moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ameryka wraca do czołgów

Wiosną przyszłego roku do 82 Dywizji Powietrznodesantowej trafią na testy prototypy gąsienicowych pojazdów Mobile Protected Firepower, czyli lekkich czołgów. Decyzja o ich opracowaniu wskazuje, że Amerykanie starają się przygotować swą lekką piechotę do sytuacji, gdyby przyszło jej walczyć z przeciwnikiem dysponującym wozami pancernymi i dużą siłą ognia. Jeśli prace badawczo-rozwojowe, w tym próby poligonowe, zakończą się sukcesem, to docelowo każdy brygadowy zespół bojowy piechoty ma mieć 14 lekkich czołgów. Tym samym ich dostawca może liczyć, że otrzyma od armii zamówienie na 504 wozy. 

W grudniu 2018 roku US Army wybrała dwóch oferentów, którzy mają zbudować i dostarczyć do testów prototypy czołgów. Konstrukcja zaproponowana przez BAE Systems opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pojeździe M8 Buford Armored Gun System z armatą 105-milimetrową. Natomiast General Dynamics Land Systems zaoferował wóz Griffin, w którym wykorzystano podwozie brytyjskiego czołgu rozpoznawczego Ajax. Pokazany w 2016 roku demonstrator technologii miał 120-milimetrową armatę. Każda z firm musi zmieścić się z kosztami prac w kwocie 376 mln dolarów. Zwycięska konstrukcja zostanie wskazana w roku 2022. US Army chce, aby pojazdy zaczęto dostarczać trzy lata później.

Co ważne, MPF mają być lekkie, co oznacza, że jego masa nie może przekraczać 40 ton. Dla porównania, masa podstawowego czołgu armii amerykańskiej M1 Abrams, po kolejnych modernizacjach zbliżyła się już do 70 ton. Z pewnością jednym z kluczowych parametrów będzie prędkość, która pozwoli MPF nadążyć za pojazdami kołowymi, takimi jak HMMWV czy wchodzącym do służby wielozadaniowym JLTV. Pojazdy MPF mają przede wszystkim zapewniać wsparcie ogniowe piechocie, czyli będą niszczyć umocnione stanowiska wroga i pojazdy pancerne.

 

Wyznaczenie 82 Dywizji Powietrznodesantowej do prowadzenia prób z MPF może wskazywać, że Amerykanie zamierzają przystosować lekki czołg do desantowania. M551 był jedynym czołgiem, który po 1945 roku desantowano z transportowców. Czołg opuszczał pokład na palecie, z użyciem systemu zrzutu spadochronowego z małej wysokości LAPES. W warunkach bojowych wykonano tylko jeden taki zrzut – obejmował on 14 Sheridanów i został wykonany w 1989 roku podczas inwazji na Panamę.

Podjęcie prac nad MPF oznacza, że Amerykanie starają się przygotować swą lekką piechotę, także spadochronową, której podstawowymi pojazdami bojowymi są HMMWV do sytuacji, gdyby przyszło jej walczyć z przeciwnikiem dysponującym wozami pancernymi i dużą siłą ognia. Po zakończeniu zimnej wojny nie widziano takiej potrzeby i zaniechano opracowania następcy M551. Wyjątek stanowiły brygady na wozach bojowych Stryker. Jedną z ich wersji uzbrojono w 105-milimetrową armatę. Przez ponad dwie dekady, gdy US Army była zaangażowana w konfliktach asymetrycznych w Afganistanie, Iraku i Syrii, piechurom wystarczała nowoczesna broń lekka i wsparcie lotnicze. Jednak w starciu konwencjonalnym, z adwersarzem dysponującym systemami przeciwlotniczymi, siła ognia broni piechurów może być niewystarczająca do zniszczenia umocnionych stanowisk wroga.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

autor zdjęć: BAE Systems

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1566902700
Strasznie ten "czołg" nie podobny do "czołga". .. .
E7-FB-39-3A

17 września 1939. Nigdy więcej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Krok ku niezależności
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Kurs dla najlepszych w SERE
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Orlik na Alfę
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Zwycięska batalia o stolicę
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Hekatomba na Woli
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Defendery skompletowane
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żandarmeria skontroluje także cywilów
„Road Runner” w Libanie
Pożegnanie z Columbią
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Cios w plecy
Rekompensaty na nowych zasadach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
NATO – jesteśmy z Polską
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Z najlepszymi na planszy
W poszukiwaniu majora Serafina
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Święto Wojsk Lądowych
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Największy transport Abramsów w tym roku
Black Hawki nad Warszawą
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Debiut polskich Patriotów
Husarz z polskim instruktorem
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Brytyjczycy żegnają Malbork
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Czołgiści w ogniu
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO