moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Moździerz Rak w nowej odsłonie

Zautomatyzowany system naprowadzania na cel, automat ładowania, który może podawać pociski w każdym położeniu lufy, oraz hydropneumatyczne zawieszenie, które pozwala regulować prześwit pojazdu – oto M120G. Huta Stalowa Wola zaprezentowała na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego ulepszoną gąsienicową wersję 120-milimetrowego automatycznego moździerza Rak.

M120G waży 24 t, ma ponad 7 m długości, niecałe 3 m szerokości i napędza go silnik MTU 6V199 TE20 o mocy 260 kW, który na drogach utwardzonych pozwala osiągnąć prędkość 60 km/h.

W porównaniu z poprzednikiem, którego konstrukcję wykonano na podstawie leciwej haubicy 2S1 Goździk, nową wersję 120-milimetrowego moździerza Rak wyróżniają unowocześnione, hydropneumatyczne podwozie i ulepszony system ogniowy. Opracowana przez inżynierów z Huty Stalowa Wola S.A. nowa odsłona gąsienicowego działa to zdecydowanie jedna z najciekawszych premier tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego.

Nowy układ jezdny moździerza składa się z 12 kół (po sześć na każdej stronie), sześciu rolek podtrzymujących (po trzy na stronie) oraz 12 odbojów (bump-stopów ograniczających ruch zawieszenia pojazdu). Jak podkreślają konstruktorzy z HSW S.A., taka konstrukcja nie tylko znacząco podnosi komfort załogi w czasie wykonywania zadań (m.in. zmniejszając drgania podczas strzelania), lecz także przede wszystkim zwiększa możliwości terenowe pojazdu. Załoga może bowiem w razie potrzeby zwiększyć prześwit pojazdu, gdy chce np. pokonać trudny teren.

W M120G ulepszono również system ogniowy. Wóz wyposażono w układ automatycznego naprowadzania na cel oraz automatyczny system ładowania w pełnym zakresie kątów obrotu lufy. Dzięki temu skrócono do 30 s czas, jakiego działo potrzebuje, by przejść w położenie bojowe. Zmniejszono także liczebność załogi do trzech osób.

Ulepszony Rak wyposażony jest w system łączności wewnętrznej Fonet, w radiostację UKF RRC 9311 AP, celownik optoelektroniczny do strzelania na wprost – z kamerą termowizyjną i dalmierzem laserowym, system wykrywania promieniowania laserowego OBRA SSP-1 oraz w 81-milimetrową wyrzutnię granatów dymnych. Moździerz uzbrojono w karabin kalibru 7,62 mm UKM 2000D z dzienno-nocnym celownikiem Bazalt.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Marynarze podjęli wyzwanie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Torpeda w celu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ułani szturmowali okopy
Ku wiecznej pamięci
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kosmiczna wystawa
Zasiać strach w szeregach wroga
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Dzień wart stu lat
OPW budują świadomość obronną
Arteterapia dla weteranów
Grecka walka z sabotażem
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Standardy NATO w Siedlcach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Im ciemniej, tym lepiej
Sukces Polaka w biegu z marines
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Jesteśmy dziećmi wolności
Mundurowi z benefitami
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Awanse w dniu narodowego święta
Starcie pancerniaków
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Plan na WAM
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Mity i manipulacje
Abolicja dla ochotników
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Kaman – domknięcie historii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polski „Wiking” dla Danii
Czy to już wojna?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pięściarska uczta w Suwałkach
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
„Zamek” pozostał bezpieczny
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO