moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Płaszczka z lotniskowca

Eksperci branży lotniczej często powtarzają, że ostatni pilot samolotu bojowego już się urodził i w perspektywie kolejnych kilku dekad lotnictwo wojskowe zostanie zdominowane przez drony. Pierwszym operacyjnie rozmieszczonym na lotniskowcach bezzałogowcem ma szansę stać się amerykański MQ- Stingray (Płaszczka), który – przynajmniej początkowo –będzie głównie pełnił rolę powietrznego tankowca.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych US Navy zaczęła poszukiwać maszyny bezzałogowej zdolnej do pełnienia misji uderzeniowych. Parę lat później powstały prototypy dwóch maszyn: X-45 Boeinga i X-47 Northropa Grummana. Ten ostatni był pierwszym dronem, który wystartował z pokładu lotniskowca. Miało to miejsce w maju 2013 roku na pokładzie USS George H.W. Bush. W tym samym roku cztery firmy – Boeing, Northrop Grumman, Lockheed Martin oraz General Atomic Aeronautical System – otrzymały od US Navy po 15 mln USD na wstępną analizę projektu maszyny rozpoznawczo-bojowej (projekt UCLASS, Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike). Konstrukcja miała mieć właściwości stealth i możliwość przenoszenia uzbrojenia o masie 454 kg. Jednak w 2016 roku zrezygnowano z funkcji uderzeniowej oraz rozpoznawczej. Zdecydowano, że pierwszy typ drona, jaki trafi do służby na lotniskowcach, będzie pełnił funkcję powietrznego tankowca. Pod koniec sierpnia tego roku konkurs na jego opracowanie wygrał Boeing. Harmonogram prac zakłada, iż pierwsze MQ-25 Stingray uzyskają gotowość operacyjną w 2024 roku. I mimo że nie będzie pełnił misji uderzeniowych, ani nawet rozpoznawczych, może znacząco podnieść potencjał bojowy skrzydła lotniczego.

Po wycofaniu ze służby KA-6D, a następnie S-3 Viking, amerykańska marynarka wojenna straciła maszyny pełniące rolę powietrznego tankowca. Ich zadania przejęły F/A-18 E/F Super Hornet. Wymusiło to pewne zmiany koncepcji użycia tych maszyn, a także przełożyło się na zdecydowanie szybsze wyczerpywanie resursów. Szacuje się, że 20–30 procent misji Super Hornetów polega na powietrznej dostawie paliwa. Dzielą się one na tzw. misje odzyskania i przedłużenia zasięgu. W pierwszym przypadku tankowany jest samolot powracający na lotniskowiec już po wykonaniu misji, w drugim wciąż ją wykonujący. Skoro część Super Hornetów zmuszona jest pełnić funkcję logistyczną na korzyść pozostałych, nie może uczestniczyć w misjach uderzeniowych bądź wiążących się z zapewnieniem parasola lotniczego dla lotniskowca i jego grupy bojowej.

Wprowadzenie do służby bezzałogowca pozwoli na zmniejszenie nalotu maszyn załogowych, a zatem również obniżenie kosztów eksploatacji. Zostanie też znacząco zwiększony zasięg realizowanych misji i liczby płatowców biorących w nich udział. W dodatku dzięki właściwościom stealth możliwe będzie uzupełnianie paliwa również w obrębie strefy obrony powietrznej potencjalnego adwersarza.

Zgodnie z wymogami marynarki Stingray ma być zdolny do przekazania niemal 7 t paliwa w odległości ok. 900 km od okrętu. To pozwoli na wydłużenie promienia działania lotnictwa pokładowego o 550–740 km (dziś promień ten wynosi ok. 830 km). Pojedynczy Stringray będzie mógł przekazać paliwo dla 4–6 samolotów.

Boeing wyprodukował do tej pory jeden prototyp MQ-25. Jednak do 2024 roku wstępną gotowość operacyjną mają osiągnąć cztery drony. Pierwszymi lotniskowcami, które zostaną przystosowane do współpracy z nimi będą USS G.H. Bush oraz USS D.D. Eisenhower.

Marynarka planuje zamówić 72 Stingraye, które trafią na wyposażenie poszczególnych skrzydeł.

Rafał Ciastoń , ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze


Kolejowy sabotaż udaremniony
 
Więcej amunicji do Rosomaków
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Poznać rakietowego Homara
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Trzy dekady DGW
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Powstaje armia dronów
Sport kształtuje mentalność
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Rex Bolizlavus
Medycyna na morzu
Polskie F-16 w służbie NATO
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Święto ludzi z pasją
Zatopiony problem
Viva Polaki! Viva liberatori!
„Pułaski” na Atlantyku
Piękny przykład patriotyzmu
W Ełku wykuwają charaktery
Więcej polskiego trotylu dla USA
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Pracowity dyżur Typhoonów
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Pierwsza misja Gripenów
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Więcej na mieszkanie za granicą
Rodzina na wagę złota
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zwycięstwo mordercy
Double Eagle – podwodny tropiciel
Debiut polskiego AW149
Baltic Sea Under Control
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pilecki ucieka z Auschwitz
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Strażnik nieba
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Składy wysokiego ryzyka
Wyścig zbrojeń wystartował
Wyrok za tragiczny wypadek
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Podniebny Pegaz
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Szabla hubalczyków
Podniebne wsparcie sojuszników
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO