moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ameryka wraca do czołgów

Wiosną przyszłego roku do 82 Dywizji Powietrznodesantowej trafią na testy prototypy gąsienicowych pojazdów Mobile Protected Firepower, czyli lekkich czołgów. Decyzja o ich opracowaniu wskazuje, że Amerykanie starają się przygotować swą lekką piechotę do sytuacji, gdyby przyszło jej walczyć z przeciwnikiem dysponującym wozami pancernymi i dużą siłą ognia. Jeśli prace badawczo-rozwojowe, w tym próby poligonowe, zakończą się sukcesem, to docelowo każdy brygadowy zespół bojowy piechoty ma mieć 14 lekkich czołgów. Tym samym ich dostawca może liczyć, że otrzyma od armii zamówienie na 504 wozy. 

W grudniu 2018 roku US Army wybrała dwóch oferentów, którzy mają zbudować i dostarczyć do testów prototypy czołgów. Konstrukcja zaproponowana przez BAE Systems opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pojeździe M8 Buford Armored Gun System z armatą 105-milimetrową. Natomiast General Dynamics Land Systems zaoferował wóz Griffin, w którym wykorzystano podwozie brytyjskiego czołgu rozpoznawczego Ajax. Pokazany w 2016 roku demonstrator technologii miał 120-milimetrową armatę. Każda z firm musi zmieścić się z kosztami prac w kwocie 376 mln dolarów. Zwycięska konstrukcja zostanie wskazana w roku 2022. US Army chce, aby pojazdy zaczęto dostarczać trzy lata później.

Co ważne, MPF mają być lekkie, co oznacza, że jego masa nie może przekraczać 40 ton. Dla porównania, masa podstawowego czołgu armii amerykańskiej M1 Abrams, po kolejnych modernizacjach zbliżyła się już do 70 ton. Z pewnością jednym z kluczowych parametrów będzie prędkość, która pozwoli MPF nadążyć za pojazdami kołowymi, takimi jak HMMWV czy wchodzącym do służby wielozadaniowym JLTV. Pojazdy MPF mają przede wszystkim zapewniać wsparcie ogniowe piechocie, czyli będą niszczyć umocnione stanowiska wroga i pojazdy pancerne.

 

Wyznaczenie 82 Dywizji Powietrznodesantowej do prowadzenia prób z MPF może wskazywać, że Amerykanie zamierzają przystosować lekki czołg do desantowania. M551 był jedynym czołgiem, który po 1945 roku desantowano z transportowców. Czołg opuszczał pokład na palecie, z użyciem systemu zrzutu spadochronowego z małej wysokości LAPES. W warunkach bojowych wykonano tylko jeden taki zrzut – obejmował on 14 Sheridanów i został wykonany w 1989 roku podczas inwazji na Panamę.

Podjęcie prac nad MPF oznacza, że Amerykanie starają się przygotować swą lekką piechotę, także spadochronową, której podstawowymi pojazdami bojowymi są HMMWV do sytuacji, gdyby przyszło jej walczyć z przeciwnikiem dysponującym wozami pancernymi i dużą siłą ognia. Po zakończeniu zimnej wojny nie widziano takiej potrzeby i zaniechano opracowania następcy M551. Wyjątek stanowiły brygady na wozach bojowych Stryker. Jedną z ich wersji uzbrojono w 105-milimetrową armatę. Przez ponad dwie dekady, gdy US Army była zaangażowana w konfliktach asymetrycznych w Afganistanie, Iraku i Syrii, piechurom wystarczała nowoczesna broń lekka i wsparcie lotnicze. Jednak w starciu konwencjonalnym, z adwersarzem dysponującym systemami przeciwlotniczymi, siła ognia broni piechurów może być niewystarczająca do zniszczenia umocnionych stanowisk wroga.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

autor zdjęć: BAE Systems

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1566902700
Strasznie ten "czołg" nie podobny do "czołga". .. .
E7-FB-39-3A

Gdy ucichnie artyleria
Polski „Wiking” dla Danii
Komplet medali wojskowych na ringu
Noc Dnia Podchorążego
Więcej Herculesów dla Abramsów
Militarne Schengen
Uczelnie łączą siły
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Dzień wart stu lat
Pancerniacy jadą na misję
Przygotowani znaczy bezpieczni
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zmierzyli się z własnymi słabościami
W krainie Świętego Mikołaja
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojsko na Horyzoncie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Czwarta dostawa Abramsów
Plan na WAM
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Skytrucki dla Niemiec
Zwrot na Bałtyk
Mundurowi z benefitami
wGotowości do reakcji
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Razem na ratunek
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
AW149 made in Poland
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Najdłuższa noc
Wojsko ma swojego satelitę!
Kapral Bartnik mistrzem świata
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Pociski rakietowe dla Husarzy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niebo pod osłoną
Po co wojsku satelity?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Wojsko przetestuje nowe technologie
Nowe Kraby w Sulechowie
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Z Su-22 dronów nie będzie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
The Darker, the Better
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Wojskowy bus do szczęścia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO