moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów

Nie jeden – jak dotychczas – lecz dwa śmigłowce ratownicze z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej będą do końca wakacji pełniły dyżury na Wybrzeżu. Od kilku dni jedna załoga czuwa całą dobę w Gdyni, druga zaś przez osiem godzin dziennie w Darłowie. – Latem nad morze zjeżdża dużo turystów. Chcemy, by czuli się bezpiecznie – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy z BLMW.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w kraju instytucja, która prowadzi akcje ratownicze z powietrza nad polskimi wodami Bałtyku. Przez lata utrzymywała całodobowe dyżury dwóch śmigłowców ratowniczych. Załoga pierwszej maszyny czuwała w Gdyni, drugiej zaś w Darłowie. Zmieniło się to 1 października 2015 roku. Z dwóch punktów dyżurowania pozostał jeden: darłowski. Powód? Brak sprzętu. Wysłużone śmigłowce ratownicze wymagały pilnej modernizacji. Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał stosowną umowę z zakładami lotniczymi w Świdniku, brygada zaś zaczęła tam wysyłać swoje maszyny. – W tej chwili mamy do dyspozycji siedem z dziesięciu maszyn. Muszą być one  wykorzystywane nie tylko do zabezpieczania dyżurów ratowniczych, lecz również do szkolenia załóg – przypomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik BLMW.

Mimo trudnej sytuacji brygada zdecydowała się jednak czasowo przywrócić drugi z dyżurów. Od 19 lipca całodobowe dyżury pełnią stacjonujące w Gdyni załogi śmigłowców Anakonda. Z kolei lotnicy z Darłowa każdego dnia dyżurują między godziną 11 a 19. W tamtejszej bazie w gotowości do lotu czekają na zmianę Anakondy i śmigłowce Mi-14 PŁ/R. – Latem nad morze przyjeżdża dużo turystów. Chcemy, by czuli się bezpiecznie – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Dyżury w tym trybie będą pełnione do 31 sierpnia. – Później wrócimy do poprzedniego rozwiązania, z jedną maszyną, która czeka na wezwanie na środkowym Wybrzeżu – zapowiada kmdr ppor. Cichy.

Takie rozwiązanie z zadowoleniem przyjmuje Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa – cywilna instytucja, która prowadzi akcje ratunkowe z morza. – To dobry sygnał, choć do ideału ciągle daleko – przyznaje Janusz Maziarz, pełniący obowiązki dyrektora MSPiR. – W nocy ze środy na czwartek mieliśmy na przykład wezwanie do norweskiego okrętu, który znajdował się na Zatoce Pomorskiej, 30 mil od Świnoujścia. Jeden z marynarzy doznał ataku wyrostka robaczkowego i wymagał pilnej hospitalizacji. Śmigłowiec w Darłowie już nie dyżurował, a dolot maszyny z Gdyni zająłby zbyt wiele czasu. Tym bardziej że po drodze musiałaby ona wylądować właśnie w Darłowie i uzupełnić paliwo. Ostatecznie w stronę okrętu wysłaliśmy nasz statek ratowniczy – opowiada Maziarz. Akcja zakończyła się powodzeniem, ale jak przyznaje dyrektor MSPiR, w takim wypadku śmigłowiec mógłby się okazać bardzo pomocny. Po prostu dotarłby do okrętu dużo szybciej.

Z dziesięciu maszyn ratowniczych, którymi obecnie dysponuje brygada, cztery Anakondy przeszły już modernizację. Trzy stoją w halach świdnickich zakładów, a kolejna trafi tam w sierpniu. Wkrótce rozpocznie się też proces przedłużania tak zwanego resursu, czyli zdolności do dalszego funkcjonowania dwóch śmigłowców Mi-14PŁ/R. To wszystko oznacza, że w pewnym momencie brygada będzie miała do dyspozycji zaledwie sześć maszyn ratowniczych. Wszelkie modernizacje zażegnają kryzys zaledwie na kilka lat. Tak naprawdę, jak przyznają lotnicy, problem rozwiąże dopiero zakup nowych śmigłowców.

W ciągu 25 lat maszyny lotnictwa morskiego wzięły udział w ponad 600 akcjach ratowniczych i poszukiwawczych. Udzieliły pomocy 321 osobom.

 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: blmw.wp.mil.pl

dodaj komentarz

komentarze


Dekapitacyjne uderzenie w Iran
 
Podróż w ciemność
Broń przeciwko wrogim satelitom
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pracowity pobyt w kosmosie
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Święto sportów walki w Warendorfie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Wypadek Rosomaka
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Drukowanie dronów
Bezpieczniejsza Europa
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Ewakuacja Polaków z Izraela
Świat F-35
BWP-1 – historia na dekady
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Policjanci w koszarach WOT
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Flyer, zdobywca przestworzy
Kajakami po medale
Strażnicy polskiego nieba
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Dzieci wojny
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pancerny kot w polskim wojsku
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Inwestycja w żołnierzy
Prezydent na wschodniej granicy
Czarna Pantera celuje
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
„Różycki” zwodowany
Musimy być szybsi niż zagrożenie
The Power of Infrastructure
Ratownik w akcji
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Śmierć gorsza niż wszystkie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Planowano zamach na Zełenskiego
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO