moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Większa flota Szkoły Orląt

Dwa śmigłowce i cztery samoloty chce kupić dęblińska Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych. Maszyny mają służyć do szkolenia podchorążych, trenować na nich mają piloci. – Obecnie trwa analiza złożonych w przetargach ofert. Sprawdzamy, czy spełniają wszystkie nasze wymagania – mówi ppłk Jarosław Wojtyś, rzecznik prasowy uczelni.

Uczelnia planuje kupno dwóch fabrycznie nowych śmigłowców z napędem tłokowym oraz czterech samolotów z silnikiem tłokowym. Kwota maksymalna, jaką uczelnia może zapłacić za śmigłowce, wynosi 6 mln zł, w przypadku samolotów zaś – 11 mln 290 tys. zł. – To niezbędne zakupy. Szkolimy przecież przyszłych pilotów wojskowych, a z roku na rok kandydatów jest coraz więcej. Inwestycja w sprzęt zaprocentuje, bo przełoży się na jakość szkolenia – mówi ppłk Jarosław Wojtyś, rzecznik prasowy Szkoły Orląt.

Dwa przetargi na statki powietrzne zostały ogłoszone w kwietniu. W pierwszej połowie maja minął termin składania ofert. Obecnie przedstawiciele uczelni analizują złożone propozycje. Dostawy śmigłowców zaproponowały dwie firmy: BRJ sp. z o.o. oraz JB Investments sp. z o.o. W przypadku samolotów zgłosił się jeden oferent – JB Investments. – Postawiliśmy konkretne wymagania techniczne, dotyczące na przykład konstrukcji maszyny, wyposażenia pokładowego i kabiny załogi. Teraz musimy sprawdzić, czy złożone oferty spełniają wszystkie nasze warunki. Liczy się też cena oraz gwarancje, jakie na maszyny udzielą oferenci – mówi ppłk Wojtyś. Jeśli uczelnia zdecyduje się na zakup maszyn, trafią one do Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego WSOSP. Termin ich dostarczenia to koniec listopada tego roku.

Jakie wymagania?

Samoloty, które chce kupić Szkoła Orląt, muszą być wyprodukowane w 2017 roku lub później, a nalot nie może być większy niż 70 godzin. W kabinie potrzebne są co najmniej cztery miejsca. Jeśli chodzi o układ i konstrukcję, uczelni zależy, by były to jednopłaty o podwoziu trójpodporowym, dzięki któremu będzie możliwa eksploatacja maszyn z lotnisk utwardzonych oraz trawiastych.

Samoloty muszą mieć certyfikat dopuszczający do lotów VFR (Visual Flight Rules – loty z widocznością ziemi) oraz lotów IFR (Instrumental Flight Rules – lot wykonywany według wskazań przyrządów) w dzień i w nocy. Wymagania co do wyposażenia pokładowego obejmują m.in. zintegrowane urządzenie komunikacyjno-nawigacyjne (w tym odbiornik nawigacji satelitarnej GNSS, radiostacja pokładowa VHF), elektroniczne zobrazowanie map podejścia (Jeppesen Electronic Charts), a także dwa wyświetlacze na tablicy przyrządów: nawigacyjny i podstawowy – do zobrazowania położenia przestrzennego, prędkości, wysokości lotu oraz sytuacji horyzontalnej. Niezbędny jest też autopilot oraz dwa systemy – antykolizyjny TAS oraz ten służący do informowania o wyładowaniach atmosferycznych.

W przypadku śmigłowców wymagania są podobne. Jednak nalot nie może być większy niż 50 godzin, a w kabinie muszą znajdować się minimum trzy fotele. Wiropłat musi być fabrycznie nowy (data produkcji nie starsza niż 2017 rok), z certyfikatem dopuszczającym do lotów VFR.

Poza kupnem maszyn uczelnia zamierza też wynająć trzy dwumiejscowe śmigłowce tłokowe. Zgodnie z ogłoszonym przetargiem dzierżawa ma objąć okres trzech miesięcy – od 15 lipca do 15 października 2018 roku. Jak przyznają przedstawiciele uczelni, śmigłowce są niezbędne ze względu na zaplanowaną liczbę godzin nalotu, jaką ma w tym czasie wykonać Akademickie Centrum. Loty wynajętymi maszynami będą wykonywane z Dęblina i Nowego Miasta nad Pilicą, z możliwością lądowania na innych lotniskach i lądowiskach na terenie kraju. Na oferty Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych czeka do 27 czerwca.

Akademickie Centrum Szkolenia Lotniczego WSOSP jest wyposażone w sumie w 23 maszyny. To m.in. Diamondy DA20 i DA-42, Zliny143LS, 242L i 526 oraz lekkie śmigłowce G-2 Cabri.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Wyzwanie, które integruje
 
Misja PKW „Olimp” doceniona
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Nowe cele obronne NATO
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Apache’e z szachownicą
Śmierć gorsza niż wszystkie
100 lat historii Szkoły Orląt
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Trzy okręty, jeden zespół
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Nowy rozdział w historii Mesko
Od chaosu do wiktorii
Gen. Sosabowski upamiętniony
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Apache. Zabójczy dla czołgów
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień, który zmienił bieg wojny
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Film o Feniksie i terytorialsach
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Czterej pancerni przeciw wyklętym
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Umarł król, niech żyje król!
Nasi czołgiści najlepsi
Ogniem i tarczą
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
DNA GROM-u
Wyższe stawki dla niezawodowych
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Letni wypoczynek z MON-em
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Zmagania sześcioosobowych armii
PGZ na nowo
Podróż w ciemność
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Droga do zespołu bojowego GROM
„Baltops” także na lądzie
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Lekcje na poligonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO