moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańska przeprawa

Pokonywanie przeszkód wodnych to ważny element manewrów „Defender Europe ‘20 Plus”, które odbywają się w Drawsku Pomorskim. Podczas jednej z największych przepraw na drugi brzeg jeziora Zły Łęg przemieściło się ponad 120 pojazdów. Wśród nich były Humvee, Bradleye, a także Rosomaki i BWP-y. Zmagania sojuszników zabezpieczali polscy żołnierze z wojsk inżynieryjnych.

Kolejny dzień manewrów „Defender Europe ‘20 Plus” w Drawsku Pomorskim. Spadochroniarze, którzy desantowali się na poligon kilka dni temu, zatrzymali znajdujące się w tym rejonie siły nieprzyjaciela, które podgrywały pododdziały 9 Brygady Kawalerii Pancernej. Dzięki temu pododdziały z 1 Dywizji Kawalerii US Army i 12 Brygady Zmechanizowanej mogły kontynuować działania. Aby realizowane przez nie natarcie było skuteczne, musiały pokonać przeszkodę wodną. Dlatego do akcji wkroczyły polskie wojska inżynieryjne. Żołnierze zbudowali na jeziorze Zły Łęg most długości 152 m. Do zadania zaangażowano dwie kompanie pontonowe, dwa komplety parku pontonowego (jeden komplet zawiera elementy umożliwiające budowę 100 m mostu), a także 14 kutrów holowniczych i łodzie zabezpieczające.

Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z Batalionu Pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego. Ich działania wspierali przedstawiciele 5 Pułku Inżynieryjnego, 2 Pułku Saperów oraz Grupy Ratunkowo-Ewakuacyjnej z 2 Batalionu Saperów. Kilkunastu żołnierzy wyznaczono do utrzymania przeprawy.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Jako pierwsze na moście pojawiły się bojowe wozy piechoty Bradley. Ze względu na ich masę (niemal 30 t), a także fakt, że są pojazdami gąsienicowymi, pokonywały przeszkodę bardzo wolno, jeden po drugim. – Aby cała przeprawa odbyła się bezpiecznie, na moście mogą znajdować się jednocześnie trzy Bradleye. Muszą też zachowywać między sobą odległość 40 m i poruszać się nie szybciej niż 10 km/h – mówi ppłk Piotr Kranz, dowódca Batalionu Pontonowego z 2 Pułku Inżynieryjnego. Tuż po nich na most wjechały pojazdy kołowe, między innymi Humvee należące do amerykańskich sil zbrojnych oraz polskie pojazdy ciężarowe. – Ten etap trwał trochę krócej, jednak tempo pokonywania przeprawy i tak zależy od tego, co dzieje się na polu walki i jak szybko pojazdy mogą podejść do przeszkody – wyjaśnia oficer.

Kiedy wszystkie pojazdy przejechały przez most, do przeprawy przystąpiły Rosomaki i BWP-y. Jednak ten etap nie wymagał angażowania tak dużych sił wojsk inżynieryjnych – wozy zabezpieczane przez grupę ratunkowo-ewakuacyjną po prostu przepłynęły jezioro.

W sumie podczas przeprawy na drugi brzeg przedostało się ponad 120 pojazdów. Była to jedna z największych przepraw, jakie wojsko organizuje podczas manewrów „Defender”. Pokonywanie przeszkody wodnej wojska ćwiczą niemal każdego dnia. – Mimo że ćwiczenia odbywają się głównie w tym samym miejscu, codziennie budujemy naszą przeprawę od nowa. Jest to ważne z powodu sytuacji taktycznej. Most bowiem, który długo znajdowałby się w jednym miejscy, mógłby stać się łatwym celem ataku nieprzyjaciela – wyjaśnia ppłk Kranz. – Oprócz tego naszym zadaniem jest utrzymywanie przepraw tymczasowych.

A jak polscy żołnierze oceniają współpracę z sojusznikami? – Z naszej perspektywy nie ma wielkiej różnicy, jakie pojazdy pokonują przeszkodę. Zawsze jest to okazja do wymiany doświadczeń i łamania barier językowych – zaznacza oficer. 

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~sl
1592195160
"Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z 3 Batalionu Drogowo-Mostowego 2 Pułku Inżynieryjnego." Powinno być ""Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z batalionu pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego." Rzecznik prasowy 2 pułku inżynieryjnego mjr Sylwester Ludwiczak
E2-93-0C-CC

Wspólna wola obrony
 
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Pomoc na wodzie i pod wodą
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
Tysiące dronów dla armii
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Pierwsza misja Gripenów
Święto zwiadowców
Bat na wrogów i niepokornych
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pracowity dyżur Typhoonów
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
„Flota cieni” stwarza zagrożenie
Misja PKW „Olimp” doceniona
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Wsparcie dla polskich Abramsów
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Trudny los zwycięzców
Incydent na strzelnicy
Polska dołącza do satelitarnej elity
Szybujące bomby dla sił powietrznych
W drodze do Wielkiego Szlema Komandosa
Knowledge for Difficult Times
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Pamiętamy o bohaterach spod Monte Cassino
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Siła sojuszniczego działania
Ustawa bliżej żołnierzy
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Jak daleko do końca wojny?
Bursztynowa Dywizja w akcji
Polskie Pioruny dla Belgii
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Apache’e nadlatują
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Bohater odtrącony
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
„Misja Zdrowie” – profilaktyka dla weteranek
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Osiemnaste urodziny wojsk specjalnych
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Mamy pierwszych pilotów F-35
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierz influencer?
Gdy zgasną światła
Offset Wisły w praktyce
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Biało-czerwona na Monte Cassino
Wydatki na bezpieczeństwo to fundament
Piorun – polska wizytówka
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO