moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowy Kierowca Roku 2019

Od 3 do 7 czerwca w Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej w Ustce rywalizowali kierowcy w XVI finale konkursu „Wojskowy Kierowca Roku 2019”.

Organizatorem konkursu było Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk - Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk. Jednym z nadrzędnych celów szesnastej edycji konkursu „Wojskowy Kierowca Roku 2019" było wyłonienie drogą eliminacji przeprowadzanych na poszczególnych etapach konkursu: najlepszego kierowcy samochodu w klasyfikacji indywidualnej, najlepszego kierowcy motocykla w klasyfikacji indywidualnej i najlepszej drużyny w klasyfikacji zespołowej.

Rywalizacja wymagała od zawodników wszechstronnego przygotowania. Zmagania rozpoczęły się od testu teoretycznego obejmującego zagadnienia z przepisów ruchu drogowego, budowy i eksploatacji pojazdów mechanicznych, zasad udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadku drogowego oraz wiedzy ogólnej z bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.

Prawdziwa walka o bycie najlepszym wśród kierowców toczyła się na placu manewrowym. Próba zwrotności po wyznaczonym odcinku drogi samochodem ciężarowo-osobowym wysokiej mobilności (osobowo-terenowym) typu Honker z zamocowaną przed maską podstawą utrzymującą „talerz” z piłką tenisową na uwięzi, która nie miała prawa spaść, aby zawodnik uniknął punktów karnych, to naprawdę poważne wyzwanie. Slalom samochodem średniej ładowności wysokiej mobilności (ciężarowo-terenowym) marki Star 266 także wymagał od żołnierzy ogromnego skupienia oraz doskonałych umiejętności kierowania. W obu konkurencjach każde dotknięcie bramek lub ich przewrócenie skutkowało punktami karnymi. Do tego bardzo trudna konkurencja próby terenowej, gdzie zawodnicy musieli pokonać naturalne i sztuczne przeszkody terenowe. Na pojeździe, przed jego maską był zamocowany wysięgnik utrzymujący naczynie cylindryczne wypełnione wodą. Komisja sędziowska mierzyła po każdym przejeździe ilość wylanej wody.

Im więcej wody poza pojemnikiem tym więcej punktów karnych. Wszystkie punkty karne były zamieniane na sekundy, które były dodawane do uzyskanego czasu przejazdu. Liczyła się więc nie tylko szybkość pokonania odcinka, ale przede wszystkim dokładności i precyzja. W ostatnim zadaniu z jakim zmierzyli się zawodnicy należało zabezpieczyć miejsce wypadku, powiadomić odpowiednie służby medyczne pamiętając o procedurach, udzielić pomocy w postaci resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej.

Rywalizacja toczyła się także o miano Wojskowego Kierowcy Motocykla Roku 2019. Motocykliści pokonywali trasę slalomu i tor przeszkód. Na koniec zmagań jeszcze konkurencja zespołowa. Sześć drużyn reprezentujących: Wojska Lądowe, Siły Powietrzne, Marynarkę Wojenną, Dowództwo Garnizonu Warszawa, Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych i Wojska Obrony Terytorialnej pokonywało na czas trasę naszpikowaną zadaniami do wykonania. Piłowanie drewna, napełnianie wodą kanistrów, toczenie kół, wymiana i pompowanie koła w samochodzie Star 266, samowyciąganie przy użyciu wyciągarki, czy też przepychanie samochodu Honker, którym poruszała się startująca drużyna, wymagały niezwykłego zgrania drużyny i wzajemnego motywowania do działania.

Po zaciętej, ale prowadzonej w duchu koleżeństwa i wzajemnej pomocy rywalizacji, wyniki ogłosił Sędzia Główny konkursu ppłk Ryszard OCIESA. Miano najlepszego „Wojskowego Kierowcy Roku 2019” uzyskał st. szer. Andrzej KACZMAREK z DGW. Drugie miejsce wywalczył st. szer. Marcin MITKA z WLąd, trzecie miejsce zajął plut. Kamil FIGIŃSKI z DGW. Medale, puchary, dyplomy oraz nagrody wręczyli: Zastępca Szefa Logistyki Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych płk Artur KĘPCZYŃSKI oraz Szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk - Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk płk Wiktor BARCZYKOWSKI.

W klasyfikacji indywidualnej w konkursie „Wojskowy Kierowca Motocykla Roku 2019” pierwsze miejsce uzyskał st. chor. sztab. Paweł MARCINKIEWICZ z ŻW, drugie miejsce wywalczył ppor. Tomasz MAGDOŃ z WOT, a trzecie zajął
st. szer. Mirosław SZYSZKA z WLąd.

W klasyfikacji zespołowej „Wojskowa Drużyna Roku 2019”, pierwsze miejsce zajęła drużyna z Dowództwa Garnizonu Warszawa, drugie z Wojsk Lądowych, a trzecie z Sił Powietrznych.

Przyznano także nagrody za pierwsze miejsca w poszczególnych konkurencjach indywidualnych:
• zwrotność na samochodzie HONKER – st. szer. Tomasz CICHULSKI z WOT,
• slalom na samochodzie STAR 266 – st. szer. Marcin MITKA z WLąd,
• jazda terenowa na samochodzie STAR 266 – plut. Krzysztof MAZUROWSKI z DGW
• slalom na motocyklu YAMAHA – ppor. Tomasz MAGDOŃ z WOT,
• tor przeszkód na motocyklu YAMAHA – szer. Tomasz STĘPIŃSKI z WOT,
• pierwsza pomoc ofiarom wypadku drogowego - mł. chor. Andrzej NOWICKI z IWsp SZ,
• drużynowo – Dowództwo Garnizonu Warszawa.

Tekst: ppłk Ryszard Ociesa 

red. PZ

autor zdjęć: CSMW w Ustce

dodaj komentarz

komentarze


Roczny dyżur spadochroniarzy
 
Spadochroniarze na warcie w UE
Most III, czyli lot z V2
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Prezydent Zełenski w Warszawie
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Medycy na poligonie
Optymistyczne prognozy znad Wisły
Z parlamentu do wojska
„Operacja borelioza”
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Operacja „Wschodnia zorza”
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Olimp gotowy na igrzyska!
Włoski Centauro na paryskim salonie
Sejm podziękował za służbę na granicy
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Na ratunek… komandos
Za zdrowie utracone na służbie
Jak usprawnić działania służb na granicy
„Armia mistrzów” – sporty walki
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Posłowie o efektach szczytu NATO
Pioruny dla sojuszników
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Silniejsza obecność sojuszników z USA
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Feniks – następca Mangusty?
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Partyzanci z republiki
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
International Test
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Londyn o „Tarczy Wschód”
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
The Suwałki Gap in the Game
Jaki będzie czołg przyszłości?
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Formoza. Za kulisami
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Nie wierzę panu, mister Karski!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO