moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zostań podoficerem sił powietrznych

Trwa nabór cywilnych kandydatów na kurs podoficerski w szkole w Dęblinie. O przyjęciu zdecydują wyniki rekrutacji, m.in. sprawdzian z WF-u, test z angielskiego i rozmowa kwalifikacyjna. – Egzaminy są planowane na koniec sierpnia, a start kursu na listopad. Jednak z powodu pandemii terminy mogą się zmienić – mówi st. chor. sztab. Paweł Konarski, rzecznik prasowy szkoły.

Nabór cywilnych kandydatów na kurs podoficerski odbywa się w Szkole Podoficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie po raz trzeci. O rozpoczęciu takich szkoleń zdecydował minister obrony narodowej. Podpisana przez szefa MON decyzja zakłada, że w kursach w Dęblinie będzie mogło wziąć udział w tym roku 200 cywilnych kandydatów na kaprali. To więcej niż podczas dwóch ubiegłych lat, gdy szkolenie rozpoczynało odpowiednio ok. 50 i 150 osób.

W tym roku na kandydatów czeka nie tylko większa liczba miejsc, ale też nowości w ofercie edukacyjnej. – Będą się szkolić w czterech specjalnościach. Dwie z nich, dotyczące służby inżynieryjno-lotniczej oraz ruchu lotniczego, oferowaliśmy już poprzednio. Teraz proponujemy dwie nowe: przeciwlotniczą oraz radiowo-techniczną – mówi st. chor. sztab. Paweł Konarski, rzecznik prasowy dęblińskiej szkoły. Ci, którzy ukończą szkolenie będą mogli rozpocząć służbę na stanowiskach m.in. techników eksploatacji wszystkich używanych w siłach powietrznych samolotów i śmigłowców, kontrolerów ruchu lotniczego oraz stanowiskach dowódczych w jednostkach przeciwlotniczych.

Kto może zostać podoficerem?

Kursy adresowane są do cywili, którzy ukończyli 18 lat, mają polskie obywatelstwo oraz potwierdzoną podczas badań zdolność fizyczną i psychiczną do zawodowej służby wojskowej. Warunkiem jest minimum średnie wykształcenie o profilu elektrycznym, informatycznym czy mechanicznym, choć osoby z wykształceniem ogólnym też nie są bez szans.

Zainteresowani muszą wysłać wniosek do dyrektora Departamentu Kadr MON za pośrednictwem WKU. Trzeba do niego dołączyć m.in. kwestionariusz osobowy, świadectwo ukończenia szkoły średniej i życiorys. Czas na zgłoszenia mija 13 lipca. Potem kandydatów czekają badania lekarskie. Ci, którzy przejdą je pozytywnie, będą mogli wziąć udział w egzaminach wstępnych. Komisja przeanalizuje oceny ze świadectwa ukończenia szkoły średniej, a kandydat będzie musiał przejść sprawdzian z WF-u, test z języka angielskiego oraz rozmowę kwalifikacyjną.

– Egzaminy zaplanowaliśmy w terminie od 31 sierpnia do 4 września. Jednak z uwagi na obecną sytuację kryzysową, mogą one zostać przełożone. Niezależnie od tego, nabór prowadzimy cały czas – mówi st. chor. sztab. Konarski.

13 miesięcy szkolenia

Dwieście osób z najlepszymi wynikami z egzaminów rozpocznie w listopadzie szkolenie (choć jak przyznają przedstawiciele szkoły, także ten termin może ulec zmianie).

Jednak cywilnych kandydatów na kaprali nie będą obowiązywały wprowadzone w tym roku nowe zasady prowadzenia kursów podoficerskich. Skrócono czas szkolenia, część zajęć przeniesiono do e-learningu, zrezygnowano też z części specjalistycznej kursu. – Te zmiany dotyczą wyłącznie szeregowych aspirujących do korpusu podoficerskiego, którzy mają już doświadczenie w służbie i określoną specjalność. Cywilni kandydaci to osoby, które wcześniej nie miały kontaktu z wojskiem, muszą więc złożyć przysięgę, a potem przejść cały niezbędny do objęcia stanowiska cykl szkolenia – wyjaśnia rzecznik dęblińskiej szkoły.

Dlatego kurs dla cywilów potrwa około 13 miesięcy i będzie się składał ze szkolenia ogólnowojskowego prowadzonego w Szkole Podoficerskiej Sił Powietrznych oraz szkolenia specjalistycznego. Te ostatnie – w zależności od specjalności – kursanci odbędą w jednym z Centrów Szkolenia: Inżynieryjno-Lotniczego w Dęblinie lub Sił Powietrznych w Koszalinie.

Pierwszy kurs podoficerski dla cywilów ukończyło w Dęblinie 54 ochotników. Obecne trwa druga edycja kursu. 148 kadetów kontynuuje szkolenie specjalistyczne w dęblińskim Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego oraz Lotniczej Akademii Wojskowej.

Nabór cywilów na kursy dla przyszłych kaprali prowadzi też Szkoła Podoficerska Wojsk Lądowych w Poznaniu. Placówka przygotowała 100 miejsc w specjalnościach: pielęgniarstwo, ratownictwo medyczne, specjalność muzyczna, kryptologiczna oraz rozpoznania i zakłóceń elektronicznych. Kandydaci na szkolenie w Poznaniu muszą złożyć dokumenty do 1 czerwca tego roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Piotr Raszewski

dodaj komentarz

komentarze


Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Poligon dla medyków w mundurach
Jednym głosem w sprawie obronności
W poszukiwaniu majora Serafina
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Priorytetowe zaangażowanie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Medicine for Hard Times
Speczespół wybierze „Orkę”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Czarna taktyka terytorialsów
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Okiełznać Borsuka
Koniec pewnej epoki
Abolicja dla ochotników
Europa ma być zdolna do obrony
Drugi wojskowy most
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Historia jest po to, by z niej czerpać
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Carl-Gustaf przemówił
Brytyjczycy na wschodniej straży
Terytorialsi w akcji
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Dziki na Legwanach
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Road Runner” w Libanie
Koniec dzieciństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Maratońskie święto w Warszawie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W wojsku orientują się najlepiej
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Czarna taktyka terytorialsów
Pływali jak morscy komandosi
Polskie Bayraktary nad Turcją
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kopuła nad bewupem
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Weterani pamiętają
Mity i manipulacje
Kircholm 1605
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Wyzwaniem – czas

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO