moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak wspólnie szkolić wojsko, policję i cywilów do misji ONZ

Szkolenie z zakresu utrzymania pokoju jest uważane za strategiczną inwestycję, która umożliwia Radzie Organizacji Narodów Zjednoczonych przyznawanie mandatów coraz bardziej różnorodnym misjom. Jak je rozwijać i czy możliwe jest zintegrowane szkolenie kontyngentów wojskowo-policyjno-cywilnych – na ten temat dyskutowali w Egipcie przedstawiciele 50 krajów. Wnioski z konferencji zatytułowanej „Zintegrowane szkolenie w zakresie utrzymania pokoju w wieloaspektowym środowisku operacji” nasuwają pytania o powrót i rozwój szkoleń ONZ w Polsce.

W skład sił pokojowych ONZ wchodzą żołnierze i funkcjonariusze policji oraz personel cywilny, np. szefowie misji czy doradcy ds. politycznych, czy kulturowych. Szkolenie i przygotowanie takiego personelu do misji leży w gestii państwa delegującego siły w rejon operacji. Ponieważ uwarunkowania i priorytety misji ONZ bywają różnorodne, także formy szkolenia prowadzone przez konkretne państwa różnią się od siebie. Dlatego w 1995 roku powołano w Kanadzie Międzynarodowe Stowarzyszenie Centrów Szkolenia na Potrzeby Sił Pokojowych (IAPTC). Jego głównym celem jest organizacja corocznej konferencji, w której uczestniczy blisko 70 organizacji z 50 krajów. Tegoroczna, XXIII odbyła się w Egipcie.

W Kairze gościło we wrześniu ponad 260 przedstawicieli różnych organizacji, instytucji oraz centrów szkoleniowych. Głównym celem spotkania była debata na temat zintegrowanego szkolenia kontyngentów wojskowo-policyjno-cywilnych. Uczestnicy próbowali odpowiedzieć na pytanie, czy takie szkolenie jest w ogóle możliwe? Zdaniem przedstawicieli najmłodszych stowarzyszeń: EAPTC (Europejskie Stowarzyszenie Centrów Szkolenia na Potrzeby Sił Pokojowych), AAPTC (Stowarzyszenie Centrów Szkolenia Operacji Pokojowych w Azji i Pacyfiku), ALCOPAZ (Latynoamerykańskie Stowarzyszenie Centrów Szkolenia na Potrzeby Sił Pokojowych), nie można wprowadzić zintegrowanego szkolenia, bez narzucania rozwiązań instytucjonalno-prawnych. Na przeszkodzie stoją bowiem różne systemy szkolenia wojska i policji. Brak jest także wypracowanych procedur organizacyjnych oraz koordynacyjnych pomiędzy resortami, które za te służby odpowiadają. Ramy czasowe szkoleń narzucone przez państwa przygotowujące poszczególne komponenty nie są jednolite, ponieważ zależą od wielu czynników. Choćby takich, jak: narzuconego okresu przygotowawczego (np. szkolenie dla policji czy w szczególności personelu cywilnego jest krótsze, bo podyktowane odmiennymi zadaniami), budżetu danego resortu (np. resort odpowiedzialny za policję, która pełni rolę wspierającą, może otrzymywać znacznie mniejsze fundusze na przygotowanie funkcjonariuszy), doświadczenia ekspertów i instruktorów (np. niezbędne jest ich odpłatne doszkalanie lub pozyskiwanie z innych krajów). Kolejnym elementem różnicującym jest technologia, dzięki której zadania mogą być realizowane na różne sposoby: poprzez działania na poligonach czy przy wykorzystaniu specjalistycznych symulatorów (np. symulator dachowania pojazdów). Na koniec pozostaje jeszcze różnorodność tematów dedykowanych poszczególnym grupom personelu ONZ.

Tyle o różnicach. Z drugiej strony jednak biorąc pod uwagę zintegrowane szkolenie wojskowo-policyjno-cywilne oparte na konkretnych zagadnieniach tematycznych, z podziałem na grupy szkoleniowe (wojskową, policyjną i cywilną), uwzględniające podział m.in. na dowództwo, pododdziały bojowe, kierownictwo cywilne, ekspertów policyjnych oraz różne okresy szkolenia (w kraju przed misją, w rejonie operacji oraz w trakcie jej trwania) można śmiało stwierdzić, że zintegrowane szkolenie jest możliwe. Co więcej – jest ono realizowane. Tak jest w państwach bardziej zaangażowanych niż Polska w delegowanie żołnierzy, policjantów i cywilów na misję ONZ, a w szczególności przygotowania jednolitych pododdziałów, których nasz kraj nie wysyła już od 2010 roku. Ostatni jednolity Polski Kontyngent Wojskowy w Libanie w ramach Tymczasowych Sił Organizacji Narodów Zjednoczonych w Republice Libańskiej UNIFIL zakończył operację w 2009 roku. Takie zintegrowane szkolenia w dużej mierze z powodzeniem są prowadzone w państwach afrykańskich. Najstarsze, działające tam od 2002 roku, stowarzyszenie APSTA (Stowarzyszenie Trenerów Wsparcia Pokoju w Afryce) zajmuje się w największym skrócie koordynacją, propagowaniem i standaryzacją szkoleń.

Czy zapowiedziany w 2016 roku powrót Polski do aktywnej roli w siłach ONZ (polska deklaracja dotyczy pododdziału inżynieryjnego wsparcia ogólnego oraz obserwatorów wojskowych, w tym także oficerów sztabowych) sprawi, że znów w naszym kraju wrócimy do niemalże zapomnianego systemu szkolenia ONZ? Czy to nie powód, aby stworzyć zintegrowany ośrodek szkolenia na potrzeby sił ONZ, NATO i UE?

ppłk Paweł Chabielski , szef Wydziału Szkolenia w Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych

dodaj komentarz

komentarze


MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Abolicja dla ochotników
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
„Road Runner” w Libanie
Medicine for Hard Times
Polskie Bayraktary nad Turcją
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Dywersanci atakują
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kawaleria w szkole
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Koniec dzieciństwa
Deterrence in Polish
Pływali jak morscy komandosi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Terytorialsi w akcji
Młodzi i bezzałogowce
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Kawaleria pancerna spod znaku 11
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Mity i manipulacje
Maratońskie święto w Warszawie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pasja i fart
W poszukiwaniu majora Serafina
W wojsku orientują się najlepiej
Kopuła nad bewupem
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Czarnomorski szlif minerów
Speczespół wybierze „Orkę”
Drugi wojskowy most
Polski „Wiking” dla Danii
Koniec pewnej epoki
Priorytetowe zaangażowanie
Jelcz się wzmacnia
Medycy na start
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Człowiek jest najważniejszy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO