Kolejny transport operacyjny, tym razem kolejowy, z żołnierzami amerykańskimi wchodzącymi w skład 1 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT) dotarł 29 maja br. do rampy kolejowej na Trzebieniu.
W kierunku Żagania, zarówno transportami kolejowym jak i drogowymi zmierza blisko 3,5 tys. żołnierzy amerykańskich oraz 2000 jednostek sprzętu wojskowego z 1 ABCT, którzy już niebawem pełnić będą służbę w Żaganiu, Świętoszowie, Skwierzynie i Bolesławcu oraz na obozowiskach znajdujących się na poligonie Żagań-Świętoszów w ramach wzmocnienia wschodniej flanki NATO tzw. European Deterrence Initiative (EDI).
1 ABCT tworzą żołnierze 1 Brygady Kawalerii tzw. IRONHORSE stacjonujący, na co dzień w bazie armii amerykańskiej Fort Hood, położonej w środkowej części stanu Teksas. Kolejna już trzecia zmiana ABCT pełnić będzie swój dyżur przez następne dziewięć miesięcy.
Zadanie sprawnego i bezkolizyjnego przemieszczenia sprzętu i żołnierzy jest nie lada wyzwaniem, zarówno pod względem organizacyjnym jak i logistycznym. Przemieszczenie ze Stanów Zjednoczonych odbywa się różnymi drogami oraz z wykorzystaniem różnorakich środków transportu od statków morskich, samolotów, kolei czy z wykorzystaniem pojazdów samochodowych. W celu przerzutu tak wielkiej ilości sprzętu i ludzi zorganizowano 3 transporty morskie do portu w Antwerpii, blisko 30 transportów kolejowych oraz ponad 20 dużych konwój samochodowych ze sprzętem i ludźmi.
Organizacja sprawnego i bezpiecznego przemieszczenia to nie tylko zadanie dla żołnierzy amerykańskich, ale także stanowi ono również wyzwanie dla zabezpieczających rotację żołnierzy Czarnej Dywizji, Żandarmerii Wojskowej, logistyków z 43. Wojskowego Oddziału Gospodarczego czy Wojskowej Komendy Transportu.
Transport kolejowy jest zasadniczym sposobem przerzutu sprzętu ciężkiego w tym różnego rodzaju pojazdów gąsienicowych: czołgów, transporterów opancerzonych czy sprzętu artyleryjskiego.
Tekst: mjr Artur Pinkowski
autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło
komentarze