moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk po czesku

Ministerstwo obrony Czech chce kupić 210 nowych bojowych wozów piechoty, które zastąpią posowieckie BWP-2. O kontrakt wart prawie 2 mld euro ubiegają się niemal wszyscy zachodnioeuropejscy i tureccy producenci pojazdów tego typu. Część z nich pokazała swoje produkty na niedawnych targach zbrojeniowych  IDET 2017  w Brnie .

W czeskich wojskach lądowych jest jedna ciężka jednostka wyposażona w czołgi i gąsienicowe wozy bojowe BWP-2 (lokalne oznaczenie BVP-2). Jest to 7 Brygada Zmechanizowana, z dowództwem w miejscowości Hranice. W BWP-2 wyposażone są 71 Batalion Zmechanizowany w Hranicach oraz stacjonujące w miejscowości Přáslavice: 72 Batalion Zmechanizowany i 73 Batalion Czołgów. Używane przez wojsko BWP-2 były wyprodukowane w latach osiemdziesiątych w Czechosłowacji, ale na sowieckiej licencji. Według czeskich źródeł w linii jest ich 108, a kolejne 77 znajduje się w magazynach.

Szef czeskiego sztabu generalnego, gen. armii Josef Bečvář podał w czerwcu 2016 roku, że wojsko planuje zakup 210 nowych bojowych wozów piechoty na gąsienicach, które mają kosztować 50 mld koron (to około 1,9 mld euro). Czeska armia chce, by pojazdy zostały uzbrojone w armatę ATK Mk 44 Bushmaster kal. 30 mm. Z zaproszonych do rozmów dziewięciu firm odpowiedziało siedem. To producenci z Europy Zachodniej oraz Turcji.

Według przyjętego harmonogramu w czerwcu 2017 roku na poligonie koło miasta Vyškov, gdzie mieści się instytut techniczny wojsk lądowych (Vojenský technický ústav pozemního vojska, VTÚPV) miały rozpocząć się testy pojazdów producentów zainteresowanych przetargiem.

Jakie pojazdy zaoferowano czeskiemu wojsku? Większość z nich została zaprezentowana na wystawie zbrojeniowej IDET 2017 w Brnie, która odbywała się w dniach 31 maja–2 czerwca. Szwedzki zakład zbrojeniowy BAE Systems Hägglunds, który już od lat promuje w Europie Środkowej bojowy wóz piechoty CV90 przywiózł dwie różne jego wersje.  Na CV90CZR była zamontowana bezzałogowa wieża Protector MCT-30 norweskiej firmy Kongsberg, którą Amerykanie wybrali dla modernizowanych wozów Stryker. Natomiast drugi z CV90 miał wieżę załogową.

Na wystawie w Brnie można było zobaczyć austriacko-hiszpański bojowy wóz piechoty – ASCOD firmy General Dynamics European Land Systems. Na tym pojeździe została zamontowana bezzałogowa wieża Samson Mk II izraelskiej firmy Rafael, uzbrojona w armatę kal. 30 mm, karabin maszynowy i dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike–LR. ASCOD jest uważany za groźnego rywala dla CV90, gdyż GDELS ma dość mocną pozycję na czeskim rynku. Chociażby przez to, że wojska lądowe są wyposażone w kołowe transportery opancerzone Pandur II produkowane przez jedną z należących do niego spółek. GDELS podpisał też podczas IDET 2017 porozumienia o współpracy z pięcioma czeskimi firmami.

Do rywalizacji o czeski kontrakt włączyli się także Niemcy. Firma Projekt System & Management GmbH (joint venture Krauss-Maffei Wegmann GmbH und Co. KG i Rheinmetall Landsysteme GmbH) przywiozła do Brna bojowy wóz piechoty Puma, który obecnie jest produkowany dla niemieckich wojsk lądowych. Sama firma Rheinmetall prezentowała na tegorocznej wystawie zbrojeniowej pojazd bojowy własnej konstrukcji. To Lynx KF31 z wieżą Lance, która może być uzbrojona w armatę kal. 30 lub 35 mm, karabin maszynowy i wyrzutnię ppk.

Za to czeska firma Zetor Engineering z Brna pokazała na wystawie własną koncepcję rodziny gąsienicowych pojazdów pancernych Wolfdog. Na jej stoisku były trzy modele różnych wersji: bojowy wóz piechoty, wóz wsparcia ogniowego z armatą kal. 105 mm oraz wóz bazowy. Pojazdy Zetora miałyby masę bojową od 38 do 44 t. Ich uzbrojenie, od karabinu maszynowego kal. 12,7 mm po czołgową armatę kal. 120 mm, byłoby konfigurowane wedle oczekiwań zamawiającego. Firma zamierza zbudować demonstrator bewupa, ale dopiero w drugiej połowie 2018 roku. Z tego powodu szanse zdobycia kontraktu na nowe BWP, wydają się nikłe. Jednak jeśli resort obrony opóźni plany zakupu i dostawy nowych bewupów, sytuacja Wolfdoga byłaby lepsza.

Na wystawie w Brnie zabrało pojazdów trzech firm, które odpowiedziały na zapytania ofertowe: niemieckiej FFG Flensburg oraz tureckich FNSS Savunma Sistemleri i Otokar Savunma Sanayi. Niemcy proponują Czechom modułowy pojazd pancerny PMMC (Protected Mission Module Carrier) G5. FFG wskazuje jako jeden z walorów swej konstrukcji dużą ładowność, do 8,5 t. Zaś silnik o mocy 560 KM umożliwia PMMC G5 rozwinięcie prędkości 54 km/h. Pierwsza z tureckich firm ma w swej ofercie bojowy wóz piechoty Kaplan. W wersji Kaplan 30 NG podwozie zintegrowano ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym uzbrojonym w 30-milimetrową armatę i karabin maszynowy. Wewnątrz są miejsca dla sześciu żołnierzy desantu. Kaplan, jako jedyna zachodnia konstrukcja obok południowokoreańskiego bewupa  K21 może pływać. Natomiast większą masę i rozmiary niż Kaplan ma pojazd Tulpar firmy Otokar. Jest platformą, na bazie której można stworzyć różne wersje specjalistyczne. Otokar w wersji BWP oferuje go z własną, bezzałogową wieżą Mizrak-30, z armatą 30 mm i karabinem maszynowym.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Wikimedia Commons

dodaj komentarz

komentarze


17 września 1939. Nigdy więcej
Święto Wojsk Lądowych
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO – jesteśmy z Polską
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Czołgiści w ogniu
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Black Hawki nad Warszawą
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Hekatomba na Woli
Kurs dla najlepszych w SERE
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Brytyjczycy na wschodniej straży
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Pożegnanie z Columbią
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Krok ku niezależności
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zwycięska batalia o stolicę
Orlik na Alfę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
W poszukiwaniu majora Serafina
Rekompensaty na nowych zasadach
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Husarz z polskim instruktorem
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Z najlepszymi na planszy
Cios w plecy
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Debiut polskich Patriotów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Defendery skompletowane
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO