moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przedsiębiorcy na rzecz obronności

Trwają konsultacje międzyresortowe przygotowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej projektu nowelizacji ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa. Dokument precyzuje zasady współpracy z przedsiębiorcami oraz określa procedury przygotowywania i uruchamiania Programu Mobilizacji Gospodarki.

Projekt ustawy ma na celu ujednolicenie dotychczas obowiązujących przepisów dotyczących nakładania na przedsiębiorców zadań obronnych o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Obecnie obowiązujące przepisy funkcjonują od ponad 15 lat, zatem zmiany, zdaniem MON, są konieczne, także ze względu na zmieniającą się sytuację geopolityczną.

 

Plan Mobilizacji Gospodarki

Jednym z celów zmian jest aktualizacja przepisów dotyczących „Programu mobilizacji gospodarki” (PMG). To dokument, który określa zadania organów administracji rządowej związane z przygotowaniem gospodarki do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. W dokumencie tym są wskazane przedsiębiorstwa zbrojeniowe o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, które w czasie mobilizacji mają być wparciem dla armii oraz świadczyć na jej rzecz określone usługi czy podejmować produkcję. Chodzi o zadania związane z remontami i dostawami sprzętu wojskowego oraz środków bojowych.

– W obecnych przepisach o PMG mówi zaledwie jeden z artykułów ustawy, który, jak wynika z doświadczeń, nie normuje wszystkich związanych z tym kwestii. Stąd propozycja rozszerzenia tego zagadnienia i wprowadzenie do ustawy nowego rozdziału w całości poświęconego PMG – tłumaczy płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON.

Projekt ustawy precyzyjnie określa na przykład procedury uruchamiania programu, czyli dotyczące w praktyce podjęcia decyzji o świadczeniu usług oraz rozpoczęciu produkcji przez przedsiębiorstwa ujęte w PMG. Obecnie nie jest dokładnie określone kto, kiedy i w jakim zakresie podejmuje taką decyzję. Według propozycji program ma być uruchamiany po zarządzeniu przez prezydenta RP powszechnej lub częściowej mobilizacji lub w czasie wojny. Decyzję o uruchomieniu PMG miałaby z kolei podejmować Rada Ministrów na wniosek ministra obrony narodowej, wcześniej uzgodniony z ministrem finansów oraz organami administracji rządowej uczestniczącymi w jego opracowywaniu.

Branże „strategiczne”

Projekt ustawy poszerza też katalog przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Do sektorów strategicznych obok producentów broni, przedsiębiorców z branży samochodowej, stoczniowej, chemicznej, nadawców telewizyjnych i radiowych oraz firm zajmujących się magazynowaniem i przechowywaniem, zostały dołączone także m.in. firmy farmaceutyczne, kartograficzne, geodezyjne oraz wydobywcze.

– To szerokie spektrum branż, ale musimy mieć świadomość, że w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa usługi czy zadania produkcyjne świadczone przez te grupy mogą warunkować utrzymanie zdolności obronnych państwa – mówi płk Dymanowski. Oficer dodaje, że w praktyce bywa, iż firmy, także prywatne, same zabiegają o przyznanie statusu przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. – Jest to związane z wymiernymi korzyściami, a mianowicie ze wsparciem finansowym oraz możliwością włączenia w łańcuch dostaw dla Sił Zbrojnych RP i swego rodzaju potwierdzeniem wiarygodności danego przedsiębiorcy – dodaje płk Dymanowski.

Wykaz przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym oraz szczegółowe kryteria uznawania przedsiębiorstw za te o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym dla każdego obszaru działalności gospodarczej ma określać Rada Ministrów w drodze rozporządzeń.

Kryteria, jakie są brane pod uwagę przy ujmowaniu danego przedsiębiorcy na wspomnianej liście, to przede wszystkim profil i przedmiot działalności gospodarczej oraz zdolność do wykonywania zadań obronnych. Bywa, że firmy zgłaszają się same (do odpowiednich ministerstw) lub w przypadku, gdy znane są moce produkcyjne danego przedsiębiorstwa, mogą mu zostać narzucone zadania obronne. W praktyce dla zakładów zbrojeniowych właściwy jest minister obrony narodowej, farmaceutycznych – minister zdrowia, a dla branży samochodowej – minister infrastruktury.

Sprawozdania nie dla wszystkich

W projekcie ustawy pojawił się też nowy zapis, który nakłada na przedsiębiorców z sektora zbrojeniowego, będących we właściwości ministra obrony narodowej, obowiązek przesyłania do MON informacji o firmie. Dane te mają dotyczyć m.in.: posiadanej koncesji, potencjału obronnego oraz sytuacji finansowej. Ale, jak podkreśla płk Dymanowski, nie jest to nowe rozwiązanie. Firmy robiły to już bowiem wcześniej na podstawie innych przepisów. – Teraz po prostu, chcąc ujednolicić procedury, wpisaliśmy je do projektu. Jest bowiem uzasadnione, by minister obrony narodowej, nakładając na przedsiębiorstwa zadania wynikające z PMG, miał wiedzę na temat ich aktualnej kondycji finansowej, jak również kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa obszarów działalności. Podkreślam jednak, że obowiązek składania informacji do MON nie dotyczy wszystkich przedsiębiorstw znajdujących się w wykazie, lecz jedynie konkretnych firm zbrojeniowych zaangażowanych w produkcję i realizację usług stricte wojskowych, ujętych w PMG, i tylko w czasie oraz zakresie związanymi z realizacją konkretnych zadań obronnych. Pozostałe przedsiębiorstwa znajdują się w nadzorze innych ministrów i to do nich będą składane określone informacje – mówi oficer.

Pułkownik Dymanowski zauważa też, że na realizację zadań wynikających z PMG przedsiębiorcy otrzymują środki finansowe z budżetu w łącznej wysokości około 120–130 mln zł rocznie. – Z konkretnymi korzyściami dla firm wiążą się też określone obowiązki. Tym bardziej więc jest uzasadnione, że przekazując środki publiczne i nakładając na przedsiębiorców zadania istotne z punktu widzenia obronności państwa, musimy mieć wiedzę o tym przedsiębiorstwie, jak również kontrolę nad wydatkowaniem przekazanych pieniędzy – wyjaśnia.

Prace nad projektem trwają, obecnie znajduje się on w uzgodnieniach międzyresortowych.

Paulina Glińska

autor zdjęć: chor. Łukasz Kermel

dodaj komentarz

komentarze


Pod żaglami – niepokonani z AMW
 
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Mamy pierwszych pilotów F-35
Podniebny Pegaz
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polskie F-16 w służbie NATO
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Nowa siła uderzeniowa
Gra o kapitulację
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Czołgi końca wojny
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Początek „Burzy”
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Rodzina na wagę złota
Misja PKW „Olimp” doceniona
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Obierki z błotem
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Składy wysokiego ryzyka
Wiedza na trudne czasy
Koniec wojny, którego nie znamy
Walka pod napięciem
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
DriX – towarzysz okrętu
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Nowy prezes PGZ-etu
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Pracowity dyżur Typhoonów
Sport kształtuje mentalność
Gdy sekundy decydują o życiu
Pegaz nad Europą
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Na pomoc po katastrofie
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Apache’e na horyzoncie
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Henry Szymanski na tropie prawdy
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Historyczna umowa z Francją
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Więcej amunicji do Rosomaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej na mieszkanie za granicą
Ukwiał z Gdańska
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Wspólna wola obrony
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pierwsza misja Gripenów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Szabla hubalczyków
Ogień z nabrzeża
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej polskiego trotylu dla USA
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Podniebne wsparcie sojuszników
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa bliżej żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO