moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe cysterny dla wojska

Siły Zbrojne RP zamierzają w najbliższych trzech latach kupić około 270 cystern do przewozu paliwa. Prawie 200 ma mieć pojemność 10 metrów sześciennych (model CD-10 bazujący na Jelczu 662D.35), pozostałe zaś – 27 metrów sześciennych (model CND-27 na Jelczu C642D.35). Agencja Uzbrojenia chce je kupić w ramach dwóch przetargów.

Oba przetargi ogłoszone przez Agencję Uzbrojenia w połowie stycznia są związane z prawem opcji. Oznacza to, że Wojsko Polskie gwarantuje zakup określonej liczby cystern i jednocześnie deklaruje, że może (ale nie musi) w tej samej cenie nabyć kolejne.

W przypadku cystern CD-10 (przeznaczonych do przewozu benzyny, ropy, paliwa lotniczego do silników turbinowych oraz nafty lotniczej) zamówienie gwarantowane opiewa na 49 sztuk, a prawo opcji aż na 150 sztuk. Jeśli chodzi o cysterny CND-27 (do przewozu paliwa lotniczego F-34), zamówienie gwarantowane wynosi 29 sztuk, a prawo opcji dotyczy czterdziestu pojazdów. Cysterny są przeznaczone do transportowania, czasowego przechowywania oraz tankowania pojazdów i maszyn. Osadzenie ich na podwoziu Jelcza sprawia, że CD-10 i CND-27 dobrze sobie radzą także w trudnych warunkach terenowych.

Firmy, które mają w swojej ofercie takie cysterny, mogą do 16 lutego składać wnioski do Agencji Uzbrojenia o dopuszczenie do udziału w przetargach. Ponieważ oba postępowania prowadzone są w ramach procedury negocjacyjnej, do złożenia ofert handlowych zostanie dopuszczonych maksymalnie pięć podmiotów (w każdym przypadku).

To w ostatnich latach kolejne już zakupy cystern paliwowych CD-10 i CND-27 dla wojska. W 2018 roku siły zbrojne zamówiły (za około 15 mln zł) osiem cystern CND-27 (dostarczyła je firma Celtech z Poznania). Rok później Inspektorat Uzbrojenia podpisał z firmą Celtech kontrakt na dostawę 75 cystern CD-10 wart 160 mln zł.

Na podstawie wartości kontraktów z lat 2018 i 2019 można zakładać, że za prawie 270 cystern wojsko będzie musiało zapłacić ponad 500 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Damian Kalinowski/ 1 BLog

dodaj komentarz

komentarze

~JohnDoe
1647495600
fajnie wyglądają te cysterny, szkoda że z daleka widać że to zbiornik. Nie mogą zrobić kwadratowych obudów do nich, żeby wyglądem przypominały standardowe ciężarówki? w erze dronów łatwo rozpoznać taki obiekt i zniszczyć...
BF-0C-5E-3E

Formoza – 50 lat morskich komandosów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Jesteśmy dziećmi wolności
Standardy NATO w Siedlcach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Ułani szturmowali okopy
OPW budują świadomość obronną
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Sukces Polaka w biegu z marines
Kaman – domknięcie historii
Im ciemniej, tym lepiej
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Starcie pancerniaków
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Plan na WAM
Czy to już wojna?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Awanse w dniu narodowego święta
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Kosmiczna wystawa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Torpeda w celu
Gdy ucichnie artyleria
Ku wiecznej pamięci
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Marynarze podjęli wyzwanie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Polski „Wiking” dla Danii
Zasiać strach w szeregach wroga
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Abolicja dla ochotników
Sportowcy na poligonie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dzień wart stu lat
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Grecka walka z sabotażem
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Arteterapia dla weteranów
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO