moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wodowanie „Artemisa”

Ma 74 metry długości i będzie miał około 2200 ton wyporności. W PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyła się dziś uroczystość wodowania przeznaczonego dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej okrętu rozpoznania radioelektronicznego. Kadłub jednostki zbudowały wspólnie stocznie Nauta i PGZ Stocznia Wojenna, a specjalistyczne wyposażenie zostanie zainstalowane w stoczni w Kockums.

– „Artemis” ma nie tylko wielkie znaczenie dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej, ale również dla całego regionu – mówił dzisiaj w Gdyni admirał Jens Nykvist. Dowódca szwedzkiej marynarki wojennej wziął udział w wodowaniu HSwMS „Artemis”. To okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT – signals intelligence). Jego zadaniem będzie wykrywanie urządzeń emitujących fale elektromagnetyczne (mogą to być np. radary, nadajniki radiowe, środki łączności) oraz przechwytywanie przesyłanych przez nie danych. W jego budowie uczestniczą dwie polskie stocznie: Nauta i PGZ Stocznia Wojenna. – Okręt będzie stanowił część strategicznego natowskiego planu, by skutecznie gromadzić informacje. Jest to potrzebne, byśmy byli w stanie właściwie odpowiadać na stojące przed nami wyzwania. Musimy wiedzieć, żeby móc odpowiedzieć – podkreślał szwedzki oficer.

Zwodowana dzisiaj jednostka będzie nosiła nazwę HSwMS „Artemis”. Okręt ma 74 metry długości. Kiedy zostanie ukończony i wyposażony w specjalistyczny sprzęt, m.in. pasywne radary oraz różnego typu stacje odbiorcze i nasłuchowe, będzie miał około 2200 ton wyporności. W linii ma zastąpić zwodowanego w 1984 roku HSwMS „Orion”.

Jak podkreślał admirał Nykvist, po wejściu do służby „Artemis” będzie najprawdopodobniej najnowocześniejszym okrętem tej klasy na Bałtyku. – To nie jest zwykły okręt. To kluczowe, strategiczne aktywo narodowe. Wynik 40 lat użytkowania jego starszej siostry lub jak kto woli brata, „Oriona” – mówił Gunnar Wieslander, prezes stoczni Saab Kockums. Przedsiębiorstwo to jest generalnym wykonawcą okrętu. Za zbudowanie kadłuba „Artemisa” odpowiadały polskie stocznie Nauta oraz PGZ Stocznia Wojenna. Sebastian Chwałek, wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy PGZ Stocznia Wojenna, a poprzez udziały w funduszu Mars również Stocznia Remontowa Nauta, podkreślał, że budowa okrętu rozpoznania radioelektronicznego dla szwedzkiej armii to dowód zaufania do możliwości technicznych polskich stoczni oraz do jakości ich pracy. – Palenie blach do budowy tego okrętu rozpoczęło się w marcu 2018 roku, a już trzy miesiące później w PGZ Stoczni Wojennej położono pod niego stępkę – komentował.

W ciągu najbliższych tygodni kadłub HSwMS „Artemis” zostanie doposażony w PGZ Stoczni Wojennej w podstawowe systemy i urządzenia. Montaż specjalistycznego sprzętu rozpoznania radioelektronicznego zostanie przeprowadzony dopiero w szwedzkiej stoczni Saab Kockums.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1555506960
Wyglada jak Ark Noego, teraz czasz dla Szweduw nam zaczac budowac OP dla MW
89-B5-6E-3D

Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
 
Szpital u „Troski”
Lato pod wodą
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Roczny dyżur spadochroniarzy
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Śmierć przyszła po wojnie
Prezydent Zełenski w Warszawie
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Czujemy się tu jak w rodzinie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Serwis bliżej domu
Mark Rutte pokieruje NATO
Walka – tak, ale tylko polityczna
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Biało-czerwona nad Wilnem
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Olimp gotowy na igrzyska!
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Oczy na Kijów
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Strzelnice dla specjalsów
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Polsko-litewskie konsultacje
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Pancerny sznyt
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Szkolenie na miarę czasów
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Spadochroniarze na warcie w UE
Wsparcie MON-u dla studentów
Pancerniacy trenują cywilów
Jak usprawnić działania służb na granicy
Spędź wakacje z wojskiem!
Szkolenie do walk w mieście
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Ostatnia niedziela…
Za zdrowie utracone na służbie
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
RBN przed szczytem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO