moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Naprawią sprzęt na poligonie

Można tu oczyścić matrycę celownika czy naprawić lornetki noktowizyjne. Specjaliści z kontenerowego warsztatu remontu sprzętu optyczno-noktowizyjnego gotowi są do pracy w ciągu 15 min. Gdy trzeba, naprawę wykonają na poligonie. Jedyny taki mobilny warsztat w Polsce zaprezentowała na targach zbrojeniowych w Kielcach 10 Brygada Logistyczna.

– Warsztat ten służy nam do naprawiania sprzętu noktowizyjnego, który znajduje się w wyposażeniu polskiej armii, czyli między innymi lornetek noktowizyjnych NPL BROM oraz celowników noktowizyjnych PCS5 i PCS6 – wyjaśnia st. sierż. Hubert Szatkowski, kierownik warsztatu. Kontenerem wyposażonym w niezbędne dla fachowców narzędzia dysponuje 10 Brygada Logistyczna od roku. Do tej pory przeprowadzono w nim kilkadziesiąt napraw sprzętu z jednostek południowej Polski, czyli tych, za których logistykę odpowiada 10 Brygada.

Jedną z głównych zalet warsztatu jest jego mobilność. – Wyposażony jest on w odpory zewnętrzne, które wysuwają się, a warsztat unosi się do góry. Wówczas podjeżdża odpowiedni wóz z platformą, na której mocuje się kontener – wyjaśnia st. sierż. Szatkowski. Gdy warsztat jest już na miejscu, jego rozłożenie trwa około 15 min. Po tym czasie specjaliści mogą przystąpić do naprawy sprzętu. Warsztat jest wyposażony w agregat prądotwórczy o mocy 12 kW, który zapewnia zasilanie wszystkim zainstalowanym w kontenerze urządzeniom. Nie musi więc być podłączony do żadnej sieci przemysłowej, choć oczywiście może.

Wnętrze kontenera zostało podzielone na trzy część. Pierwsza to stanowisko mechanika wyposażone w minitokarkę, miniszlifierkę, wiertarkę stołową oraz komplet niezbędnych narzędzi, takich jak gwintowniki czy noże tokarskie. Kolejna część to stanowisko elektryka, na którym naprawia się elektryczne systemy urządzeń. W trzeciej nie wykonuje się remontów, lecz przeglądy sprzętu. Znajduje się tu komplet urządzeń do sprawdzania rozdzielczości, równoległości osi optycznych i innych wskazań, którym podlegają przyrządy optyczne. Tutaj także przeprowadza się azotowanie, czyli usuwanie wilgoci z wnętrza celownika. – Napełniamy go azotem, bo wtedy matryca nie chłonie wilgoci, która jej szkodzi – mówi st. sierż. Szatkowski. Producenci tego typu sprzętu zalecają, by taki zabieg wykonać raz w roku. – Dzięki warsztatowi nie trzeba wysyłać sprzętu do producenta, możemy go naprawić sami – przekonuje podoficer. Dodaje, że niezbędne są jednak specjalne uprawnienia, które można zdobyć na kursach prowadzonych na przykład przez producentów.

Nad uszkodzonym sprzętem w warsztacie pracuje się od kilku minut do maksymalnie dwóch dni. – Według przepisów wojskowych, które nas obowiązują, po 48 godzinach sprzęt trzeba oddać do nadrzędnych jednostek – wyjaśnia kierownik warsztatu.

Magdalena Kowalska-Sendek, Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~remontowiec
1507486980
Producentem warsztatu jest ARMPOL Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Sp. z o.o. Niech służy jak najlepiej naszemu wojsku.
E3-8A-95-B8

Mark Rutte pokieruje NATO
 
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Olimp gotowy na igrzyska!
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Ostatnia niedziela…
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Oczy na Kijów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Wsparcie MON-u dla studentów
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Za zdrowie utracone na służbie
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Szkolenie na miarę czasów
Spadochroniarze na warcie w UE
Śmierć przyszła po wojnie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Czujemy się tu jak w rodzinie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Lato pod wodą
Roczny dyżur spadochroniarzy
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Spędź wakacje z wojskiem!
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
RBN przed szczytem NATO
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Serwis bliżej domu
Prezydent Zełenski w Warszawie
Pancerniacy trenują cywilów
Walka – tak, ale tylko polityczna
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Biało-czerwona nad Wilnem
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Szpital u „Troski”
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Pancerny sznyt
Jak usprawnić działania służb na granicy
Szkolenie do walk w mieście
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Polsko-litewskie konsultacje
Strzelnice dla specjalsów
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO