moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bizon. Lotniskowy nadzorca

Bezzałogowy pojazd wyposażony w radar oraz głowicę optoelektroniczną potrafi samodzielnie sprawdzić, czy teren wyznaczony na trawiaste lub gruntowe lotnisko nadaje się do lądowania samolotów i śmigłowców. Robota o nazwie Bizon zaprezentowało na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego konsorcjum Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz firmy Dobrowolski sp. z o.o.

Każde wojsko musi być tak przygotowane, by w razie zniszczenia infrastruktury lotniskowej mogło utworzyć tzw. inne miejsce startów i lądowań, czyli po prostu lotnisko polowe (tymczasowe). Mogą do tego posłużyć nie tylko odcinki dróg, lecz także trawiaste bądź utwardzane pasy startowe aeroklubów lub nawet łąki czy pastwiska.

 

Cel: wylądować w polu

Aby korzystanie z takich obiektów było bezpieczne dla samolotów i śmigłowców, wojsko musi sprawdzać (właściwie stale), czy dana nawierzchnia jest w stanie unieść wielotonowe maszyny. Przypomnijmy, że np. transportowy Hercules C-130 waży ponad 34 t, podczas gdy popularna w cywilnym lotnictwie Cessna 172 zaledwie 700 kg.

Obecnie wojsko sprawdza naturalne nawierzchnie lotniskowe metodą punktową – obsługa techniczna porusza się po danym obszarze, mierząc grunt stożkową sondą dynamiczną (DCP – Dynamic Cone Penetrometer). Jak łatwo się domyślić, zajmuje to dużo czasu i aby nie wstrzymywać ruchu, odbywa się najczęściej w nocy.

Bizon sam ruszy na zwiad

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wspólnie z firmą Dobrowolski sp. z o.o. (producent pojazdów specjalistycznych) zaprezentował na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach urządzenie, które może zrewolucjonizować uciążliwy proces sprawdzania polowych lotnisk. Jest nim robot Bizon. To trzytonowy bezzałogowy pojazd, który może samodzielnie zbierać dane o wytrzymałości gruntu. Służy do tego sensor, którym jest koło pomiarowe (wraz z dwoma kołami odniesienia) wywierające na podłoże nacisk o takiej samej sile jak samolot wybrany przez badającego, np. CASA C295 lub Hercules C-130. Badanie gruntu robot wykonuje na całym wskazanym odcinku (nie punktowo), robiąc niewielką koleinę na trasie. Sam porusza się na kołach z nakładanymi gąsienicami, by zmniejszyć nacisk i nie uszkodzić badanej nawierzchni.

Dzięki zaawansowanemu autopilotowi – wyposażonemu w moduł do wykrywania przeszkód – który jest zasilany informacjami z czujników radarowych, ultradźwiękowych oraz zestawu kamer, Bizon może swoje zadania wykonywać samodzielnie. Zebrane dane przesyła do bazy oddalonej maksymalnie o 30 km.

Bezzałogowy pojazd napędzają trzy silniki elektryczne o mocy 10 kW i maksymalnym momencie obrotowym 120 Nm, zasilane przez zespół akumulatorów 96 V 400 Ah. Napęd umożliwia maszynie pracę przez około osiem godzin. A to jeszcze nie wszystkie zdolności Bizona. Robot został także wyposażony w drona klasy mikro, który dzięki dwusensorowej głowicy optoelektronicznej pomaga lądowemu zwiadowcy zebrać dane o stanie nawierzchni, ale może również służyć do patrolowania terenu lotniska.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
 
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
HSW inwestuje w przyszłość
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
O Ukrainie wspólnym głosem
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Drone Wars
Tropem podwodnego drona
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Szwedzki debiut w Air Policing
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Podniebne wsparcie sojuszników
Zryw ku wolności
Niepokonany generał Stanisław Maczek
„Sokół” oficjalnie otwarty
Wsparcie dla Wisły
Lotnicza konferencja w Warszawie
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Rosomaki na Bałtyku
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Zmiana warty na Sycylii
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Polak za sterami Apache’a
Podniebne tankowanie „Husarza”
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Polskie F-16 w służbie NATO
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
GROM walczy na Bałtyku
Wojskowe emerytury w górę
Wyrok za tragiczny wypadek
Szerszeń do zadań specjalnych
Nowe legitymacje dla weteranów
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Sowiecki podstęp
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Bałtyk pod parasolem
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Wojskowe Targi Służby i Pracy w całej Polsce
Pokój nie obroni się sam
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Test wytrzymałości
Prezes PGZ rezygnuje ze stanowiska
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Sekrety biegu patrolowego
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
K9 strzelały w Ustce
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Zabójczy żniwiarz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO