Błyskawiczna reakcja, sprawdzenie funkcji życiowych i pierwsza pomoc. Wiktoria Wereda, uczennica klasy wojskowej wszystkie te umiejętności zdobyła podczas edukacji wojskowej i szkoleń w straży pożarnej. Ostatnio wykorzystała je w praktyce, pomagając nieprzytomnej pasażerce autobusu. – Udało mi się zachować zimną krew i wszystko skończyło się dobrze – mówi licealistka.
Wiktoria Wereda jest uczennicą certyfikowanej wojskowej klasy mundurowej w I Liceum Ogólnokształcącym PUL im. 111 Eskadry Myśliwskiej w Wołominie. – Ciągnęło mnie do munduru, ale ze względu na moje zainteresowania ratownictwem medycznym planowałam rozwijać się w tym kierunku. I wtedy natrafiłam na ofertę liceum prowadzącego klasy wojskowe. Postanowiłam spróbować swoich sił – opowiada Wiktoria. Obecnie uczęszcza do trzeciej klasy i w maju będzie pisała maturę. Swój wolny czas poświęca m.in. na działalność w Ochotniczej Straży Pożarnej w Markach. Druhną jest od trzech lat.
Szybka reakcja
2 listopada miał być dla Wiktorii kolejnym, zwykłym dniem. Po zajęciach wracała autobusem do podwarszawskich Marek, gdzie mieszka. Nagle jedna z pasażerek, około 30-letnia kobieta, zemdlała. – Wiedziałam, że trzeba działać szybko. Kierowca zatrzymał autobus, ja wezwałam karetkę, a potem przystąpiłam do udzielania pomocy. Kobieta wciąż była nieprzytomna, ale oddychała, ułożyłam ją więc w pozycji bocznej bezpiecznej – relacjonuje licealistka.
Nieprzytomna pasażerka dostała drgawek. Gdy na chwilę odzyskała przytomność, zdołała powiedzieć, że choruje na padaczkę. – Pani zemdlała łącznie trzy razy i trzy razy miała atak padaczki. Po ostatnim, gdy ponownie sprawdziłam funkcje życiowe, okazało się, że nie oddycha. Przystąpiłam więc do akcji resuscytacyjnej – mówi Wiktoria.
Dziewczyna ze smutkiem przyznaje, że choć autobus był pełen ludzi, niemal nikt nie zareagował. Część osób wysiadła z pojazdu, inni tylko biernie się przyglądali. – Pomógł mi jeden chłopak. Powiedziałam mu jak ma udrażniać drogi oddechowe oraz w jaki sposób stabilizować głowę. Było to niezwykle ważne, bo w przypadku ataku i zupełnie niekontrolowanych ruchów, mogło dojść u poszkodowanej np. do poważnego urazu głowy – tłumaczy Wiktoria. Młodzi ludzie wspólnymi siłami prowadzili więc akcję ratowniczą aż do przyjazdu ratowników medycznych. Przyznali oni, że gdyby nie udzielona pomoc, sytuacja mogłaby się skończyć tragicznie.
– Nie była to moja pierwsza tego rodzaju akcja. Niedawno podczas biegania zobaczyłam nieprzytomną kobietę leżącą na ulicy. Wtedy jednak sytuacja nie była aż tak poważna jak teraz, bo pani miała zachowane wszystkie funkcje życiowe – zaznacza Wiktoria.
Uważa, że w obu przypadkach zrobiła to, co do niej należało. – Oczywiście był stres, ręce mi się trzęsły, ale myślę, że udało mi się zachować zimną krew. Byłam opanowana i dokładnie wiedziałam co robić, a to na pewno zasługa szkoleń i zajęć, jakie przeszłam w straży, szkole czy jednostkach wojskowych. Ta wiedza, jak widać, zaprocentowała – zapewnia Wiktoria.
Przyznaje też, że choć bardzo się cieszy, że poszkodowana przeżyła, martwi ją brak reakcji innych ludzi. – Być może wynika to ze strachu, być może z niewiedzy, jak pomagać. To przykre, bo przecież każdy z nas może kiedyś potrzebować takiej pomocy. Czy będziemy mieli tyle szczęścia, by trafić na kogoś, kto nam jej udzieli? Nie wiem, jak skończyłaby się ta historia, gdybym nie jechała tym autobusem – mówi Wiktoria.
Dodaje też, że jej zdaniem nauka pierwszej pomocy powinna być obowiązkowym przedmiotem w każdej szkole. – My, jako uczniowie klasy wojskowej mamy to wpisane w program nauczania. W innych szkołach ta tematyka jest niestety traktowana marginalnie. A szkoda. Bo każdy powinien umieć sprawdzić oddech, tętno, znać podstawowe zasady resuscytacji czy pomocy w przypadku złamań – mówi uczennica.
Teoria przekuta w praktykę
Agnieszka Kaczyńska, dyrektorka wołomińskiego liceum przyznaje, że uczniowie klas wojskowych zajęcia z pomocy medycznej odbywają na różne sposoby. – Poza lekcjami w szkole, młodzież bierze udział w zajęciach praktycznych pod okiem żołnierzy, strażaków czy ratowników z legionowskiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Każdy uczeń trzeciej klasy może też jako ochotnik przystąpić do kursu Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy. I wielu z tej okazji korzysta – przyznaje dyrektorka.
Podkreśla też, że to nie pierwszy przypadek, gdy uczeń wołomińskiego liceum potrafił w praktyce wykorzystać swoją wiedzę z zakresu pierwszej pomocy. – Takie zachowania młodzieży są dowodem na to, jak ważne są szkolenia przygotowujące do działań w trudnych sytuacjach. Jestem dumna z takich postaw, bo dodają skrzydeł i przekonują o sensie naszej pracy, i o tym, że uczniowie są empatyczni, a przede wszystkim nie boją się pomagać – mówi Agnieszka Kaczyńska.
Wiktora nie uważa, by zrobiła coś wielkiego i nieco dziwi ją rozgłos nadany całej sprawie. Gratulacje i podziękowania otrzymała już od burmistrza Marek, a przedstawiciele OSP w Markach wręczyli Wiktorii dyplom i brązową odznakę Młodzieżowej Drużyny Ochotniczej Straży Pożarnej. Wyróżnienie otrzymała też w szkole. Razem z kilkoma innymi uczniami dostała zaproszenie do skorzystania z lotu w tunelu aerodynamicznym.
Wiktoria nie żałuje podjętej decyzji o edukacji w klasie wojskowej. Niemal trzy lata nauki przekonały ją, że właśnie wojsko może być doskonałym pomysłem na życie. Dziś już wie, że chce zostać żołnierzem zawodowym. W przyszłym roku planuje zdawać do Wojskowej Akademii Technicznej.
I Liceum Ogólnokształcącym PUL im. 111 Eskadry Myśliwskiej w Wołominie prowadzi klasy wojskowe od 18 lat. W 2019 roku placówka przystąpiła do programu „Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe”. Oprócz nich szkoła prowadzi też oddziały przygotowania wojskowego, będące nową formułą klas wojskowych. Od 1 września 2021 roku w ramach obu programów w tym wołomińskim liceum uczy się 380 uczniów.
MON prowadzi obecnie trzy programy adresowane do młodzieży szkół średnich. Poza „Certyfikowanymi Wojskowymi Klasami Mundurowymi” i Oddziałami Przygotowania Wojskowego, to także działające od 1 września tego roku cyber.mil z klasą. W sumie we wszystkich projektach bierze udział przeszło 15 tys. kadetów uczących się w ponad 600 klasach wojskowych w 207 szkołach. Wszystkie programy koordynuje Biuro do spraw Programu „Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej”. Od 2018 roku Biuro organizuje też kursy Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy dla nauczycieli klas wojskowych oraz członków organizacji proobronnych. Szkolenie kończy się egzaminem państwowym i zdobyciem kwalifikacji ratownika. Rocznie w tego rodzaju kursach uczestniczy ok. 100 osób.
autor zdjęć: arch I LO PUL im. 111 Eskadry Myśliwskiej w Wołominie
komentarze