moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Misje na zdalnej lekcji

W jakich zagranicznych komisjach nadzorczych uczestniczyli polscy żołnierze? Jakie były przyczyny wybuchu wojny koreańskiej? – takie pytania mogą paść na zakończenie lekcji „Wojsko Polskie w misjach i operacjach wojskowych poza granicami państwa", którą dla uczniów klas III i IV szkół ponadpodstawowych przygotowało Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa.

Inspiracją do opracowania programu edukacyjnego dla uczniów szkół ponadpodstawowych była... pandemia koronawirusa. W związku z obostrzeniami wprowadzonymi w całym kraju Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa przestały odwiedzać grupy młodzieży. Pracownicy tej placówki wpadli więc na pomysł, aby przygotować dla nauczycieli cykl filmów, które będą mogli wykorzystać podczas zdalnie prowadzonych lekcji.

– Opracowaliśmy trzy lekcje zgodne z podstawą programową. Na każdą z nich składa się m.in. półgodzinny film – wyjaśnia Andrzej Korus, kierownik Zespołu Edukacji i Tradycji w Centrum Weterana. Każda lekcja podejmuje inny temat. Pierwsza dotyczy zmian, jakie zaszły na świecie po II wojnie światowej oraz udziału Wojska Polskiego w misjach pokojowych i humanitarnych. Druga omawia zjawisko terroryzmu, walkę z tym zagrożeniem oraz działania na rzecz stabilizacji rejonów niebezpiecznych. Trzecia lekcja jest poświęcona weteranom, czyli uczestnikom misji poza granicami państwa.

Do każdej lekcji ma być opracowany konspekt, który nauczyciele będą mogli pobrać jako plik PDF ze strony internetowej Centrum Weterana razem z materiałem filmowym zawierającym wykład. Pracownicy Centrum opracowali lekcje graficznie, byli także lektorami. Natomiast w nagraniu pierwszego filmu pomogła im 3 Warszawska Brygada Rakietowa Obrony Powietrznej z Sochaczewa.

– Chcieliśmy przybliżyć młodzieży działania polskich żołnierzy w misjach poza granicami państwa. W ponad 90. misjach wzięło udział 120 tys. Polaków. Wiedza na ten temat w społeczeństwie jest cały czas niewielka – mówi płk Szczepan Głuszczak, dyrektor Centrum Weterana.

Z przygotowanych materiałów edukacyjnych mogą także skorzystać jednostki wojskowe w ramach kształcenia obywatelskiego.

W pierwszym filmie poświęconym zmianom na świecie po II wojnie światowej wystąpił m.in. ppłk Krzysztof Poliński z SG WP. Jako sekretarz Misji Polskiej do Komisji Nadzorczej Państw Neutralnych na Półwyspie Koreańskim opowie o zadaniach, jakie żołnierze WP wykonują w czasie służby w Komisji.

– Na nagraniu mówię o tym, że nasza misja polega głównie na nadzorowaniu i obserwacji terenu wzdłuż 38. równoleżnika, który przebiega przez strefę zdemilitaryzowaną oddzielającą Koreę Płn. od Korei Płd. Badamy przypadki łamania zawieszenia broni, prowadzimy inspekcje, kontrolujemy ilu żołnierzy i jaki sprzęt znajduje się po obu stronach linii demarkacyjnej. Słowem, staramy się, aby nie doszło do wznowienia konfliktu militarnego pomiędzy tymi państwami. Po obu stronach granicy rozmieszczonych jest półtora miliona żołnierzy oraz tyle samo min – opowiada ppłk Poliński.

Już wkrótce na stronach internetowych Centrum Weterana pojawi się pierwsza lekcja poświęcona udziałowi Wojska Polskiego w misjach pokojowych i humanitarnych po II wojnie światowej. Kończą się prace nad kolejnymi wykładami. W rozpropagowaniu informacji na temat przygotowanych materiałów edukacyjnych Centrum Weterana wesprze Biuro do spraw Programu „Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej”, które nadzoruje realizację programów takich, jak: „Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe”, „Oddziały Przygotowania Wojskowego” (dla uczniów szkół średnich) oraz „Legia Akademicka” (dla studentów).

– To świetny pomysł – ocenia przygotowane przez Centrum Weterana filmowe lekcje Tomasz Marczak, dyrektor LO im. S. Żeromskiego w Strzegomiu na Dolnym Śląsku. Jak mówi, dotychczas szkołę odwiedzali żołnierze 10 Brygady Logistycznej z Opola, którzy opowiadali młodzieży o zagranicznych misjach, w jakich brali udział. – Brakuje nam tych spotkań. Filmowa lekcja historii to dla nas miła odmiana w prowadzeniu zajęć zdalnych z uczniami – dodaje dyrektor Marczak.

Małgorzata Schwarzgruber

autor zdjęć: st. chor. Adam Roik/CC DORSZ, Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa

dodaj komentarz

komentarze


Wojna na detale
 
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Ramię w ramię z aliantami
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Sandhurst: końcowe odliczanie
Pod skrzydłami Kormoranów
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Metoda małych kroków
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wojna w świętym mieście, część druga
Szybki marsz, trudny odwrót
Kolejne FlyEye dla wojska
Posłowie dyskutowali o WOT
Święto stołecznego garnizonu
Sprawa katyńska à la española
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Gunner, nie runner
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W Italii, za wolność waszą i naszą
Ameryka daje wsparcie
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
SOR w Legionowie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
NATO on Northern Track
Front przy biurku
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Od maja znów można trenować z wojskiem!
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
25 lat w NATO – serwis specjalny
Kadisz za bohaterów
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wytropić zagrożenie
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zachować właściwą kolejność działań
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Szpej na miarę potrzeb
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Rekordziści z WAT
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zmiany w dodatkach stażowych
Na straży wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO