moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dodatek za służbę w jednostce bojowej

Od nowego roku żołnierze służący w tzw. jednostkach bojowych będą otrzymywać dodatek służbowy w wysokości 450 zł miesięcznie. O tyle samo więcej otrzymają obecni beneficjenci tego świadczenia, pod warunkiem służby w jednostce bojowej. Decyzja wicepremiera Mariusza Błaszczaka ma m.in. zwiększyć motywację finansową do pełnienia służby w kluczowych jednostkach Wojska Polskiego.

– Podjąłem decyzję, aby żołnierze w określonych jednostkach wojsk lądowych dostawali dodatek służbowy 450 zł miesięcznie. Zależy mi na tym, aby żołnierze ci otrzymywali dodatki, tak jak inne rodzaje sił zbrojnych – poinformował na Twitterze wicepremier Mariusz Błaszczak.

Chodzi o dodatek służbowy o charakterze stałym, wypłacany żołnierzom z tytułu zajmowania stanowiska służbowego. Jest on obliczany jako iloczyn kwoty bazowej (1500 zł) i wskazanego w przepisach mnożnika. Obecnie otrzymują go m.in. np. dowódcy batalionu, dywizjonu, eskadry, okrętu II rangi lub grupy okrętów, komendanci szkół podoficerskich albo główni księgowi w jednostkach sektora finansów publicznych realizujących wydatki publiczne, (mnożnik od 0,10 do 0,30 – czyli od 150 zł do 450 zł), dowódcy kompanii, baterii, klucza, szwadronu, grupy pomocniczych jednostek pływających lub grupy ratownictwa morskiego albo okrętu III lub IV rangi (od 0,05 do 0,20 – czyli od 75 zł do 300 zł) oraz szefowie niektórych pododdziałów (od 0,03 do 0,05, czyli od 45 do 75 zł).

Przepisy zakładają, że od stycznia przyszłego roku na tego rodzaju dodatek, w wysokości 450 zł miesięcznie (mnożnik 0,30), będą mogli liczyć także wszyscy żołnierze pełniący służbę w jednostkach bojowych wymienionych w przepisach. – Mając na uwadze aktualne uwarunkowania geopolityczne, dostrzegamy potrzebę dodatkowej gratyfikacji finansowej żołnierzy zajmujących stanowiska służbowe w jednostkach bojowych. Specyfika służby charakteryzuje się tam szczególnym reżimem utrzymywania gotowości bojowej wpływającym na zakres i intensywność wykonywanych zadań – tłumaczy MON.

Projekt wymienia ponad 70 jednostek bojowych. – Proponowana lista wynika z analizy uwzględniającej przeznaczenie tych jednostek oraz charakter wykonywanych przez nie zadań – wyjaśnia MON. To m.in. dowództwo 18 Dywizji Zmechanizowanej, 16 Pomorska Dywizja Zmechanizowana, 7 Brygada Obrony Wybrzeża, 1 Warszawska Brygada Pancerna, 6 Brygada Powietrznodesantowa, 21 Brygada Strzelców Podhalańskich i 25 Brygada Kawalerii Powietrznej. Na liście są też brygady zmechanizowane: 2 w Złocieńcu, 12 w Szczecinie, 15 Giżycka, 17 w Międzyrzeczu, 19 w Lublinie i 20 w Bartoszycach oraz pancerne: 1 w Wesołej, 9 w Braniewie, 10 w Świętoszowie i 34 w Żaganiu. Nie brakuje też pułków (np. 2 saperów w Kazuniu, 11 artylerii, 5 chemiczny, 2 rozpoznawczy), batalionów (8 powietrznodesantowy, 15 saperów i 21 dowodzenia) i dywizjonów (głównie rakietowe obrony powietrznej).

Ale to niejedyna zmiana. Propozycje przewidują też zwiększenie mnożnika dla obecnych beneficjentów tego dodatku (czyli dowódców różnych szczebli i szefów pododdziałów), o ile służą w jednostce bojowej wymienionej w projekcie. Zdaniem MON-u to właśnie na tych żołnierzach spoczywa największa odpowiedzialność za wyszkolenie podwładnych. W praktyce otrzymywany przez nich obecnie dodatek zwiększy się o 450 zł.

Przygotowane w MON-ie propozycje zmian w przepisach mają wpłynąć na zwiększenie finansowej motywacji do podejmowania i długoletniego pełnienia zawodowej służby wojskowej w kluczowych jednostkach wojskowych. Jak poinformował szef MON-u, rozporządzenie w tej sprawie zostało skierowane do uzgodnień. Przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku i objąć około 43 tys. żołnierzy.

Zgodnie z przepisami przejściowymi do ustawy o obronie ojczyzny (art. 819–822) dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy pragmatycznej zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie ustawy o obronie ojczyzny, nie dłużej niż 18 miesięcy od wejścia w życie tej ustawy. Jak do tej pory nie ukazało się jeszcze nowe rozporządzenie o dodatkach do uposażenia żołnierzy zawodowych wynikające z ustawy z 11 marca 2022 o obronie ojczyzny, dlatego aktualne pozostają stare przepisy.

Paulina Glińska

autor zdjęć: 1 WBPanc

dodaj komentarz

komentarze


Kolejne MiG-i-29 polecą do Ukrainy
Ratunek pod ogniem
Polska technologia za Odrą
Ojcowie polskiej niepodległości
Złoto i brąz w sportach walki
Samotna placówka
MON zmienia system gotowości obronnej
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Sejm poparł Kartę Rodziny Mundurowej
Nowe ubrania i obuwie dla żołnierzy
Lepszy GPS do czołgów i Rosomaków pilnie potrzebny
Generał z cienia
Nowe-stare wcielenie „Błyskawicy"
Nowa szkoła latania
Nowe karetki dla wojska
Manewry w Nowej Dębie i ochrona Jasionki
Kolejne sukcesy „armii mistrzów”
Prawie 200 mld zł na zbrojenia w projekcie budżetu
Czarne Pantery i K9 w Bursztynowej Dywizji
Carl-Gustaf przemówił ogniem
Wojna, której nie widać
Gladius, czyli polski miecz
Stała obecność sił USA coraz bliżej
„Agat. Siła i ogień”. Album już w sprzedaży
Współpraca przemysłowa z USA: usuwać bariery, razem produkować
Modelowy test na poligonie
Tomahawki dla Polski? Jaką siłę zyska wojsko
Pancerny atak z wody
DiBaX ‘26 – eksperymenty dla rozwoju NATO
Najpopularniejszy z „armii mistrzów”
Stałe miejsce Polski w ETAP
Promień nie do zniesienia
K03 Ryś inspirowany lasem iglastym
Artyleria wsparta bezzałogowcami
Obrona kraju to obrona naszych bliskich i naszej wolności
Szlify na moście
Gorący lipiec PKW Łotwa
Z wojska do biznesu
MPS-y w rękach żołnierzy
Nominacje generalskie wręczone
„Horyzont” przedłużony
Constans historii
Nigdy nie zostawiamy swoich
Medalowy finisz strzelców
Bombowiec na dnie Bałtyku
Wiceszef MON-u w Kijowie
Roboty zamiast saperów
Cyberspecjaliści na poligonie
Leopardy atakują z zarośli
Tak rodzą się piloci myśliwców
Srebro światowego czempionatu dla polskiej zapaśniczki
Niepodległość to wysiłek narodu
Co z wysługą po powrocie do wojska?
Prezydent: Polski w sprawie bezpieczeństwa nie da się podzielić
Sprawdzone przez żołnierzy
Listopad z „Huraganem”
Wicepremier i szef SG apelują o pomoc dla bohaterskich policjantów
Sprawdzian bielskich desantowców
MON proponuje zmiany przepisów ubiorczych
Pociski Patriot: nie tylko serwis w Polsce, lecz także koprodukcja?
Bursztynowa Dywizja obroniła prymat w boksie
Logistyczny kręgosłup „Koalicja 26.2”
Szkoły zasilają armię
Ratunek dla rannego nadleciał z powietrza
Abordaż z polskim wsparciem
Flanka pod strażą
Generał Kukuła pozostaje na czele Sztabu Generalnego
„Kurs generalski” dla podoficerów
Koszykarze Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO