moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwszy krok do „Mewy”

Ruszyła budowa ORP „Mewa”, trzeciego z serii niszczycieli min typu Kormoran II. Symbolicznym początkiem inwestycji było tzw. cięcie blach, które zostało przeprowadzone w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. W tym miejscu powstaje również drugi z Kormoranów – ORP „Albatros”. Natomiast pierwsza jednostka tego typu od dwóch lat służy w marynarce.


ORP Mewa będzie okrętem klasy Kormoran

Tym razem obyło się bez dziennikarzy, błysku fleszy i okolicznościowej uroczystości. W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. kilka dni temu zostało przeprowadzone cięcie blach pod nowy okręt dla marynarki wojennej – ORP „Mewa”. Oznacza to, że budowa trzeciego i (na razie) ostatniego niszczyciela min typu Kormoran II oficjalnie się rozpoczęła. – Będziemy pracowali przy dwóch Kormoranach jednocześnie – przypomina Grzegorz Landowski, rzecznik Remontowa Holding S.A., do którego należy gdańska stocznia. W grudniu ubiegłego roku została położona stępka pod bliźniaczą jednostkę ORP „Albatros”.

To dla stoczni spore wyzwanie. Kadłuby okrętów budowane są bowiem z amagnetycznej stali, a to wymaga zachowania specjalnych procedur. Z myślą o takich inwestycjach na terenie zakładu została urządzona specjalna hala odgrodzona od reszty pomieszczeń śluzą, gdzie między innymi filtrowane jest powietrze. Dostęp do tego miejsca mają jedynie odpowiednio przeszkoleni pracownicy.

Landowski zapewnia, że stocznia podoła zadaniu. – Harmonogram inwestycji został ustalony dużo wcześniej. Hala jest wystarczająco duża, by budować w niej dwie jednostki równolegle. Mamy też odpowiednią do tego liczbę pracowników – podkreśla rzecznik Holdingu. W myśl założeń budowa „Mewy” powinna się zakończyć w czwartym kwartale 2021 roku. „Albatros” ma być gotowy rok wcześniej. Tymczasem prototypowa jednostka serii – ORP „Kormoran” został przekazany marynarce w listopadzie 2017 roku.

Okręt został przeznaczony przede wszystkim do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich. Sam również może je stawiać, zarówno pojedynczo, jak i w zagrodach. W przyszłości będzie reprezentował Polskę podczas misji stałych zespołów NATO. ORP „Kormoran” ma 58,5 metra długości, 10,3 metra szerokości oraz wyporność 850 ton. Konstrukcja kadłuba i cichy napęd znacząco podnoszą bezpieczeństwo marynarzy podczas operacji bojowych. Współcześnie używane miny reagują bowiem najczęściej na odpowiednio wysokie pole magnetyczne albo natężenie dźwięków. Podczas ich poszukiwania załoga może korzystać z kilku sonarów. Pierwszy został umieszczony pod kilem, dwa kolejne zaś na pojazdach podwodnych Double Eagle Mk III oraz Hugin. Miny wykryte przez marynarzy mogą być likwidowane na kilka sposobów. Służą do tego kolejne dwa typy podwodnych pojazdów. Zdalnie sterowany Morświn podkłada pod niebezpieczne znaleziska ładunki wybuchowe zwane toczkami. Głuptak w wersji bojowej sam detonuje się w pobliżu miny.

Na pokładzie ORP „Kormoran” jest także miejsce dla wyspecjalizowanych nurków minerów, którzy do dyspozycji mają na przykład komorę dekompresyjną. Niszczyciel min posiada trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm oraz armatę Wróbel kalibru 23 mm.

Już dziś wiadomo, że dwa kolejne niszczyciele min będą się nieco różniły od prototypu. – Zamawiający zgłosił pewne pomysły na modernizację w trakcie budowy oraz rozszerzenie systemów okrętowych. Propozycje te są obecnie negocjowane – przyznaje Landowski. Na pewno „Albatros” i „Mewa” zamiast armaty Wróbel będą miały na pokładzie 35-mm armatę opartą na konstrukcji Tryton. Pewien czas temu urządzenie zostało zamontowane na korwecie ORP „Kaszub” i tam pomyślnie przeszło testy

Wszystkie Kormorany będą stacjonować w Gdyni. Trafią do 13 Dywizjonu Trałowców, który podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Zastąpią tam starsze jednostki projektu 206FM.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~bcgv
1561837680
Co z systemem Tryton? Czy można na "kormoranach" do samoobrony zamontować Poprada?
CC-FD-13-79
~Ślązak
1561388460
Kończyć tą serie to błąd brak wyobraźni i szacunku dla pieniędzy podatników mamy jeszcze drugi dywizjon trałowców wybudujmy niszczyciele min także dla niego koszty jednostkowe pójdą wyraźnie w dół , ale to trzeba mieć odrobinę zdrowego rozsądku.
08-62-4F-44

Nasi czołgiści najlepsi
 
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
DNA GROM-u
Śmierć gorsza niż wszystkie
Od chaosu do wiktorii
Podróż w ciemność
Letni wypoczynek z MON-em
Trzy okręty, jeden zespół
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Apache. Zabójczy dla czołgów
Ewakuacja Polaków z Izraela
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Lekcje na poligonie
Wyzwanie, które integruje
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
PGZ na nowo
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Film o Feniksie i terytorialsach
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 lat historii Szkoły Orląt
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nowe cele obronne NATO
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Apache’e z szachownicą
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Nowy rozdział w historii Mesko
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Podejrzane manewry na Bałtyku
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Ogniem i tarczą
„Baltops” także na lądzie
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Zmagania sześcioosobowych armii
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Droga do zespołu bojowego GROM
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO