moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańska przeprawa

Pokonywanie przeszkód wodnych to ważny element manewrów „Defender Europe ‘20 Plus”, które odbywają się w Drawsku Pomorskim. Podczas jednej z największych przepraw na drugi brzeg jeziora Zły Łęg przemieściło się ponad 120 pojazdów. Wśród nich były Humvee, Bradleye, a także Rosomaki i BWP-y. Zmagania sojuszników zabezpieczali polscy żołnierze z wojsk inżynieryjnych.

Kolejny dzień manewrów „Defender Europe ‘20 Plus” w Drawsku Pomorskim. Spadochroniarze, którzy desantowali się na poligon kilka dni temu, zatrzymali znajdujące się w tym rejonie siły nieprzyjaciela, które podgrywały pododdziały 9 Brygady Kawalerii Pancernej. Dzięki temu pododdziały z 1 Dywizji Kawalerii US Army i 12 Brygady Zmechanizowanej mogły kontynuować działania. Aby realizowane przez nie natarcie było skuteczne, musiały pokonać przeszkodę wodną. Dlatego do akcji wkroczyły polskie wojska inżynieryjne. Żołnierze zbudowali na jeziorze Zły Łęg most długości 152 m. Do zadania zaangażowano dwie kompanie pontonowe, dwa komplety parku pontonowego (jeden komplet zawiera elementy umożliwiające budowę 100 m mostu), a także 14 kutrów holowniczych i łodzie zabezpieczające.

Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z Batalionu Pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego. Ich działania wspierali przedstawiciele 5 Pułku Inżynieryjnego, 2 Pułku Saperów oraz Grupy Ratunkowo-Ewakuacyjnej z 2 Batalionu Saperów. Kilkunastu żołnierzy wyznaczono do utrzymania przeprawy.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Jako pierwsze na moście pojawiły się bojowe wozy piechoty Bradley. Ze względu na ich masę (niemal 30 t), a także fakt, że są pojazdami gąsienicowymi, pokonywały przeszkodę bardzo wolno, jeden po drugim. – Aby cała przeprawa odbyła się bezpiecznie, na moście mogą znajdować się jednocześnie trzy Bradleye. Muszą też zachowywać między sobą odległość 40 m i poruszać się nie szybciej niż 10 km/h – mówi ppłk Piotr Kranz, dowódca Batalionu Pontonowego z 2 Pułku Inżynieryjnego. Tuż po nich na most wjechały pojazdy kołowe, między innymi Humvee należące do amerykańskich sil zbrojnych oraz polskie pojazdy ciężarowe. – Ten etap trwał trochę krócej, jednak tempo pokonywania przeprawy i tak zależy od tego, co dzieje się na polu walki i jak szybko pojazdy mogą podejść do przeszkody – wyjaśnia oficer.

Kiedy wszystkie pojazdy przejechały przez most, do przeprawy przystąpiły Rosomaki i BWP-y. Jednak ten etap nie wymagał angażowania tak dużych sił wojsk inżynieryjnych – wozy zabezpieczane przez grupę ratunkowo-ewakuacyjną po prostu przepłynęły jezioro.

W sumie podczas przeprawy na drugi brzeg przedostało się ponad 120 pojazdów. Była to jedna z największych przepraw, jakie wojsko organizuje podczas manewrów „Defender”. Pokonywanie przeszkody wodnej wojska ćwiczą niemal każdego dnia. – Mimo że ćwiczenia odbywają się głównie w tym samym miejscu, codziennie budujemy naszą przeprawę od nowa. Jest to ważne z powodu sytuacji taktycznej. Most bowiem, który długo znajdowałby się w jednym miejscy, mógłby stać się łatwym celem ataku nieprzyjaciela – wyjaśnia ppłk Kranz. – Oprócz tego naszym zadaniem jest utrzymywanie przepraw tymczasowych.

A jak polscy żołnierze oceniają współpracę z sojusznikami? – Z naszej perspektywy nie ma wielkiej różnicy, jakie pojazdy pokonują przeszkodę. Zawsze jest to okazja do wymiany doświadczeń i łamania barier językowych – zaznacza oficer. 

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~sl
1592195160
"Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z 3 Batalionu Drogowo-Mostowego 2 Pułku Inżynieryjnego." Powinno być ""Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z batalionu pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego." Rzecznik prasowy 2 pułku inżynieryjnego mjr Sylwester Ludwiczak
E2-93-0C-CC

Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
 
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Siła w jedności
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Saab ostrzeże przed zagrożeniem
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
HIMARS-y dostarczone
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Mamy BohaterONa!
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Czworonożny żandarm w Paryżu
Zmiana warty w PKW Liban
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Wielka pomoc
Kolejne FlyEye dla wojska
Silne NATO również dzięki Polsce
Pod osłoną tarczy
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Fabryka Broni rozbudowuje się
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Polskie „JAG” już działa
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Jak Polacy szkolą Ukraińców
1000 dni wojny i pomocy
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Karta dla rodzin wojskowych
Patriotyzm na sportowo
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna na planszy
Medycyna w wersji specjalnej
Wzlot, upadek i powrót
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Olympus in Paris
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Gogle dla pilotów śmigłowców
Powstaną nowe fabryki amunicji
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
Komplet Black Hawków u specjalsów
Breda w polskich rękach
Szturmowanie okopów
Żołnierze z Mazur ćwiczyli strzelanie z Homarów
Jutrzenka swobody
Ostre słowa, mocne ciosy
Olimp w Paryżu
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
O amunicji w Bratysławie
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Ämari gotowa do dyżuru
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Baza w Redzikowie już działa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO