moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Płaszczka z lotniskowca

Eksperci branży lotniczej często powtarzają, że ostatni pilot samolotu bojowego już się urodził i w perspektywie kolejnych kilku dekad lotnictwo wojskowe zostanie zdominowane przez drony. Pierwszym operacyjnie rozmieszczonym na lotniskowcach bezzałogowcem ma szansę stać się amerykański MQ- Stingray (Płaszczka), który – przynajmniej początkowo –będzie głównie pełnił rolę powietrznego tankowca.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych US Navy zaczęła poszukiwać maszyny bezzałogowej zdolnej do pełnienia misji uderzeniowych. Parę lat później powstały prototypy dwóch maszyn: X-45 Boeinga i X-47 Northropa Grummana. Ten ostatni był pierwszym dronem, który wystartował z pokładu lotniskowca. Miało to miejsce w maju 2013 roku na pokładzie USS George H.W. Bush. W tym samym roku cztery firmy – Boeing, Northrop Grumman, Lockheed Martin oraz General Atomic Aeronautical System – otrzymały od US Navy po 15 mln USD na wstępną analizę projektu maszyny rozpoznawczo-bojowej (projekt UCLASS, Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike). Konstrukcja miała mieć właściwości stealth i możliwość przenoszenia uzbrojenia o masie 454 kg. Jednak w 2016 roku zrezygnowano z funkcji uderzeniowej oraz rozpoznawczej. Zdecydowano, że pierwszy typ drona, jaki trafi do służby na lotniskowcach, będzie pełnił funkcję powietrznego tankowca. Pod koniec sierpnia tego roku konkurs na jego opracowanie wygrał Boeing. Harmonogram prac zakłada, iż pierwsze MQ-25 Stingray uzyskają gotowość operacyjną w 2024 roku. I mimo że nie będzie pełnił misji uderzeniowych, ani nawet rozpoznawczych, może znacząco podnieść potencjał bojowy skrzydła lotniczego.

Po wycofaniu ze służby KA-6D, a następnie S-3 Viking, amerykańska marynarka wojenna straciła maszyny pełniące rolę powietrznego tankowca. Ich zadania przejęły F/A-18 E/F Super Hornet. Wymusiło to pewne zmiany koncepcji użycia tych maszyn, a także przełożyło się na zdecydowanie szybsze wyczerpywanie resursów. Szacuje się, że 20–30 procent misji Super Hornetów polega na powietrznej dostawie paliwa. Dzielą się one na tzw. misje odzyskania i przedłużenia zasięgu. W pierwszym przypadku tankowany jest samolot powracający na lotniskowiec już po wykonaniu misji, w drugim wciąż ją wykonujący. Skoro część Super Hornetów zmuszona jest pełnić funkcję logistyczną na korzyść pozostałych, nie może uczestniczyć w misjach uderzeniowych bądź wiążących się z zapewnieniem parasola lotniczego dla lotniskowca i jego grupy bojowej.

Wprowadzenie do służby bezzałogowca pozwoli na zmniejszenie nalotu maszyn załogowych, a zatem również obniżenie kosztów eksploatacji. Zostanie też znacząco zwiększony zasięg realizowanych misji i liczby płatowców biorących w nich udział. W dodatku dzięki właściwościom stealth możliwe będzie uzupełnianie paliwa również w obrębie strefy obrony powietrznej potencjalnego adwersarza.

Zgodnie z wymogami marynarki Stingray ma być zdolny do przekazania niemal 7 t paliwa w odległości ok. 900 km od okrętu. To pozwoli na wydłużenie promienia działania lotnictwa pokładowego o 550–740 km (dziś promień ten wynosi ok. 830 km). Pojedynczy Stringray będzie mógł przekazać paliwo dla 4–6 samolotów.

Boeing wyprodukował do tej pory jeden prototyp MQ-25. Jednak do 2024 roku wstępną gotowość operacyjną mają osiągnąć cztery drony. Pierwszymi lotniskowcami, które zostaną przystosowane do współpracy z nimi będą USS G.H. Bush oraz USS D.D. Eisenhower.

Marynarka planuje zamówić 72 Stingraye, które trafią na wyposażenie poszczególnych skrzydeł.

Rafał Ciastoń , ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze


Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
 
Metoda małych kroków
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Święto stołecznego garnizonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
SOR w Legionowie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Szybki marsz, trudny odwrót
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Rekordziści z WAT
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEye dla wojska
Pod skrzydłami Kormoranów
Ameryka daje wsparcie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Szpej na miarę potrzeb
Kadisz za bohaterów
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Front przy biurku
NATO on Northern Track
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ramię w ramię z aliantami
Wytropić zagrożenie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojna w świętym mieście, epilog
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Sprawa katyńska à la española
Gunner, nie runner
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Charge of Dragon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sandhurst: końcowe odliczanie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Zmiany w dodatkach stażowych
25 lat w NATO – serwis specjalny
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna w świętym mieście, część druga
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Posłowie dyskutowali o WOT
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna na detale
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
NATO na północnym szlaku
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
W Italii, za wolność waszą i naszą
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Na straży wschodniej flanki NATO
Zachować właściwą kolejność działań

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO