moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskową ciężarówką na górskich stokach

Kiedy korzystać z urządzeń wspomagających układ hamulcowy? Jak na śliskiej nawierzchni zachowuje się ciężarówka z przyczepą i co to są przekłamania noktowizji? Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej uczyli się prowadzić pojazdy terenowe w warunkach górskich. Szkolenie w Sudetach to część przygotowań do misji na Bałkanach.


Polscy żołnierze kontyngentu KFOR na misji w Kosowie

Do Ośrodka Szkolenia Piechoty Górskiej „Jodła” w Dusznikach-Zdroju przyjechało sześćdziesięciu kierowców z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Część z nich wyjedzie w czerwcu przyszłego roku na XXXVIII zmianę Polskiego Kontyngentu Wojskowego KFOR (Kosovo Force). Przed misją czekało ich szkolenie z jazdy samochodami ciężarowo-terenowymi, osobowo-terenowymi oraz quadami w terenie górskim.

– Warunki w Kosowie są zbliżone do tych, jakie panują w naszych górach. W ciągu paru chwil wszystko potrafi zmienić się o sto osiemdziesiąt stopni. Na drodze panuje dobra widoczność, wjeżdżamy w kotlinę i nagle pojawia się mgła, do tego zaczyna padać śnieg z deszczem – mówi st. kpr. Marcin Chmielewski, dowódca drużyny transportowej z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Jako kierowca wojskowy z 15-letnim stażem oraz doświadczeniem z misji w Iraku podkreśla, że żołnierzom wyjeżdżającym do Kosowa nie wystarczy szkolenie na poligonie. – Dopiero góry pokazują, jakim wyzwaniom musi sprostać kierowca.

W dzień w kolumnie, nocą z noktowizją

Kurs podzielono na dwie części. W ciągu dnia żołnierze uczyli się prowadzić pojazdy po drogach publicznych i leśnych duktach. Trasa wiodła przez wzniesienia o poziomie nachylenia sięgającym czternastu stopni oraz kilkukilometrowe serpentyny. – Głównym celem była nauka jazdy w kolumnie. Przed wyjazdem określiliśmy z jaką prędkością będą się przemieszczać prowadzone przez żołnierzy pojazdy oraz jakie odstępy muszą zachować – opowiada st. chor. sztab. Tomasz Majrowski z Centrum Szkolenia Logistyki. Instruktorzy z Centrum w Grudziądzu czuwali nad szkoleniem i bezpieczeństwem kierowców.

Podczas jazdy żołnierze poznawali także specyfikę działania pojazdów. Uczyli się oceniać ich nadsterowność i podsterowność, czyli zachowanie na zakrętach, a także podczas zjazdów oraz podjazdów pod wzniesienia. – Kierowcy zdobywali te umiejętności w ekstremalnych warunkach. Wszystko po to, aby na misji nie dać się zaskoczyć – dodaje st. chor. sztab. Majrowski.

Żołnierze przyznają, że nie było łatwo. – Przekonałem się, że siła, z jaką przyczepa pcha pojazd podczas zjazdu na śliskiej nawierzchni może zaskoczyć. Te pojazdy przeznaczone są do przewozu żołnierzy, dobrze więc, że nasi młodsi kierowcy mogli przekonać się o zagrożeniu – podkreśla st. kpr. Marcin Chmielewski.

Druga część szkolenia przeprowadzona została nocą. – Jazda w noktowizorze jest trudniejsza. Dochodzi do tak zwanego przekłamania, obiekty widziane przez kierowcę zdają się być o kilkadziesiąt centymetrów bliżej niż w rzeczywistości. Duże znaczenie mają także warunki atmosferyczne, czy panuje pełne zaciemnienie czy też akurat mamy pełnię – wyjaśnia instruktor. Dlatego żołnierze muszą nauczyć się uwzględniać te czynniki i właściwie koordynować tor jazdy. Zadanie wymaga wielu godzin treningu.

Pod okiem instruktora

Podczas szkolenia instruktorzy na bieżąco udzielali kierującym wskazówek. Podpowiadali na przykład kiedy wyłączyć retarder (system wspomagający układ hamulcowy – przyp. red.) i przystąpić do hamowania pulsacyjnego. – Zwracali także uwagę na to, czy poprawnie eksploatujemy sprzęt. Tego też należy się nauczyć – mówi kpt. Michał Gleba, dowódca kompanii logistycznej 7 Batalionu Kawalerii Powietrznej z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej.

Instruktorzy podkreślają, że kierowcy muszą zdobyć takie umiejętności, aby prowadząc pojazd byli w stanie zapewnić bezpieczeństwo przewożonym żołnierzom. – Uważam, że po tego rodzaju szkoleniu żołnierze są w pełni przygotowani, by poradzić sobie na misji – podsumowuje kpt. Gleba.

Na XXXVIII zmianę PKW KFOR wyjedzie ok. 150 żołnierzy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. W operacji stabilizacyjnej w Kosowie Polacy uczestniczą od połowy 1999 roku. Do głównych zadań Polskiego Kontyngentu Wojskowego należy monitorowanie przestrzegania porozumień i traktatów międzynarodowych. Żołnierze wspierają lokalne władze i jednostki porządkowe w utrzymywaniu bezpieczeństwa, patrolują i nadzorują wyznaczoną strefę odpowiedzialności.

Michał Zieliński

autor zdjęć: KFOR

dodaj komentarz

komentarze


Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
 
Charge of Dragon
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
SOR w Legionowie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
25 lat w NATO – serwis specjalny
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna w Ukrainie oczami medyków
NATO na północnym szlaku
Szpej na miarę potrzeb
Front przy biurku
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Głos z katyńskich mogił
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, część druga
Szarża „Dragona”
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, epilog
W Italii, za wolność waszą i naszą
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Barwy walki
Sprawa katyńska à la española
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Kolejne FlyEle dla wojska
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Kadisz za bohaterów
Zachować właściwą kolejność działań
Przygotowania czas zacząć
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Wojna na detale
Gunner, nie runner
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Strażacy ruszają do akcji
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ramię w ramię z aliantami
Sandhurst: końcowe odliczanie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO on Northern Track
Zmiany w dodatkach stażowych
Na straży wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO