moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ameryka wraca do czołgów

Wiosną przyszłego roku do 82 Dywizji Powietrznodesantowej trafią na testy prototypy gąsienicowych pojazdów Mobile Protected Firepower, czyli lekkich czołgów. Decyzja o ich opracowaniu wskazuje, że Amerykanie starają się przygotować swą lekką piechotę do sytuacji, gdyby przyszło jej walczyć z przeciwnikiem dysponującym wozami pancernymi i dużą siłą ognia. Jeśli prace badawczo-rozwojowe, w tym próby poligonowe, zakończą się sukcesem, to docelowo każdy brygadowy zespół bojowy piechoty ma mieć 14 lekkich czołgów. Tym samym ich dostawca może liczyć, że otrzyma od armii zamówienie na 504 wozy. 

W grudniu 2018 roku US Army wybrała dwóch oferentów, którzy mają zbudować i dostarczyć do testów prototypy czołgów. Konstrukcja zaproponowana przez BAE Systems opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pojeździe M8 Buford Armored Gun System z armatą 105-milimetrową. Natomiast General Dynamics Land Systems zaoferował wóz Griffin, w którym wykorzystano podwozie brytyjskiego czołgu rozpoznawczego Ajax. Pokazany w 2016 roku demonstrator technologii miał 120-milimetrową armatę. Każda z firm musi zmieścić się z kosztami prac w kwocie 376 mln dolarów. Zwycięska konstrukcja zostanie wskazana w roku 2022. US Army chce, aby pojazdy zaczęto dostarczać trzy lata później.

Co ważne, MPF mają być lekkie, co oznacza, że jego masa nie może przekraczać 40 ton. Dla porównania, masa podstawowego czołgu armii amerykańskiej M1 Abrams, po kolejnych modernizacjach zbliżyła się już do 70 ton. Z pewnością jednym z kluczowych parametrów będzie prędkość, która pozwoli MPF nadążyć za pojazdami kołowymi, takimi jak HMMWV czy wchodzącym do służby wielozadaniowym JLTV. Pojazdy MPF mają przede wszystkim zapewniać wsparcie ogniowe piechocie, czyli będą niszczyć umocnione stanowiska wroga i pojazdy pancerne.

 

Wyznaczenie 82 Dywizji Powietrznodesantowej do prowadzenia prób z MPF może wskazywać, że Amerykanie zamierzają przystosować lekki czołg do desantowania. M551 był jedynym czołgiem, który po 1945 roku desantowano z transportowców. Czołg opuszczał pokład na palecie, z użyciem systemu zrzutu spadochronowego z małej wysokości LAPES. W warunkach bojowych wykonano tylko jeden taki zrzut – obejmował on 14 Sheridanów i został wykonany w 1989 roku podczas inwazji na Panamę.

Podjęcie prac nad MPF oznacza, że Amerykanie starają się przygotować swą lekką piechotę, także spadochronową, której podstawowymi pojazdami bojowymi są HMMWV do sytuacji, gdyby przyszło jej walczyć z przeciwnikiem dysponującym wozami pancernymi i dużą siłą ognia. Po zakończeniu zimnej wojny nie widziano takiej potrzeby i zaniechano opracowania następcy M551. Wyjątek stanowiły brygady na wozach bojowych Stryker. Jedną z ich wersji uzbrojono w 105-milimetrową armatę. Przez ponad dwie dekady, gdy US Army była zaangażowana w konfliktach asymetrycznych w Afganistanie, Iraku i Syrii, piechurom wystarczała nowoczesna broń lekka i wsparcie lotnicze. Jednak w starciu konwencjonalnym, z adwersarzem dysponującym systemami przeciwlotniczymi, siła ognia broni piechurów może być niewystarczająca do zniszczenia umocnionych stanowisk wroga.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

autor zdjęć: BAE Systems

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1566902700
Strasznie ten "czołg" nie podobny do "czołga". .. .
E7-FB-39-3A

Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
 
Czas przełomu
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Sojusz na niepewne czasy
Polska i Litwa – łączy nas bezpieczeństwo
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
Podziękowania dla niezwyciężonych
Walka w półcieniu
Foch stawia warunki
Nowe odkrycia na Westerplatte
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inżynierowie od UBM
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Pod polskim dowództwem
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu ministrów obrony E5
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Wojsko zaprasza na poligon
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Trio na medal
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Nowa brygada na horyzoncie
Wojskowe emerytury w górę
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Panczeniści nie zawiedli
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Zmiana warty na Sycylii
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Potrzeba wsparcia i dialogu
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska
Budynki jak z klocków
WOT uczy się wspinaczki od kpr. Mirosław
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Misje w pigułce
Czas na armię rezerwistów
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Hugin, podpora Kormorana
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Różne oblicza Warmate’a
Przerwany lot „Orlika”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO