moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicy z Krzesin

Zadania wykonywali od Alaski po pustynię Negew, dyżury bojowe pełnili w Polsce i krajach bałtyckich. Choć pierwsze samoloty F-16 wylądowały w Krzesinach zaledwie 11 lat temu, piloci z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego już zdobyli uznanie na świecie. Jak wygląda ich służba i co mają wspólnego z asem amerykańskiego lotnictwa z II wojny – przeczytaj w najnowszej „Polsce Zbrojnej”.

Jeśli loty zostały zaplanowane na 9.00 rano, oni w bazie muszą być już o 6.00. Mają godzinę na sprawdzenie prognozy pogody, informacji o lotniskach zapasowych oraz potencjalnych utrudnieniach na trasie przelotu. No i na zsynchronizowanie zegarków. Przy prędkościach rzędu 1000–1500 km/h nawet sekunda spóźnienia może sprawić, że zadanie nie zostanie wykonane. Potem zaczyna się briefing. Za drzwiami sali odpraw język polski zmienia się w angielski, metry odmierzające wysokość w stopy, kilogramy w funty. Tam dowiadują się, dokąd ostatecznie polecą, jakie zadanie mają do wykonania, jaka taktyka będzie najlepsza i co zrobić w sytuacjach awaryjnych. – Podczas briefingu w zasadzie nie powinny paść żadne pytania. Idziemy tam przygotowani, słuchamy, potem ubieramy się w przeciwprzeciążeniowe kombinezony, bierzemy hełmy, wsiadamy do busów i jedziemy do samolotów – mówi ppor. Piotr „Skeet” Parczewski, pilot wielozadaniowego samolotu F-16 z 6 Eskadry, która stacjonuje w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego.

Myśliwce F-16 stanowią trzon polskich sił powietrznych. W poznańskich Krzesinach stacjonują 32 jastrzębie (pozostałych 16 jest w Łasku pod Łodzią). Piloci 31 Bazy pełnią całodobowe dyżury bojowe zarówno w systemie natowskim, jak i narodowym. Oznacza to, że w każdej chwili para samolotów może zostać poderwana i wysłana we wskazany rejon kraju. Poza dyżurami – regularnie ćwiczą. Scenariusze wymyślają sami, są np. zadania typu „air to ground”, misje „air to air” czy wirtualna walka na niewielkim dystansie. W szczególny dla siebie sposób pielęgnują także obecną w życiu żołnierzy historię, m.in. pamięć o jednym z amerykańskich pilotów II wojny światowej. Jak?

Więcej o służbie i pasji lotników z Krzesin w 10 numerze miesięcznika „Polska Zbrojna”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. Waldemar Młynarczyk/CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Jak zostać kapralem rezerwy
Wielkie zbrojenia za Odrą
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
W przyszłym roku niemieccy żołnierze także w Poznaniu
Strzelanina w bazie US Army
Orlik na Alfę
Warszawo, do broni!
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Program Pilica+ przyspiesza
Nowe K2 i K9 już w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z najlepszymi na planszy
Misje satelitarne pod kontrolą
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Na motocyklach śladami historii
Atak na polskiego żołnierza
Nocne ataki na Ukrainę
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Cisza przed wojną
Hekatomba na Woli
Samolot dobry do „fikołków”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe Kraby na Śląsku
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Kierunek na ochronę ludności i obronę cywilną!
„Road Runner” w Libanie
Inwestycja w rozwój narodowych zdolności
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Brytyjczycy żegnają Malbork
Zwycięska batalia o stolicę
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Korpus w Szczecinie ma nową strukturę
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Świetne występy polskich żołnierzy
Bohaterowie 15 sierpnia wyróżnieni
Ofiary zbrodni katyńskiej spoczną w Katedrze Polowej
Beret „na rekinka” lub koguta
„Tarcze” dla Jastrzębi
„Żelazny Obrońca” na wschodniej flance
Od akademii do uniwersytetu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Norwegowie budują na polskim poligonie
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Terytorialsi i czarna taktyka
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Wsparcie dla Husarza
„Był twarzą sił powietrznych”
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Wypadek przed Air Show
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Flytrap, czyli młot na drony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO