moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wkręceni w armię

Co odróżnia uczniów w mundurach od pozostałych? Dlaczego młodzież wybiera wojskową edukację? Jak wygląda nauka w klasach mundurowych? Małgorzata Schwarzgruber odwiedziła uczniów 51 Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Rembertowie.

Dlaczego młodzi ludzie w wieku 16 lat chcą włożyć mundur? – Główna motywacja to chęć podjęcia służby wojskowej albo pracy w instytucjach systemu bezpieczeństwa państwa, a także tradycje rodzinne – odpowiada Elżbieta Szepietowska-Paluch, dyrektor 51 Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Rembertowie. Pierwsza klasa mundurowa powstała tam w 2015 roku, ale dyrektor Elżbieta Szepietowska-Paluch przypomina, że już w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia szkoła współpracowała ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego.

Damian Woźniak z klasy IIIa żartuje, że nie miał wyjścia – musi zostać żołnierzem, bo jego przodkowie w linii męskiej byli oficerami. Pradziadek walczył w Armii Krajowej, dziadek był marynarzem, pływał m.in. na OORP „Garland”, „Piorun” i „Błyskawica”, a ojciec służył w 2 Regionalnej Bazie Logistycznej. Damian po maturze chce zdawać do Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu. – Przygotowuję się do służby. Wojsko to moja pasja – mówi, i tę pasję czuć w jego opowieści. W czasie Święta Wojska Polskiego brał udział w defiladzie razem z uczniami Liceum Ogólnokształcącego im. Waldemara Milewicza. Szedł w pierwszej czwórce jako kierunkowy. – To było dla mnie ogromne wyróżnienie – przyznaje. Rodzinne wzorce ma także Rafał Kossowski z klasy IIa – jego ojciec jest żołnierzem Żandarmerii Wojskowej. Rafał myśli o podobnej ścieżce kariery: najpierw studia w Akademii Wojsk Lądowych, a potem Żandarmeria. – To nie tylko służba ojczyźnie, lecz także ciekawa praca – podkreśla. – Może wcześniej wstąpię również do OT? – rozmyśla.

Więcej o klasach wojskowych w listopadowym numerze „Polski Zbrojnej”.

red. PZ

autor zdjęć: arch. ASzWoj

dodaj komentarz

komentarze


Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Fiasko misji tajnych służb
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Ochrona artylerii rakietowej
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Rekord w „Akcji Serce”
Kluczowy partner
Olympus in Paris
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Podchorążowie lepsi od oficerów
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Rehabilitacja poprzez sport
Więcej powołań do DZSW
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Chirurg za konsolą
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Rosomaki i Piranie
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Posłowie o modernizacji armii
Polskie Pioruny bronią Estonii
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Awanse dla medalistów
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
„Niedźwiadek” na czele AK
Zrobić formę przed Kanadą
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Wiązką w przeciwnika
Wybiła godzina zemsty
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Zmiana warty w PKW Liban
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ryngrafy za „Feniksa”
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W drodze na szczyt
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Kluczowa rola Polaków
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Olimp w Paryżu
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO