moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Baza w Dęblinie ma amerykański certyfikat

Szkolenie na samolotach M-346 Bielik może zastąpić to prowadzone w Stanach Zjednoczonych na T-38 – potwierdzają amerykańscy lotnicy. Na tej decyzji skorzystają przyszli polscy piloci samolotów F-16 i F-35, którzy nie będą musieli latać na szkolenie do USA. Dzięki certyfikatowi w przyszłości w Polsce być może będą się też szkolić piloci m.in. ze Słowacji czy Bułgarii.

41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie otrzymała certyfikat amerykańskich sił powietrznych, który potwierdza, że polski system szkolenia pilotów F-16 na M-346 Bielik jest równoważny z amerykańskim szkoleniem na T-38 do poziomu IFF (Introduction for Fighter Fundamentals). Amerykanie uznali również, że spełnia wymagania pozwalające kierować pilotów na szkolenie na F-35. Certyfikacja odbyła się pod koniec ubiegłego roku w Dęblinie i trwała tydzień. – Przyjechał do nas kilkuosobowy zespół pilotów Sił Powietrznych USA reprezentujących zarówno lotnictwo bojowe, jak i szkolne i bardzo skrupulatnie sprawdzał to, jak szkolimy – mówi mjr pil. Mariusz Fischer, instruktor M-346 Bielik.

Amerykańscy piloci zaczęli sprawdzanie polskiego systemu szkolenia od zajęć teoretycznych, które przeprowadza się z przyszłymi pilotami F-16. Oceniali m.in. umiejętności dydaktyczne instruktorów odpowiedzialnych za tę część szkolenia. Następnie obserwowali treningi na symulatorze lotu M-346 oraz wszystkie etapy szkolenia w powietrzu – planowanie misji, briefing, zadanie w powietrzu i debriefing. – Amerykanie oceniali również naszą infrastrukturę pod kątem jej funkcjonalności, liczby dostępnych samolotów i symulatorów. Analizie również podlegały dokumentacja szkoleniowa oraz system bezpieczeństwa lotów – wyjaśnia mjr Fischer. – Każdy element był oceniany bardzo szczegółowo – dodaje instruktor.

Wnioski z analiz Amerykanów były pozytywne. – Spełniliśmy wymagania postawione przez Stany Zjednoczone w zakresie szkolenia pilotów samolotów czwartej i piątej generacji. To jest ogromny sukces naszej kadry – przyznaje instruktor M-346. Amerykanie bardzo wysoko ocenili także sam samolot M-346. – Nasi sojusznicy wystawili nam również wysokie noty za dokumentację szkoleniową oraz umiejętności instruktorów. Elementem wymagającym poprawy jest liczba symulatorów. Są to bardzo nowoczesne urządzenia, ale nieadekwatna ich liczba do pozyskanej w ramach umowy floty samolotów może mieć wpływ na utrzymanie planowanej rytmiki szkolenia. Pozyskanie dodatkowego symulatora wydaje się niezbędne w celu osiągnięcia wymaganej przepustowości systemu – dodaje mjr Fischer.

Certyfikacja systemu szkolenia na Bielikach to kamień milowy budowy systemu kształcenia pilotów samolotów bojowych, ponieważ przynajmniej część przyszłych lotników będzie mogła szkolić się w Polsce, a nie jak do tej pory – za oceanem. Jest to również szansa na to, by Dęblin – a więc 41 Baza Lotnictwa Szkolnego i Lotnicza Akademia Wojskowa – stały się ośrodkiem szkoleniowym dla pilotów z państw z naszej część Europy, takich jak Słowacja, Bułgaria, Rumunia, a być może i Ukraina. Dzięki certyfikatowi państwa, które nie planują rozbudowy własnej infrastruktury szkoleniowej, będą mogły w Polsce wyszkolić pilotów. – Mamy się czym chwalić. M-346 jest jednym z tych systemów szkolenia lotniczego, które cechują się wysokim współczynnikiem efektywności, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Jesteśmy w stanie skutecznie i kompleksowo przygotować pilotów do wykonywania zadań na współczesnych platformach bojowych – mówi mjr Mariusz Fischer. – Oczywiście dla nas priorytetem jest rozwój i zabezpieczenie własnych potrzeb szkoleniowych. Ale jestem pewien, że w niedalekiej przyszłości będziemy wykorzystywać naszą infrastrukturę i umiejętności do szkolenia pilotów z innych krajów – dodaje instruktor.

KE

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak, por. Tomasz Doszczeczko 41 BLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Bednarski
1654350300
Gratuluję. Życzę powodzenia.
9B-9E-FB-5A

Najbardziej żołnierski żołnierz
Planowano zamach na Zełenskiego
Orlik na Alfę
Ten beton... żyje!
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Zmodernizowany Leopard 2PL
Brytyjczycy żegnają Malbork
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Tłumy na zawodach w Krakowie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Ostatnia niedziela…
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Pieta Michniowska
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Na ratunek pancerniakom
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Rekompensaty na ostatniej prostej
Pucharowe zmagania Polaków
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Zmiana warty na wschodniej granicy
Nocny patrol myśliwców
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
7TP – czołg kompromisu
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Dzieci wojny
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
BWR-1 – weteran po liftingu
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Kolarskie święto w stolicy
Terytorialsi zawitają do Płocka
Na rosyjskim pasku
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Czas na wspólne działania
Cel: wyszkolić podoficera
W paradnym szyku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Cisza przed wojną
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
W drodze po młodszego nurka
Inwestycje w mobilność wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO