moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Czernicki” wrócił ze stoczni

Nowy ster strumieniowy, system sterowania i monitoringu siłowni, wymiana elementów poszycia kadłuba – to zaledwie część prac, które stoczniowcy z Gdyni wykonali na okręcie dowodzenia ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”. Po 22 miesiącach nieobecności jednostka wróciła do portu w Świnoujściu.

ORP „Czernicki” to jeden z najmłodszych i najbardziej „zapracowanych” okrętów polskiej marynarki wojennej. W ostatnich latach regularnie brał udział w zagranicznych misjach. W marcu 2019 roku został przekazany Stoczni Wojennej w Gdyni na planowaną wcześniej naprawę główną – pierwszą odkąd znalazł się w służbie. Raz na pewien czas musi ją przejść każda z jednostek.

Zgodnie z pierwotnym planem prace miały potrwać 16 miesięcy. Ostatecznie przedłużyły się o pół roku. – Było to spowodowane znacznym rozszerzeniem ich zakresu, ale także obostrzeniami związanymi z pandemią COVID-19 – wyjaśnia Antoni Pieńkos, rzecznik gdyńskiej stoczni. Ekipy remontowe przeprowadziły gruntowny remont silników i mechanizmów pokładowych. Na okręcie wymienione zostało całe okablowanie o łącznej długości stu kilometrów, przede wszystkim jednak ster strumieniowy. Nowo zamontowane urządzenie jest znacznie efektywniejsze. Stoczniowcy naprawili bądź wymienili także zużyte elementy poszycia kadłuba. – Otrzymaliśmy również nowy system monitorowania i sterowania okrętową siłownią, który usprawnia pracę napędu – tłumaczy kmdr ppor. Michał Bumbul, dowódca „Czernickiego”. Jednostka wzbogaciła się o dodatkową stację odwróconej osmozy, która pomaga w uzdatnianiu morskiej wody. Do tego doszedł remont kabin i wymiana systemu klimatyzacji. Takie udogodnienia mają duże znaczenie choćby podczas zagranicznych misji, kiedy okręt długo przebywa na morzu i często zapuszcza się w rejony, gdzie temperatury są wyższe niż te na północy Europy.

– Załoga brała czynny udział w remoncie. Przez długi czas mieszkaliśmy na okręcie i nadzorowaliśmy prace. Obsługiwaliśmy też jednostkę podczas prób morskich – wspomina kmdr ppor. Bumbul. Kilka dni temu „Czernicki” został przekazany 8 Flotylli Obrony Wybrzeża i wyruszył w rejs z Gdyni do Świnoujścia. W macierzystym porcie zameldował się w czwartek. Niebawem okręt wyruszy na poligon demagnetyzacyjny. Tam specjalistyczne urządzenia pozwolą zredukować wartości emitowanych przez niego pól fizycznych. Zabieg zwiększy bezpieczeństwo okrętu – dziś wiele rodzajów min jest wzbudzanych właśnie przez odpowiednio silne pola. – Potem czekają nas przygotowania do zadań programowych O1 i O2. Pierwsze potwierdza gotowość okrętu do opuszczenia macierzystego portu, drugie gotowość do samodzielnego operowania na morzu – przypomina kmdr ppor. Bumbul. Terminy testów nie są jednak znane. Niebawem okręt powinien jednak wrócić do regularnego szkolenia.

ORP „Czernicki” do służby wszedł w 2001 roku. Jest to okręt dowodzenia siłami przeciwminowymi, wyposażony w rozbudowane systemy łączności. Ma też możliwość zaopatrywania innych jednostek w żywność, paliwo, amunicję, a także przeprowadzania drobnych remontów w swoich warsztatach i gaszenia pożarów. Na jego rufie znajduje się lądowisko da śmigłowców.

„Czernicki” brał udział w operacjach „Enduring Freedom” (inwazja na Afganistan) oraz „Iraqi Freedom” (II wojna w Zatoce Perskiej). Trzykrotnie był jednostką flagową pierwszego ze Stałych Zespołów Sił Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG1). Działał wówczas na Bałtyku, Morzu Północnym i północnej części Atlantyku. Raz stał na czele SNMCMG2, operując na Morzu Śródziemnym i Czarnym. Jednostka należy do 2 Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych, który stanowi część 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Brytyjczycy żegnają Malbork
Debiut polskich Patriotów
Husarz z polskim instruktorem
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Hekatomba na Woli
17 września 1939. Nigdy więcej
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
„Road Runner” w Libanie
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Z najlepszymi na planszy
Black Hawki nad Warszawą
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Kurs dla najlepszych w SERE
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Cios w plecy
Pożegnanie z Columbią
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Niemiecki plan zniszczenia Polski
NATO – jesteśmy z Polską
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Czołgiści w ogniu
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Święto Wojsk Lądowych
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Krok ku niezależności
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Wielkie zbrojenia za Odrą
Brytyjczycy na wschodniej straży
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Defendery skompletowane
Zwycięska batalia o stolicę
Rekompensaty na nowych zasadach
Żandarmeria skontroluje także cywilów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Największy transport Abramsów w tym roku
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
W poszukiwaniu majora Serafina
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Trenują przed „Zapadem ‘25”
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Orlik na Alfę
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Dwie agresje, dwie okupacje
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO