moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Muzeum Gryf. Czołgi zamiast dywizjonu rakiet

Jeszcze 16 lat temu w lesie pod Dąbrówką stacjonowała jedna z najpilniej strzeżonych jednostek polskiej armii – 25 Dywizjon Rakietowy Obrony Przeciwlotniczej. Dziś w miejscu, gdzie znajdowały się przeciwlotnicze systemy rakietowe Wołchow działa Muzeum Gryf. Tylko w ubiegłym roku odwiedziło je ponad 9 tys. osób, zafascynowanych kolekcją min i czołgów.

Mieszkańcy Wejherowa wiedzieli, że do wojskowych koszar w lasach pod Dąbrówką lepiej było się nie zbliżać. Przez prawie pół wieku, od 1963 roku do 2001, stacjonował tutaj 25 Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej. Jednostka, uzbrojona w systemy przeciwlotnicze PZR S-75M Wołchow, z racji swojego znaczenia dla powietrznego parasola kraju, była jedną z najpilniej strzeżonych w Polsce.

Dziś koszary w Dąbrówce tętnią życiem. Tylko w ubiegłym roku odwiedziło je ponad dziewięć tys. osób! Zwiedzających przyciąga Muzeum Techniki Wojskowej Gryf, które powstało tu w 2013 roku (właścicielem jest największa  na Pomorzu firma autokarowa). – Pierwszym naszym pojazdem był czołg T-55, który przerobiliśmy na replikę niemieckiego czołgu z II wojny światowej Panzerkampfwagen V Panther. Dziś, po czterech latach działalności, mamy w swoich zbiorach prawie pięćdziesiąt pojazdów i niemal wszystkie są sprawne– mówi Artur Massloch, kierownik muzeum.

Najstarszym, kupionym zaledwie kilka tygodni temu, jest bryczka motorowa firmy Holsman. Ma 112 lat. – Z naszych informacji  wynika, że to najstarszy zarejestrowany i sprawny technicznie, jeżdżący, samochód w Polsce – podkreśla Massloch. To nie jedyne unikaty w zbiorach Gryfa. Poza dwoma czołgami T-34, dwoma czołgami T-55, z czego jeden w rzadkiej wersji dowódczej T-55AD2, muzeum posiada jedyne w kraju sprawne technicznie ciężkie rosyjskie działo ISU-152 oraz największą kolekcję niemieckich ciężarówek z II wojny światowej. – Mamy m.in. ciężarówki marki Mercedes-Benz L 1500A, L1500S, L3000, L4500S, L3500, L3500/LF15 oraz Opel Blitz 1,5t i 3t, Magirus – Deutz S3000. Tak szerokiej gamy niemieckich pojazdów logistycznych z okresu wojny nie ma chyba nikt w Polsce– dodaje kierownik muzeum.

To jednak nie wszystko. Każdym sprawnym pojazdem z muzeum można się przejechać za określoną opłatą. Na przykład godzina jazdy Pantherą (maksymalnie 5 osób) kosztuje 700 złotych. Gdy weźmie się pod uwagę, że taki czołg potrafi w trudnym terenie spalić 300 litrów paliwa na 100 kilometrów, suma ta nie wydaje się już tak duża.

Z bogatej kolekcji Gryfa bardzo chętnie korzystają filmowcy. Wspomniana już Panthera pojawiła się m.in. w filmie o powstaniu warszawskim „Miasto 44”, serialu „Czas Honoru” oraz kilku produkcjach Bogusława Wołoszańskiego. 

Jednak pojazdy to nie wszystko, co przyciąga zwiedzających do Dąbrówki. Częścią Muzeum Techniki Wojskowej Gryf jest jedyne w Polsce Muzeum Saperskie Explosive, które jeszcze kilka lat temu funkcjonowało przy firmie Jakusz w Kościerzynie (zajmującej się produkcją sprzętu saperskiego). W jego zbiorach są takie perełki kolekcjonerskie jak oryginalny wykrywacz min zbudowany w 1940 roku przez polskiego inżyniera Józefa Kosackiego. Mine Detector Polish Mark 1, bo o nim mowa, był – według ekspertów – najlepszą tego typu konstrukcją II wojny światowej. Do jednostek armii brytyjskiej (na rzecz której praw autorskich zrzekł się Kosacki) trafił w 1942 roku i zadebiutował w bitwie pod El Alamein.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MTW "Gryf"

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1497804000
szacun
E0-81-D7-A2

Kolejne „Husarze” w powietrzu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Deterrence in Polish
W poszukiwaniu majora Serafina
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Speczespół wybierze „Orkę”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Transbałtycka współpraca
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Jelcz się wzmacnia
Koniec pewnej epoki
Kosmiczny Perun
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zawiszacy na Litwie
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Medicine for Hard Times
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dywersanci atakują
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Terytorialsi w akcji
Wojny na rzut kostką
„Droga do GROM-u”
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Orientuj się bez GPS-u
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
WOT na Szlaku Ratunkowym
Szli po odznakę norweskiej armii
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Człowiek jest najważniejszy
Medycy na start
Pasja i fart
Abolicja dla ochotników
Maratońskie święto w Warszawie
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Priorytetowe zaangażowanie
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Kawaleria w szkole
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Mity i manipulacje
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
„Road Runner” w Libanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Standardy NATO w Siedlcach
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Polskie Bayraktary nad Turcją
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Młodzi i bezzałogowce
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Brytyjczycy na wschodniej straży
DragonFly czeka na wojsko
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kircholm 1605
W wojsku orientują się najlepiej
Koniec dzieciństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO