moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przygotowania do „Noble Jump 17” rozpoczęte

Jak szybka jest szpica? Ile czasu potrzebują żołnierze NATO by przyjść sojusznikom z pomocą? Na tego rodzaju pytania ma odpowiedzieć ćwiczenie „Noble Jump 17”, które odbędzie się na przełomie maja i czerwca w Rumunii. Do udziału w manewrach przygotowuje się ponad 200 żołnierzy 10 Brygady Kawalerii Pancernej, którzy tworzą grupę zadaniową Sił Odpowiedzi NATO.



Kierunek południe Europy

Organizowane cyklicznie ćwiczenia „Noble Jump” mają za zadanie sprawdzenie czy wojska różnych państw są zdolne przemieścić się na duże odległości w czasie nakazanym przez międzynarodowe dowództwo. Weryfikują też zdolność dowództw Sojuszu do koordynowania ich transportu. Tegoroczne ćwiczenia „Noble Jump” odbędą się na terenie centrum wyszkolenia wojsk lądowych armii rumuńskiej w okolicach miejscowości Cincu. Całością ćwiczeń będzie kierowało dowództwo Sojuszu stacjonujące w Neapolu.

Na rumuńskim poligonie polską armię będzie reprezentowało 200 żołnierzy tworzących grupę zadaniową Sił Odpowiedzi NATO. Pododdział jest częścią 10 Batalionu Zmechanizowanego Dragonów 10 Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa, który od 1 stycznia pełni dyżur w siłach szybkiego reagowania sojuszu (Very High Readiness Joint Task Force – VJTF) tak zwanej szpicy NATO.

– Szczegóły udziału naszych żołnierzy w ćwiczeniu „Noble Jump 17” oraz dokładne zadania jakie będą tam wykonywali poznam podczas międzynarodowej konferencji, która odbędzie się w kwietniu – mówi ppłk Wojciech Strzelecki, dowódca 10 Batalionu Zmechanizowanego Dragonów. Zapewnia jednak, że jego podwładni przed objęciem rocznego dyżuru w siłach VJTF zostali doskonale przygotowani do wszelkich działań nie tylko bojowych, ale i logistycznych w różnych strefach klimatycznych i warunkach terenowych.

Wiadomo jednak, że polska kompania Sił Odpowiedzi NATO – SON, dowodzona przez kpt. Jana Bochnackiego, będzie dysponowała 14 bojowymi wozami piechoty. Dostanie też wsparcie pododdziałów logistycznych. Żołnierze i sprzęt wyjadą na południe Europy kolejowym transportem operacyjnym. Oprócz kompanii zmechanizowanej w ćwiczeniu weźmie udział także część batalionowej kompanii dowodzenia, która utworzy stanowisko dowodzenia polskim pododdziałem.

Sprawdzian szybkiego transportowania

Według procedur NATO siły szpicy w przypadku kryzysu muszą być gotowe do przemieszczenia w ciągu kilku dni w wyznaczone miejsce. Dlatego podczas przygotowania do dyżuru żołnierze ze Świętoszowa wielokrotnie trenowali sprawny załadunek sprzętu na transporty kolejowe oraz jego rozładunek. Ostatnie zajęcia tego typu odbyły się 17 lutego, gdy batalion wyruszał na szkolenie na poligon do Wędrzyna. Następne załadunki na wagony kolejowe odbędą się 11 marca, gdy będą wracali z poligonu do garnizonu. Dodatkowo dowództwo batalionu oraz osoby funkcyjne odpowiedzialne za transportowanie wojsk przeprowadziły także rekonesanse i szkoliły się w portach morskich, poznając zasady ładowania sprzętu i ludzi na okręty transportowe, oraz na lotniskach na wypadek gdyby zaszła konieczność przemieszczenia pododdziału drogą powietrzną.

Zdaniem kpt. Jana Bochnackiego dla jego kompanii szybki załadunek na transport kolejowy i rozładunek sprzętu poza granicami kraju nie stanowi żadnego problemu. – Większym wyzwaniem będzie wykonywanie zadań taktycznych w zupełnie nieznanym terenie – przyznaje dowódca kompanii. Dodaje, że „Noble Jump 17” będzie testem, czy to czego nauczyli się w kraju, potrafią bez problemu wykonać w zupełnie innych warunkach.

Jedną z rzeczy nowych może być czas jaki przyjdzie spędzić żołnierzom w podróży. Kpt. Bochnacki wyjaśnił, że przejazd wojskowym eszelonem do miejsca ćwiczeń, oddalonego o około półtora tysiąca kilometrów od garnizonu, może trwać nawet trzy dni w jedną stronę.

Podczas ćwiczenia „Noble Jump 17” polscy żołnierze będą wchodzili w skład komponentu lądowego dowodzonego przez 20 Brytyjską Brygadę Pancerno-Zmechanizowaną „The Iron Fist” , której są podporządkowani na czas pełnienia dyżuru.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek/Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
„Road Runner” w Libanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Mity i manipulacje
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polski „Wiking” dla Danii
Pomnik nieznanych bohaterów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Koniec dzieciństwa
OPW budują świadomość obronną
Niespokojny poranek pilotów
Kaman – domknięcie historii
Abolicja dla ochotników
Standardy NATO w Siedlcach
Inwestycja w bezpieczeństwo
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Pięściarska uczta w Suwałkach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nowe zasady dla kobiet w armii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Sukces Polaka w biegu z marines
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Męska sprawa: profilaktyka
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kircholm 1605
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Marynarze mają nowe motorówki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Odznaczenia za wzorową służbę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Sportowcy na poligonie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szansa na nowe życie
Starcie pancerniaków
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nie daj się zhakować
Kolejny kontrakt Dezametu
Rusza program „wGotowości”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Arteterapia dla weteranów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Marynarze podjęli wyzwanie
Mundurowi z benefitami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO