliczany jako iloczyn kwoty bazowej (1500 zł) i wskazanego w przepisach mnożnika. Obecnie otrzymują go m.in. np. dowódcy batalionu, dywizjonu, eskadry, okrętu II rangi lub grupy okrętów, komendanci szkół podoficerskich albo główni księgowi w jednostkach sektora finansów publicznych realizujących wydatki publiczne, (mnożnik od 0,10 do 0,30 – czyli od 150 zł do 450 zł), dowódcy kompanii, baterii, klucza, szwadronu, grupy pomocniczych jednostek pływających lub grupy ratownictwa morskiego albo okrętu III lub IV rangi (od 0,05 do 0,20 – czyli od 75 zł do 300 zł) oraz szefowie niektórych pododdziałów (od 0,03 do 0,05, czyli od 45 do 75 zł).

Przepisy zakładają, że od stycznia przyszłego roku na tego rodzaju dodatek, w wysokości 450 zł miesięcznie (mnożnik 0,30), będą mogli liczyć także wszyscy żołnierze pełniący służbę w jednostkach bojowych wymienionych w przepisach. – Mając na uwadze aktualne uwarunkowania geopolityczne, dostrzegamy potrzebę dodatkowej gratyfikacji finansowej żołnierzy zajmujących stanowiska służbowe w jednostkach bojowych. Specyfika służby charakteryzuje się tam szczególnym reżimem utrzymywania gotowości bojowej wpływającym na zakres i intensywność wykonywanych zadań – tłumaczy MON.

Projekt wymienia ponad 70 jednostek bojowych. – Proponowana lista wynika z analizy uwzględniającej przeznaczenie tych jednostek oraz charakter wykonywanych przez nie zadań – wyjaśnia MON. To m.in. dowództwo 18 Dywizji Zmechanizowanej, 16 Pomorska Dywizja Zmechanizowana, 7 Brygada Obrony Wybrzeża, 1 Warszawska Brygada Pancerna, 6 Brygada Powietrznodesantowa, 21 Brygada Strzelców Podhalańskich i 25 Brygada Kawalerii Powietrznej. Na liście są też brygady zmechanizowane: 2 w Złocieńcu, 12 w Szczecinie, 15 Giżycka, 17 w Międzyrzeczu, 19 w Lublinie i 20 w Bartoszycach oraz pancerne: 1 w Wesołej, 9 w Braniewie, 10 w Świętoszowie i 34 w Żaganiu. Nie brakuje też pułków (np. 2 saperów w Kazuniu, 11 artylerii, 5 chemiczny, 2 rozpoznawczy), batalionów (8 powietrznodesantowy, 15 saperów i 21 dowodzenia) i dywizjonów (głównie rakietowe obrony powietrznej).

Ale to niejedyna zmiana. Propozycje przewidują też zwiększenie mnożnika dla obecnych beneficjentów tego dodatku (czyli dowódców różnych szczebli i szefów pododdziałów), o ile służą w jednostce bojowej wymienionej w projekcie. Zdaniem MON-u to właśnie na tych żołnierzach spoczywa największa odpowiedzialność za wyszkolenie podwładnych. W praktyce otrzymywany przez nich obecnie dodatek zwiększy się o 450 zł.

Przygotowane w MON-ie propozycje zmian w przepisach mają wpłynąć na zwiększenie finansowej motywacji do podejmowania i długoletniego pełnienia zawodowej służby wojskowej w kluczowych jednostkach wojskowych. Jak poinformował szef MON-u, rozporządzenie w tej sprawie zostało skierowane do uzgodnień. Przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku i objąć około 43 tys. żołnierzy.

Zgodnie z przepisami przejściowymi do ustawy o obronie ojczyzny (art. 819–822) dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy pragmatycznej zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie ustawy o obronie ojczyzny, nie dłużej niż 18 miesięcy od wejścia w życie tej ustawy. Jak do tej pory nie ukazało się jeszcze nowe rozporządzenie o dodatkach do uposażenia żołnierzy zawodowych wynikające z ustawy z 11 marca 2022 o obronie ojczyzny, dlatego aktualne pozostają stare przepisy.

Paulina Glińska

autor zdjęć: 1 WBPanc

dodaj komentarz

komentarze


Białorusini ćwiczą przy granicy z Polską
MSPO 2026 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dwie dekady IWspSZ
Na szczycie armii bez zmian
Długa droga do domu
Biatloniści „armii mistrzów” w medalowej formie
Abordaż z polskim wsparciem
Śmierć wartownika
Co z wysługą po powrocie do wojska?
Stulecie lotu Warszawa – Tokio
Pierwszych pięć strzałów
Agresja na Polskę nie była „spacerem”
Obrona powietrzna będzie strzelać szybciej
„Horyzont” przedłużony
350 mln zł dla 86 firm, by były w gotowości
Cios w plecy
Kłopotliwa pamiątka na dnie Bałtyku
Za kulisami zlotu tygrysich eskadr NATO
„Czterej pancerni i pies” w Żaganiu
Pentagon o stałej bazie US Army w Polsce
Drony na celowniku, czyli test zdolności przeciwlotników 16 DZ
Gorący lipiec PKW Łotwa
MON zmienia system gotowości obronnej
Konstelacja MikroGlob już w kosmosie
Technologie SECO/WARWICK wzmacniają przemysł obronny
Podróż pamięci
Piechur, artylerzysta, lotnik i… hydraulik
Flanka pod strażą
Polska Grupa Zbrojeniowa na MSPO 2026 – więcej niż premiery
Nowi obrońcy polskiego nieba
Polska i Norwegia razem dla bezpieczeństwa
„Agat. Siła i ogień”. Album już w sprzedaży
Z prądem i pod prąd
Oni podjęli wyzwanie
Nowy bezzałogowiec morski Grupy WB
Berlin: Rosja próbowała doprowadzić do zamachu na lotnisku
Pierwszy „europejski” Husarz już w Polsce
Geran-5. Rakieta w cenie drona?
MON proponuje zmiany przepisów ubiorczych
Inauguracja roku akademickiego na WAT
Żołnierze Czarnej Dywizji orientowali się najlepiej
Delegacja MON-u z wizytą w Waszyngtonie
Polscy i czescy terytorialsi ramię w ramię
Kajakarka, pięcioboiści nowocześni i taekwondzistka na podium
20 kilometrów z radiostacją
Polska w koalicji antybalistycznej
Coraz więcej Daglezji w armii
Działajmy razem!
Sukcesy na basenie i strzelnicy
Szwedzkie wsparcie
Jak drapieżne ptaki chronią lotnisko
Leopardy bez tajemnic
Ryś zamiast Pantery
Polsko-koreańska współpraca w programie K2 się rozwija
Dwie dekady Jastrzębi
Polowanie w ogródku
Sukces polskich żołnierzy na czempionacie szermierzy
Program SAFE w pytaniach i odpowiedziach
Litwini ćwiczą masową ewakuację obywateli
Leopardy na dnie Odry i test Batalionu Model 44
Amerykanie drugi raz wychodzą z Iraku
Wojsko na straży polskiej cyberprzestrzeni
Zbrojna prowokacja na granicy Łotwy
Wojska przeciwlotnicze i dronowe na Lubelszczyźnie
Odpowiedź na rosyjską eskalację
Prawie 200 mld zł na zbrojenia w projekcie budżetu
Modułowe koszary przy granicy
Jak Polska wykorzystuje unijne pożyczki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO