moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Bizon. Lotniskowy nadzorca

Bezzałogowy pojazd wyposażony w radar oraz głowicę optoelektroniczną potrafi samodzielnie sprawdzić, czy teren wyznaczony na trawiaste lub gruntowe lotnisko nadaje się do lądowania samolotów i śmigłowców. Robota o nazwie Bizon zaprezentowało na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego konsorcjum Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz firmy Dobrowolski sp. z o.o.

Każde wojsko musi być tak przygotowane, by w razie zniszczenia infrastruktury lotniskowej mogło utworzyć tzw. inne miejsce startów i lądowań, czyli po prostu lotnisko polowe (tymczasowe). Mogą do tego posłużyć nie tylko odcinki dróg, lecz także trawiaste bądź utwardzane pasy startowe aeroklubów lub nawet łąki czy pastwiska.

 

REKLAMA

Cel: wylądować w polu

Aby korzystanie z takich obiektów było bezpieczne dla samolotów i śmigłowców, wojsko musi sprawdzać (właściwie stale), czy dana nawierzchnia jest w stanie unieść wielotonowe maszyny. Przypomnijmy, że np. transportowy Hercules C-130 waży ponad 34 t, podczas gdy popularna w cywilnym lotnictwie Cessna 172 zaledwie 700 kg.

Obecnie wojsko sprawdza naturalne nawierzchnie lotniskowe metodą punktową – obsługa techniczna porusza się po danym obszarze, mierząc grunt stożkową sondą dynamiczną (DCP – Dynamic Cone Penetrometer). Jak łatwo się domyślić, zajmuje to dużo czasu i aby nie wstrzymywać ruchu, odbywa się najczęściej w nocy.

Bizon sam ruszy na zwiad

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wspólnie z firmą Dobrowolski sp. z o.o. (producent pojazdów specjalistycznych) zaprezentował na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach urządzenie, które może zrewolucjonizować uciążliwy proces sprawdzania polowych lotnisk. Jest nim robot Bizon. To trzytonowy bezzałogowy pojazd, który może samodzielnie zbierać dane o wytrzymałości gruntu. Służy do tego sensor, którym jest koło pomiarowe (wraz z dwoma kołami odniesienia) wywierające na podłoże nacisk o takiej samej sile jak samolot wybrany przez badającego, np. CASA C295 lub Hercules C-130. Badanie gruntu robot wykonuje na całym wskazanym odcinku (nie punktowo), robiąc niewielką koleinę na trasie. Sam porusza się na kołach z nakładanymi gąsienicami, by zmniejszyć nacisk i nie uszkodzić badanej nawierzchni.

Dzięki zaawansowanemu autopilotowi – wyposażonemu w moduł do wykrywania przeszkód – który jest zasilany informacjami z czujników radarowych, ultradźwiękowych oraz zestawu kamer, Bizon może swoje zadania wykonywać samodzielnie. Zebrane dane przesyła do bazy oddalonej maksymalnie o 30 km.

Bezzałogowy pojazd napędzają trzy silniki elektryczne o mocy 10 kW i maksymalnym momencie obrotowym 120 Nm, zasilane przez zespół akumulatorów 96 V 400 Ah. Napęd umożliwia maszynie pracę przez około osiem godzin. A to jeszcze nie wszystkie zdolności Bizona. Robot został także wyposażony w drona klasy mikro, który dzięki dwusensorowej głowicy optoelektronicznej pomaga lądowemu zwiadowcy zebrać dane o stanie nawierzchni, ale może również służyć do patrolowania terenu lotniska.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Polak w szkole boardingu
 
Nowe garaże dla Leopardów
Niespokojna noc przy wschodniej granicy
Spotkanie Rady NATO–Rosja
Zielony, żółty czy czerwony?
Kolejna prowokacja na granicy
Hiszpańskie dylematy
Na wolność przez dwa mury
Jakie zmiany dla podchorążych?
Z pomocą dla Libanu
Żołnierze z Estonii na polskiej granicy
Rodzeństwo na medal
Wyciek wojskowych danych? MON bada sprawę
Jaką służbę będą pełnić żołnierze?
Walczą o tytuł Mistrza EkstraKlasy Wojskowej
W BBN o sytuacji na granicy
Legionowski szpital niemal gotowy
MON: nie wyciekły tajne informacje
Rosomaki będą groźniejsze
Amerykanie nie odpuszczą wschodniej flanki
Saperzy rozminowują Kłaj
Dziesięcioro żołnierzy w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Coraz więcej uczelni w Legii Akademickiej
Sojuszniczy ogień w Orzyszu
Nowa Rada przy prezydencie
Szer. Radosław Kawęcki mistrzem świata!
Dywizjon 303 w Napoleonie
Świadczenie motywacyjne dla żołnierzy
Komandosi w rumuńskiej Transylwanii
Jak Perun z Piratem
Bombardowanie Monte Cassino
Wojsko ma nowego biskupa polowego
Turnusy regeneracyjne dla żołnierzy służących na granicy
Zbuduj formę na wiosnę!
Drony na fali
Przesiadka do klasy premium
Zostań wojskowym muzykiem
Oczy na wschodnią flankę
Sportowi mistrzowie WOT wybrani!
W Brukseli o przyszłości NATO
Więcej pieniędzy i nowe dodatki dla żołnierzy
Polacy zakończyli dowodzenie Tarczą Przeciwminową
Szer. Karolina Bosiek mistrzynią Europy
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Nauka kruszenia lodu
Szpital w Legionowie czeka na pierwszych pacjentów
Kazachstan: rzeź u drzwi Europy
Zima, skały i kawalerzyści
Wyzwoliciele bez wyzwolenia
Border Protection Is a Priority
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Pierwszy krok do zawodowców
Bez AK, ale nadal w walce
Misja nie tylko wojskowa
Wiedza, która ratuje życie
Pentagon: oko na Chiny, Europa z tyłu głowy
Survival w Kosowie
Nowe radary dla MW
Wstęp do ostatniego rozbioru Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO