moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicy z Krzesin

Zadania wykonywali od Alaski po pustynię Negew, dyżury bojowe pełnili w Polsce i krajach bałtyckich. Choć pierwsze samoloty F-16 wylądowały w Krzesinach zaledwie 11 lat temu, piloci z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego już zdobyli uznanie na świecie. Jak wygląda ich służba i co mają wspólnego z asem amerykańskiego lotnictwa z II wojny – przeczytaj w najnowszej „Polsce Zbrojnej”.

Jeśli loty zostały zaplanowane na 9.00 rano, oni w bazie muszą być już o 6.00. Mają godzinę na sprawdzenie prognozy pogody, informacji o lotniskach zapasowych oraz potencjalnych utrudnieniach na trasie przelotu. No i na zsynchronizowanie zegarków. Przy prędkościach rzędu 1000–1500 km/h nawet sekunda spóźnienia może sprawić, że zadanie nie zostanie wykonane. Potem zaczyna się briefing. Za drzwiami sali odpraw język polski zmienia się w angielski, metry odmierzające wysokość w stopy, kilogramy w funty. Tam dowiadują się, dokąd ostatecznie polecą, jakie zadanie mają do wykonania, jaka taktyka będzie najlepsza i co zrobić w sytuacjach awaryjnych. – Podczas briefingu w zasadzie nie powinny paść żadne pytania. Idziemy tam przygotowani, słuchamy, potem ubieramy się w przeciwprzeciążeniowe kombinezony, bierzemy hełmy, wsiadamy do busów i jedziemy do samolotów – mówi ppor. Piotr „Skeet” Parczewski, pilot wielozadaniowego samolotu F-16 z 6 Eskadry, która stacjonuje w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego.

Myśliwce F-16 stanowią trzon polskich sił powietrznych. W poznańskich Krzesinach stacjonują 32 jastrzębie (pozostałych 16 jest w Łasku pod Łodzią). Piloci 31 Bazy pełnią całodobowe dyżury bojowe zarówno w systemie natowskim, jak i narodowym. Oznacza to, że w każdej chwili para samolotów może zostać poderwana i wysłana we wskazany rejon kraju. Poza dyżurami – regularnie ćwiczą. Scenariusze wymyślają sami, są np. zadania typu „air to ground”, misje „air to air” czy wirtualna walka na niewielkim dystansie. W szczególny dla siebie sposób pielęgnują także obecną w życiu żołnierzy historię, m.in. pamięć o jednym z amerykańskich pilotów II wojny światowej. Jak?

Więcej o służbie i pasji lotników z Krzesin w 10 numerze miesięcznika „Polska Zbrojna”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. Waldemar Młynarczyk/CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe zdolności sił zbrojnych
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Gdy ucichnie artyleria
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Komplet medali wojskowych na ringu
Militarne Schengen
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
W krainie Świętego Mikołaja
Don’t Get Hacked
Czas na polskie Borsuki
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Mundurowi z benefitami
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Zwrot na Bałtyk
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Z Su-22 dronów nie będzie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Po co wojsku satelity?
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Niebo pod osłoną
Przygotowani znaczy bezpieczni
Razem na ratunek
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Artylerzyści mają moc!
Wojskowa łączność w Kosmosie
Dzień wart stu lat
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Borsuki jadą do wojska!
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Najdłuższa noc
Szwedzi w pętli
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Uczelnie łączą siły
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Kapral Bartnik mistrzem świata
Pancerniacy jadą na misję
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Wojsko ma swojego satelitę!
Czwarta dostawa Abramsów
Nadchodzi era Borsuka
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojsko przetestuje nowe technologie
Holenderska misja na polskim niebie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Plan na WAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO