moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniebny rycerz

Był typowym przedstawicielem polskich Tatarów. Podobnie jak jego przodkowie broniący rozległych kresów Rzeczypospolitej, walczył ofiarnie za ojczyznę, z tą różnicą, że czynił to nie jako kawalerzysta, lecz lotnik, choć w walce podniebnej poczynał sobie z iście kawaleryjską fantazją. Poznajcie sylwetkę płk. Piotra Abakanowicza.

Urodził się 21 czerwca 1890 roku w rodzinie oficera gwardii carskiej. Syn poszedł w ślady ojca Piotra i po ukończeniu Korpusu Kadetów w Petersburgu rozpoczął służbę w Wołyńskim Pułku Gwardii. Kiedy wybuchła wielka wojna, z pułkiem trafił na front w Prusach Wschodnich i tutaj rozpoczął nowy etap swej wojskowej służby. W sierpniu 1916 roku na własną prośbę wstąpił do lotnictwa, realizując swe wielkie marzenie, by zostać jednym z „podniebnych rycerzy”, jak nazywano i postrzegano w I wojnie światowej pionierów lotnictwa wojskowego. Jako prymus Wojennej Szkoły Pilotów, po jej zakończeniu został wysłany do Wielkiej Brytanii na kurs pilotów instruktorów.

W styczniu 1918 roku Abakanowicz spełnił swe drugie wielkie marzenie: włożył polski mundur w I Korpusie Polskim gen. Józefa Dowbora-Muśnickiego. W korpusie mógł trwać przy swej profesji, gdyż od lipca 1917 roku istniał w nim niewielki oddział lotniczy. Abakanowicz objął nad nim dowództwo i nadał mu nazwę: Awiacja I Korpusu Polskiego. Podczas dyslokacji do Bobrujska w lutym 1918 roku oddział został wyposażony w 16 samolotów bojowych, które przejęto z transportu dzięki polskim kolejarzom. Niestety, radość lotników nie trwała długo. W czerwcu 1918 roku Awiacja podzieliła los reszty I Korpusu – została rozbrojona przez Niemców. Na rozkaz dowódcy Polacy zniszczyli wszystkie swoje samoloty.

Sam ppłk Abakanowicz próbował przedrzeć się z któregoś z rosyjskich portów do Francji, ale został aresztowany przez bolszewików. W więzieniu dostał „propozycję nie do odrzucenia”, że odzyska wolność, jeśli wstąpi do sowieckiego lotnictwa. Przyjął ten warunek, ale po skierowaniu jego eskadry na front polski, podczas lotu bojowego 1 maja 1920 roku „proletariackie święto” uczcił ucieczką do swoich. Myśliwcem Nieuport 24bis wylądował na polskim lotnisku wojskowym w Żodzinie koło Borysowa (dzisiejsza Białoruś).

Oficerski Trybunał Orzekający oczyścił Abakanowicza z zarzutu zdrady, przywrócił mu stopień podpułkownika i otworzył drogę kariery w lotnictwie. Przyznano mu polową odznakę pilota, a w 1921 roku odznaczono Krzyżem Virtuti Militari V klasy. Do lat trzydziestych ubiegłego wieku m.in. kierował Wyższą Szkołą Lotniczą w Grudziądzu i dowodził 11 Pułkiem Lotniczym, a następnie 5 Pułkiem. W 1930 roku Abakanowicz został przeniesiony do rezerwy. Oficjalnie z powodu złego stanu zdrowia spowodowanego dwiema katastrofami lotniczymi, nieoficjalnie zaś za krytykę polskich władz lotniczych, którym zarzucał m.in. zapóźnienia techniczne w lotnictwie wojskowym.

Ppłk. Abakanowiczowi nie dane było walczyć we wrześniu 1939 roku. Kiedy dotarł na wyznaczone lotnisko, okazało się, że jest ono zniszczone po niemieckim bombardowaniu. W czasie okupacji pułkownik zaangażował się w konspirację w Narodowych Siłach Zbrojnych. Od czerwca do sierpnia 1944 roku był komendantem Okręgu VI NSZ Warszawa-powiaty. 

W powstaniu był szefem sztabu zawiązku 2 Dywizji Piechoty NSZ. Po kapitulacji uniknął niewoli, wychodząc z ludnością cywilną ze zburzonego miasta. Nie zaprzestał działalności w NSZ (w styczniu otrzymał awans na pułkownika NSZ) i w październiku 1945 roku został aresztowany przez funkcjonariuszy Urzędu Bezpieczeństwa. Nie wyszedł już żywy z więzienia.

Dowódca Awiacji I Korpusu zmarł 1 czerwca 1948 roku prawdopodobnie po pobiciu przez śledczych z UB (inna wersja mówi, że popełnił samobójstwo). W czerwcu 1991 roku prochy płk. Piotra Abakanowicza zostały ekshumowane z cmentarza we Wronkach. Powtórny pogrzeb odbył się na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie w asyście Kompanii Reprezentacyjnej Wojska Polskiego.

 


Wojskowy Instytut Wydawniczy z okazji 100-lecia lotnictwa wojskowego przygotował specjalne jednodniowe wydanie gazety. Będzie ona dostępna podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu. Mecenasami jednodniówki są: Polska Grupa Zbrojeniowa, Polski Koncern Naftowy Orlen, Polska Spółka Gazownictwa oraz Fundacja PGNiG – „Rozgrzewamy Polskie Serca”.

Piotr Korczyński

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
 
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Planowano zamach na Zełenskiego
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Pracowity pobyt w kosmosie
Pancerny kot w polskim wojsku
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
The Power of Infrastructure
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Czarna Pantera celuje
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Ratownik w akcji
Podejrzane manewry na Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Policjanci w koszarach WOT
Wypadek Rosomaka
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Drukowanie dronów
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Prezydent na wschodniej granicy
Inwestycja w żołnierzy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
„Różycki” zwodowany
Broń przeciwko wrogim satelitom
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Strażnicy polskiego nieba
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Dzieci wojny
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Demony wojny nie patrzą na płeć
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Kajakami po medale
Święto sportów walki w Warendorfie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Flyer, zdobywca przestworzy
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Świat F-35
Ewakuacja Polaków z Izraela
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezpieczniejsza Europa
Podróż w ciemność
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Wyższe stawki dla niezawodowych
Śmierć gorsza niż wszystkie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
BWP-1 – historia na dekady

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO