moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Czernicki” wrócił ze stoczni

Nowy ster strumieniowy, system sterowania i monitoringu siłowni, wymiana elementów poszycia kadłuba – to zaledwie część prac, które stoczniowcy z Gdyni wykonali na okręcie dowodzenia ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”. Po 22 miesiącach nieobecności jednostka wróciła do portu w Świnoujściu.

ORP „Czernicki” to jeden z najmłodszych i najbardziej „zapracowanych” okrętów polskiej marynarki wojennej. W ostatnich latach regularnie brał udział w zagranicznych misjach. W marcu 2019 roku został przekazany Stoczni Wojennej w Gdyni na planowaną wcześniej naprawę główną – pierwszą odkąd znalazł się w służbie. Raz na pewien czas musi ją przejść każda z jednostek.

Zgodnie z pierwotnym planem prace miały potrwać 16 miesięcy. Ostatecznie przedłużyły się o pół roku. – Było to spowodowane znacznym rozszerzeniem ich zakresu, ale także obostrzeniami związanymi z pandemią COVID-19 – wyjaśnia Antoni Pieńkos, rzecznik gdyńskiej stoczni. Ekipy remontowe przeprowadziły gruntowny remont silników i mechanizmów pokładowych. Na okręcie wymienione zostało całe okablowanie o łącznej długości stu kilometrów, przede wszystkim jednak ster strumieniowy. Nowo zamontowane urządzenie jest znacznie efektywniejsze. Stoczniowcy naprawili bądź wymienili także zużyte elementy poszycia kadłuba. – Otrzymaliśmy również nowy system monitorowania i sterowania okrętową siłownią, który usprawnia pracę napędu – tłumaczy kmdr ppor. Michał Bumbul, dowódca „Czernickiego”. Jednostka wzbogaciła się o dodatkową stację odwróconej osmozy, która pomaga w uzdatnianiu morskiej wody. Do tego doszedł remont kabin i wymiana systemu klimatyzacji. Takie udogodnienia mają duże znaczenie choćby podczas zagranicznych misji, kiedy okręt długo przebywa na morzu i często zapuszcza się w rejony, gdzie temperatury są wyższe niż te na północy Europy.

– Załoga brała czynny udział w remoncie. Przez długi czas mieszkaliśmy na okręcie i nadzorowaliśmy prace. Obsługiwaliśmy też jednostkę podczas prób morskich – wspomina kmdr ppor. Bumbul. Kilka dni temu „Czernicki” został przekazany 8 Flotylli Obrony Wybrzeża i wyruszył w rejs z Gdyni do Świnoujścia. W macierzystym porcie zameldował się w czwartek. Niebawem okręt wyruszy na poligon demagnetyzacyjny. Tam specjalistyczne urządzenia pozwolą zredukować wartości emitowanych przez niego pól fizycznych. Zabieg zwiększy bezpieczeństwo okrętu – dziś wiele rodzajów min jest wzbudzanych właśnie przez odpowiednio silne pola. – Potem czekają nas przygotowania do zadań programowych O1 i O2. Pierwsze potwierdza gotowość okrętu do opuszczenia macierzystego portu, drugie gotowość do samodzielnego operowania na morzu – przypomina kmdr ppor. Bumbul. Terminy testów nie są jednak znane. Niebawem okręt powinien jednak wrócić do regularnego szkolenia.

ORP „Czernicki” do służby wszedł w 2001 roku. Jest to okręt dowodzenia siłami przeciwminowymi, wyposażony w rozbudowane systemy łączności. Ma też możliwość zaopatrywania innych jednostek w żywność, paliwo, amunicję, a także przeprowadzania drobnych remontów w swoich warsztatach i gaszenia pożarów. Na jego rufie znajduje się lądowisko da śmigłowców.

„Czernicki” brał udział w operacjach „Enduring Freedom” (inwazja na Afganistan) oraz „Iraqi Freedom” (II wojna w Zatoce Perskiej). Trzykrotnie był jednostką flagową pierwszego ze Stałych Zespołów Sił Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG1). Działał wówczas na Bałtyku, Morzu Północnym i północnej części Atlantyku. Raz stał na czele SNMCMG2, operując na Morzu Śródziemnym i Czarnym. Jednostka należy do 2 Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych, który stanowi część 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Dwie agresje, dwie okupacje
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Maratońskie święto w Warszawie
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
W obronie gazoportu
Rekompensaty na nowych zasadach
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Krótka droga na Gotlandię
Człowiek w pętli
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zawiszacy mają „Zjawę”
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Soboty z wojskiem
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Speczespół wybierze „Orkę”
Polskie wojsko na Gotlandii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bohaterowie, których etos trwa
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Polski „Wiking” dla Danii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Podniebny sprawdzian
Kircholm 1605
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Orlik na Alfę
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
W poszukiwaniu majora Serafina
Europa ma być zdolna do obrony
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cichociemni w oczach swoich następców
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Medale na ściance i na torze regatowym
Przedwczesny triumf
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Cios w plecy
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Pięciobojowe duety na medal
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Jednym głosem w sprawie obronności
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nurkowie kontra dywersanci
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Na tropie Bursztynowej Komnaty
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO