moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Czernicki” wrócił ze stoczni

Nowy ster strumieniowy, system sterowania i monitoringu siłowni, wymiana elementów poszycia kadłuba – to zaledwie część prac, które stoczniowcy z Gdyni wykonali na okręcie dowodzenia ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”. Po 22 miesiącach nieobecności jednostka wróciła do portu w Świnoujściu.

ORP „Czernicki” to jeden z najmłodszych i najbardziej „zapracowanych” okrętów polskiej marynarki wojennej. W ostatnich latach regularnie brał udział w zagranicznych misjach. W marcu 2019 roku został przekazany Stoczni Wojennej w Gdyni na planowaną wcześniej naprawę główną – pierwszą odkąd znalazł się w służbie. Raz na pewien czas musi ją przejść każda z jednostek.

Zgodnie z pierwotnym planem prace miały potrwać 16 miesięcy. Ostatecznie przedłużyły się o pół roku. – Było to spowodowane znacznym rozszerzeniem ich zakresu, ale także obostrzeniami związanymi z pandemią COVID-19 – wyjaśnia Antoni Pieńkos, rzecznik gdyńskiej stoczni. Ekipy remontowe przeprowadziły gruntowny remont silników i mechanizmów pokładowych. Na okręcie wymienione zostało całe okablowanie o łącznej długości stu kilometrów, przede wszystkim jednak ster strumieniowy. Nowo zamontowane urządzenie jest znacznie efektywniejsze. Stoczniowcy naprawili bądź wymienili także zużyte elementy poszycia kadłuba. – Otrzymaliśmy również nowy system monitorowania i sterowania okrętową siłownią, który usprawnia pracę napędu – tłumaczy kmdr ppor. Michał Bumbul, dowódca „Czernickiego”. Jednostka wzbogaciła się o dodatkową stację odwróconej osmozy, która pomaga w uzdatnianiu morskiej wody. Do tego doszedł remont kabin i wymiana systemu klimatyzacji. Takie udogodnienia mają duże znaczenie choćby podczas zagranicznych misji, kiedy okręt długo przebywa na morzu i często zapuszcza się w rejony, gdzie temperatury są wyższe niż te na północy Europy.

– Załoga brała czynny udział w remoncie. Przez długi czas mieszkaliśmy na okręcie i nadzorowaliśmy prace. Obsługiwaliśmy też jednostkę podczas prób morskich – wspomina kmdr ppor. Bumbul. Kilka dni temu „Czernicki” został przekazany 8 Flotylli Obrony Wybrzeża i wyruszył w rejs z Gdyni do Świnoujścia. W macierzystym porcie zameldował się w czwartek. Niebawem okręt wyruszy na poligon demagnetyzacyjny. Tam specjalistyczne urządzenia pozwolą zredukować wartości emitowanych przez niego pól fizycznych. Zabieg zwiększy bezpieczeństwo okrętu – dziś wiele rodzajów min jest wzbudzanych właśnie przez odpowiednio silne pola. – Potem czekają nas przygotowania do zadań programowych O1 i O2. Pierwsze potwierdza gotowość okrętu do opuszczenia macierzystego portu, drugie gotowość do samodzielnego operowania na morzu – przypomina kmdr ppor. Bumbul. Terminy testów nie są jednak znane. Niebawem okręt powinien jednak wrócić do regularnego szkolenia.

ORP „Czernicki” do służby wszedł w 2001 roku. Jest to okręt dowodzenia siłami przeciwminowymi, wyposażony w rozbudowane systemy łączności. Ma też możliwość zaopatrywania innych jednostek w żywność, paliwo, amunicję, a także przeprowadzania drobnych remontów w swoich warsztatach i gaszenia pożarów. Na jego rufie znajduje się lądowisko da śmigłowców.

„Czernicki” brał udział w operacjach „Enduring Freedom” (inwazja na Afganistan) oraz „Iraqi Freedom” (II wojna w Zatoce Perskiej). Trzykrotnie był jednostką flagową pierwszego ze Stałych Zespołów Sił Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG1). Działał wówczas na Bałtyku, Morzu Północnym i północnej części Atlantyku. Raz stał na czele SNMCMG2, operując na Morzu Śródziemnym i Czarnym. Jednostka należy do 2 Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych, który stanowi część 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Standardy NATO w Siedlcach
MID w nowej odsłonie
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Wellington „Zosia” znad Bremy
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Abolicja dla ochotników
Pomnik nieznanych bohaterów
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sportowcy na poligonie
Koniec dzieciństwa
Marynarze podjęli wyzwanie
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pięściarska uczta w Suwałkach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Pamięć łączy pokolenia
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Edukacja z bezpieczeństwa
Niespokojny poranek pilotów
Husarze bliżej Polski
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Starcie pancerniaków
Operacja NATO u brzegów Estonii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Kawaleria pancerna spod znaku 11
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Kircholm 1605
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mity i manipulacje
Sukces Polaka w biegu z marines

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO