moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Heweliusz” prawie jak nowy

Odnowiono silniki i pomieszczenia dla załogi, zamontowano nowoczesne systemy sterowania układem napędowym oraz okrętem, wymieniono stary kompas i mapę nawigacyjną – to tylko część prac wykonanych na okręcie hydrograficznym ORP „Heweliusz”. Jednostka właśnie wraca do służby.

W Gdańskiej Stoczni Remontowej okręt spędził prawie dwa lata. Przeszedł tam gruntowny remont. – Polegał on przede wszystkim na przedłużeniu resursów, czyli zdolności do działania poszczególnych urządzeń. Zależało nam też na tym, aby poprawić warunki, w jakich służy załoga – wyjaśnia kmdr ppor. Bartosz Smoliński, dowódca ORP „Heweliusz”.

Jednostka stanęła w doku, zaś stoczniowcy przeprowadzili drobiazgowy przegląd kadłuba. Potem wraz z nadbudówkami został on poddany konserwacji. Wymieniono włazy, luki oraz iluminatory. Ale to był zaledwie początek. Fachowcy naprawili, zmodernizowali bądź wymienili większość okrętowych systemów i wyposażenia. Prace objęły między innymi silniki, linie wałów wraz ze śrubami, urządzenia sterowe oraz kotwiczne. ORP „Heweliusz” zyskał nowy kompas magnetyczny, drugi żyrokompas i automatyczną centralę zegarową. Na głównym stanowisku dowodzenia zamontowano nowoczesny system sterowania układem napędowym. – Pozwoli on zoptymalizować pracę silników. Będą pracowały wydajniej niż dotąd – podkreśla kmdr ppor. Smoliński. Ważną zmianą jest też zainstalowanie nowej mapy nawigacyjnej, GPS-u oraz systemu sterowania okrętem. W stoczni odnowione zostały także kabiny i pomieszczenia socjalne, w których znalazły się nowe meble, wystrój i układ.

– Okręt wrócił już do macierzystego portu na gdyńskim Oksywiu. Teraz czeka nas odnowienie dokumentacji i zaliczenie dwóch zadań programowych: O1 i O2 – zapowiada kmdr ppor. Smoliński. Pierwsze wiąże się z przygotowaniem jednostki do wyjścia w morze, drugie – do samodzielnego wykonywania zadań po opuszczeniu portu. Załogi okrętów muszą zdawać egzamin co trzy lata. Inaczej jednostki, które spędziły dłuższy czas w stoczni, nie mogłyby wrócić do czynnej służby.

– Zadania będziemy chcieli wykonać w najbliższych tygodniach, bo już 6 czerwca mamy zaplanowany rejs z naukowcami Uniwersytetu Gdańskiego – zapowiada dowódca ORP „Heweliusz”. To element rozpoczętej przed laty współpracy. Specjaliści z gdańskiej uczelni przeprowadzą na Bałtyku pomiary związane z geofizyką i geochemią. W tym czasie załoga okrętu będzie prowadzić prace hydrograficzne. Sprawdzi, czy na wybranych akwenach nie zmieniło się ukształtowanie morskiego dna i czy nie pojawiły się tam przeszkody mogące utrudnić żeglugę.

Tego typu zadań marynarze będą mieli w najbliższym czasie więcej. Po zaliczeniu niezbędnych testów okręt wróci też do dyżurów ratowniczych, we wrześniu zaś weźmie udział w morskiej odsłonie „Dragona”, największych w tym roku manewrów polskiej armii.

ORP „Heweliusz” to jeden z dwóch okrętów hydrograficznych polskiej marynarki. Należy do 3 Flotylli Okrętów. – Został zbudowany i zaprojektowany w gdańskiej Stoczni Północnej, a do służby wszedł w 1982 roku – mówi kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik gdyńskiej flotylli. Głównym zadaniem jednostki jest sondowanie morskiego dna, a co za tym idzie dbałość o bezpieczeństwo żeglugi. ORP „Heweliusz” pracuje zarówno na rzecz sił morskich, jak też instytucji cywilnych. – W 1990 roku wziął udział w wyprawie geofizycznej Polskiej Akademii Nauk na Arktykę – zaznacza kmdr ppor. Pioch.

Okręt został wyposażony między innymi w sonar holowany, magnetometr i echosondy jedno- i wielowiązkową. Jego załoga liczy 49 oficerów, podoficerów i marynarzy. Jednostką bliźniaczą „Heweliusza” jest ORP „Arctowski”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1492086180
O1 i O2 sa co roku chyba ze cos sie zmienilo ha ha
39-CB-8B-2F

Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
My, jedna armia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukces Polaka w biegu z marines
Kosmiczna wystawa
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Ułani szturmowali okopy
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Studenci ewakuowali szpital
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Is It Already War?
Standardy NATO w Siedlcach
Awanse w dniu narodowego święta
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Dostawa Homarów-K
Gdy ucichnie artyleria
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Ogień z Leopardów na Łotwie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Merops wdrażany natychmiast
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
„Zamek” pozostał bezpieczny
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Święto wolnej Rzeczypospolitej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pięściarska uczta w Suwałkach
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Mundurowi z benefitami
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Dzień wart stu lat
Plan na WAM
Dodatkowe zapory
Wojskowy bus do szczęścia
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Horyzont” przeciw dywersji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dywersja na kolei. Są dowody
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski „Wiking” dla Danii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Im ciemniej, tym lepiej
Mity i manipulacje
Torpeda w celu
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO