moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rekordowy kontrakt Jelcza

To największy kontrakt zbrojeniowy Jelcza po 1989 roku. Za 888 ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wojsko zapłaci spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej prawie 800 milionów złotych. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – podkreślał Mariusz Błaszczak podczas uroczystego podpisania umowy.

Dokumenty finalizujące kontrakt zostały podpisane dzisiaj na terenie 2 Mazowieckiego Pułku Saperów w Kazuniu Nowym. Umowa zakłada, że w ramach zamówienia gwarantowanego polska armia otrzyma 473 ciężarówki oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy, za co zapłaci ponad 419 mln zł. Umowa przewiduje, że wojsko może skorzystać z opcji zwiększenia zamówienia o kolejne 415 samochodów. Jeżeli tak się stanie, zapłaci za nie ponad 364 mln zł. Ciężarówki, które mają być dostarczane w latach 2019-2022, trafią zarówno do jednostek operacyjnych (m.in. do pododdziałów inżynieryjnych), jak i do tworzonych obecnie brygad wojsk obrony terytorialnej.

 

Obecny na uroczystości podpisania kontraktu minister Mariusz Błaszczak podkreślał wysoką jakość aut produkowanych w Laskowicach. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – mówił. Szef resortu obrony zaznaczył, że priorytetem modernizacji musi być polonizacja produkcji uzbrojenia i sprzętu wojskowego. – Modernizując Wojsko Polskie, wyposażając Wojsko Polskie w nowoczesny sprzęt, przyczyniamy się także do tego, żeby nadać polskiej gospodarce, przemysłowi ogromny nowy impuls. Impuls do rozwoju gospodarczego – dodał minister.

Jelcz 442.32 to najmniejsza ciężarówka produkowana przez spółkę z Laskowic. Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 m, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m, waży 9600 kg i może zabrać aż 6 t ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Pojazd napędzany jest przez wysokoprężny silnik MTU 6R106TD21 o mocy 326 KM, dysponujący momentem obrotowym 1300 Nm przy 1200-1600 obr/min, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 85 km/h.

Wart 784 mln zł trzyletni kontrakt to największe zbrojeniowe zlecenie zdobyte po 1989 roku przez spółkę należącą obecnie do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jest ona częścią grupy kapitałowej Huta Stalowa Wola, obok HSW SA i HSW-Wodociągi. Poprzednia rekordowa umowa, z 2013 roku, opiewała na 674 mln zł. W jej ramach wojsko otrzymało 913 ciężarówek Jelcz 442.32. Z kolei w 2017 roku wojsko kupiło 500 sztuk modelu 442.32 za 420 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/CO MON, PGZ; grafika: MON

dodaj komentarz

komentarze


Eksperyment OM, czyli 10 Brygada Kawalerii
 
Liczymy na medale!
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Parośla – laboratorium zbrodni
Niemożliwe nie istnieje
Zbrojeniowa misja gospodarcza
Przetrwać w lodowatej wodzie
Świeże siły w Jasionce
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
What Can Europe Do?
Przez uchylone okno
Zbrodnia w świecie rzeczy
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Siedząc na krawędzi
Oni już wygrali
Europa chce wydawać na obronność więcej i… racjonalniej
Rusza program „Szpital Przyjazny Wojsku”
Wojna w boksie
11 lat walki o zdrowie. Pomóżmy Antosi rozwijać się lepiej
Niezwyciężeni na start!
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Generacje obok siebie
Kawalerzysta z Battle of Britain
Nowelizacja prawa lotniczego – MON chce listy wysokich budynków
Great Game of Interests
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Po medale w sprincie drużynowym
Z misją wracają do Rumunii
Polacy i Kanadyjczycy szkolą ukraińskich żołnierzy
Opanować miasto wspólnymi siłami
Nie żyje Juliusz Kulesza „Julek”
Polscy żołnierze wracają na zimowe wojskowe igrzyska
Wojsko szkoli z zarządzania kryzysowego
Jałta. Symbol zdrady
Dariusz Łukowski pokieruje BBN-em
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Śmierć zagończyka
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Wojsko podsumowało 2024 rok
Broń, która niszczy radary wroga
„Ferie z WOT” na poligonie w Żaganiu
Bałtyk pod strażą
„Husarz" w rękach Polaka
Druga zmiana zameldowała się na granicy
Następca amunicji 5,56 mm
Święto żołnierzy AK już za tydzień!
Posłowie o wojskach medycznych
Służby badają okoliczności samobójstwa żołnierza
„Feniks” z pomocą dla… przedszkolaków
Zapomniana historia w Hohenfels
To nie mogło się udać, ale…
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w zadaniach korpusu czy kontynuacja?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO