moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańska przeprawa

Pokonywanie przeszkód wodnych to ważny element manewrów „Defender Europe ‘20 Plus”, które odbywają się w Drawsku Pomorskim. Podczas jednej z największych przepraw na drugi brzeg jeziora Zły Łęg przemieściło się ponad 120 pojazdów. Wśród nich były Humvee, Bradleye, a także Rosomaki i BWP-y. Zmagania sojuszników zabezpieczali polscy żołnierze z wojsk inżynieryjnych.

Kolejny dzień manewrów „Defender Europe ‘20 Plus” w Drawsku Pomorskim. Spadochroniarze, którzy desantowali się na poligon kilka dni temu, zatrzymali znajdujące się w tym rejonie siły nieprzyjaciela, które podgrywały pododdziały 9 Brygady Kawalerii Pancernej. Dzięki temu pododdziały z 1 Dywizji Kawalerii US Army i 12 Brygady Zmechanizowanej mogły kontynuować działania. Aby realizowane przez nie natarcie było skuteczne, musiały pokonać przeszkodę wodną. Dlatego do akcji wkroczyły polskie wojska inżynieryjne. Żołnierze zbudowali na jeziorze Zły Łęg most długości 152 m. Do zadania zaangażowano dwie kompanie pontonowe, dwa komplety parku pontonowego (jeden komplet zawiera elementy umożliwiające budowę 100 m mostu), a także 14 kutrów holowniczych i łodzie zabezpieczające.

Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z Batalionu Pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego. Ich działania wspierali przedstawiciele 5 Pułku Inżynieryjnego, 2 Pułku Saperów oraz Grupy Ratunkowo-Ewakuacyjnej z 2 Batalionu Saperów. Kilkunastu żołnierzy wyznaczono do utrzymania przeprawy.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Jako pierwsze na moście pojawiły się bojowe wozy piechoty Bradley. Ze względu na ich masę (niemal 30 t), a także fakt, że są pojazdami gąsienicowymi, pokonywały przeszkodę bardzo wolno, jeden po drugim. – Aby cała przeprawa odbyła się bezpiecznie, na moście mogą znajdować się jednocześnie trzy Bradleye. Muszą też zachowywać między sobą odległość 40 m i poruszać się nie szybciej niż 10 km/h – mówi ppłk Piotr Kranz, dowódca Batalionu Pontonowego z 2 Pułku Inżynieryjnego. Tuż po nich na most wjechały pojazdy kołowe, między innymi Humvee należące do amerykańskich sil zbrojnych oraz polskie pojazdy ciężarowe. – Ten etap trwał trochę krócej, jednak tempo pokonywania przeprawy i tak zależy od tego, co dzieje się na polu walki i jak szybko pojazdy mogą podejść do przeszkody – wyjaśnia oficer.

Kiedy wszystkie pojazdy przejechały przez most, do przeprawy przystąpiły Rosomaki i BWP-y. Jednak ten etap nie wymagał angażowania tak dużych sił wojsk inżynieryjnych – wozy zabezpieczane przez grupę ratunkowo-ewakuacyjną po prostu przepłynęły jezioro.

W sumie podczas przeprawy na drugi brzeg przedostało się ponad 120 pojazdów. Była to jedna z największych przepraw, jakie wojsko organizuje podczas manewrów „Defender”. Pokonywanie przeszkody wodnej wojska ćwiczą niemal każdego dnia. – Mimo że ćwiczenia odbywają się głównie w tym samym miejscu, codziennie budujemy naszą przeprawę od nowa. Jest to ważne z powodu sytuacji taktycznej. Most bowiem, który długo znajdowałby się w jednym miejscy, mógłby stać się łatwym celem ataku nieprzyjaciela – wyjaśnia ppłk Kranz. – Oprócz tego naszym zadaniem jest utrzymywanie przepraw tymczasowych.

A jak polscy żołnierze oceniają współpracę z sojusznikami? – Z naszej perspektywy nie ma wielkiej różnicy, jakie pojazdy pokonują przeszkodę. Zawsze jest to okazja do wymiany doświadczeń i łamania barier językowych – zaznacza oficer. 

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~sl
1592195160
"Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z 3 Batalionu Drogowo-Mostowego 2 Pułku Inżynieryjnego." Powinno być ""Łączenie elementów mostu trwało 35 min. Czynność tę wykonywało 250 żołnierzy, głównie z batalionu pontonowego 2 Pułku Inżynieryjnego." Rzecznik prasowy 2 pułku inżynieryjnego mjr Sylwester Ludwiczak
E2-93-0C-CC

Rozkaz: nie brać jeńców
 
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Sejm podziękował za służbę na granicy
„Herman Göring” dostaje po łapach
Historia powstania warszawskiego online
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Przygotowania do defilady na ostatniej prostej
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
The Suwałki Gap in the Game
Awanse za olimpijskie medale
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
Gen. Kukuła podziękował żołnierzom za ich służbę
Londyn o „Tarczy Wschód”
Nagrodzeni z okazji święta
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Druk 3D w polskim przemyśle obronnym
Hekatomba na Woli
Wioślarze brązowymi medalistami olimpijskimi
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Obejrzyj sprzęt pancerny i artyleryjski w Muzeum WP
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
Dla lepszego rozpoznania – Kleszcze
F-35 dla Polski – coraz bliżej finału
Olimp gotowy na igrzyska!
Medycy na poligonie
Czas „czarnej pantery”
Wielonarodowa Dywizja Północny Wschód z nowym dowódcą
Roczny dyżur spadochroniarzy
Niebo pełne drogowskazów
Na siódmym torze po siódmy medal
Broń Powstania Warszawskiego
Za zdrowie utracone na służbie
Maczuga z korkiem
Defilada już za kilka dni
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Groty w wersji reprezentacyjnej w drodze do żołnierzy
Jak usprawnić działania służb na granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Olimp w Paryżu
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Masakra w więzieniu mokotowskim. Nierozliczona zbrodnia
Myśliwce nad Polską
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Nominacje generalskie na Święto Wojska Polskiego
Katorżnicza rywalizacja na nowej trasie
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
Apache z offsetem
Lekarze z poligonu
Zabójcze dla czołgów
Terytorialsi na ratunek
Posłowie o efektach szczytu NATO
HSW wyprodukuje wyrzutnie do Patriotów
Ostatnie przygotowania do defilady
Umowa na Apache podpisana

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO