moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”

Przechwytywali samoloty, pomagali załogom statków powietrznych, które straciły łączność radiową i prowadzili walki powietrzne w różnych konfiguracjach. Między innymi takie zadania podczas ćwiczeń „Ramstein Alloy” wykonywali piloci z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Lotnicy od czterech miesięcy pełnią służbę w ramach PKW „Orlik” w Estonii.

„Ramstein Alloy” to ćwiczenia organizowane od lat przez Sojusznicze Dowództwo Sił Powietrznych NATO. Zawsze rozgrywane są w przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii, a ich celem jest doskonalenie procedur związanych z patrolowaniem i zadaniami typu air policing.

W pierwszej w tym roku edycji ćwiczeń wzięło udział kilkudziesięciu pilotów krajów członkowskich NATO z Polski, Belgii, Litwy, Łotwy, Estonii, Niemiec, Czech oraz państw partnerskich Sojuszu – Finlandii i Szwecji. W powietrzu spotkały polskie i belgijskie F-16, fińskie F-18, szwedzkie Gripeny, niemieckie Eurofightery. Zadania wykonywały także litewski transportowiec C-27J Spartan, estońskie samoloty L-39, niemiecki tankowiec A400M, śmigłowce oraz natowski samolot wczesnego ostrzegania i kontroli AWACS.

– Polskie samoloty F-16 zostały poderwane, gdy litewski transportowiec C-27J Spartan podczas lotu pomiędzy Estonią a Finlandią utracił łączność radiową – mówi ppłk pil. Krzysztof Duda, dowódca polskiego kontyngentu „Orlik” w Estonii. Z ramienia polskich sił powietrznych to właśnie piloci z „Orlika”, którzy od czterech miesięcy strzegą granic powietrznych krajów bałtyckich, wzięli udział w „Ramstein Alloy”. – Ponieważ zgodnie ze scenariuszem ćwiczeń, nie było łączności z załogą Spartana, to nasi piloci jedynie za pomocą sygnałów niewerbalnych mogli wydać im polecenia, a następnie eskortować ich przelot. W takich przypadkach cywilna maszyna zawsze podporządkowuje się samolotom wojskowym – opowiada ppłk Duda.

Podczas ćwiczeń piloci polskich wielozadaniowych F-16 wykonywali także misje przechwycenia samolotu, który zgodnie ze scenariuszem, naruszył przestrzeń powietrzną krajów bałtyckich. – Początkowo samolot eskortowały belgijskie F-16, później my przejęliśmy odpowiedzialność za naruszyciela. Zadaniem pilotów było zmuszenie go do lądowania na estońskim lotnisku w Ämari – wyjaśnia dowódca PKW „Orlik”.

Piloci brali także udział w operacjach rozpoznawczych. Mieli np. określić kierunek lotu i wysokość, na jakiej porusza się inny statek powietrzny. Sfotografować jego uzbrojenie i wyposażenie, a także numery boczne, które pozwalają na identyfikację samolotu z konkretną jednostką wojskową.

– Najciekawszym epizodem ćwiczenia były dla pilotów walki powietrzne – mówi mjr Tomasz Antkowiak, oficer prasowy dziewiątej zmiany PKW „Orlik”. – W tej części ćwiczenia brały udział myśliwce F-16, F-18, JAS-39 Gripen oraz Eurofighter – dodaje. Polscy piloci symulowane walki prowadzili z niemieckimi i fińskimi myśliwcami. – To była doskonała okazja, by szlifowali umiejętności na poziomie taktycznym. Walka powietrzna to dla pilota wojskowego podstawa, ale takie umiejętności też trzeba trenować – podkreśla ppłk Duda, dowódca PKW. Piloci prowadzili walkę w różnych konfiguracjach, m.in. dwa na dwa, dwa na jeden i jeden na jeden.

Poza tym, podczas manewrów „Ramstein Alloy” przećwiczono np. działania poszukiwawczo-ratownicze, gdy po symulowanej katastrofie belgijskiego F-16 pilota samolotu odnalazła załoga litewskiego Mi-8. Eurofihtery i Airbus A400M przećwiczyły tankowanie w powietrzu, a belgijskie i szwedzkie myśliwce przechwyciły lecący na niskiej wysokości i z niewielką prędkością śmigłowiec.

Natowskie ćwiczenia z cyklu „Ramstein Alloy” zostały zapoczątkowane dwanaście lat temu. Choć przez lata zmieniały się nazwy manewrów, to ich cel wciąż pozostaje ten sam. To integracja lotnictwa natowskiego oraz państw partnerskich, doskonalenie pilotów w misjach typu air policing. „Ramstein Alloy” zawsze odbywają się w przestrzeni Litwy, Łotwy i Estonii, czyli krajów, które nie mają swojego lotnictwa bojowego.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: NATO

dodaj komentarz

komentarze

~www
1599334320
no i jak im poszlo w tej walce z niemcami?
5C-E7-2E-B9

Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Zmiana warty na wschodniej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Orlik na Alfę
Cel: wyszkolić podoficera
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
W drodze po młodszego nurka
Terytorialsi zawitają do Płocka
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Na ratunek pancerniakom
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Na rosyjskim pasku
Pilot F-16 doceniony przez widzów
7TP – czołg kompromisu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Czas na wspólne działania
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Cześć bohaterom naszej wolności
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Tłumy na zawodach w Krakowie
Dzieci wojny
Pucharowe zmagania Polaków
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Pieta Michniowska
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Brytyjczycy żegnają Malbork
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Inwestycje w mobilność wojska
BWR-1 – weteran po liftingu
Kolarskie święto w stolicy
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ten beton... żyje!
Czas próby
Planowano zamach na Zełenskiego
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cisza przed wojną
Ostatnia niedziela…
Zmodernizowany Leopard 2PL
Nocny patrol myśliwców
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Najbardziej żołnierski żołnierz
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Rekompensaty na ostatniej prostej
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO