moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przetarg na średnie samoloty dla VIP-ów unieważniony

Resort obrony odrzucił oferty czeskiej firmy Glomex i amerykańskiego giganta Boeing Company na dostawę samolotów średniego zasięgu do przewozu VIP-ów. – Stało się tak ze względu na błędy formalnoprawne ofert oraz ich wartość – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Rząd na zakup maszyn przeznaczył 1,7 mld zł. Oferenci zażądali znacznie więcej. 

Oferty w przetargu na dostawę średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie można było składać do 8 marca. Dziś Ministerstwo Obrony Narodowej, odpowiedzialne za ich zakup, poinformowało, że do zamawiającego, czyli Inspektoratu Uzbrojenia, wpłynęły dwie oferty. Jedną złożyła czeska firma Glomex, drugą – amerykański koncern Boeing. – Po dokonaniu oceny złożonych ofert obie zostały odrzucone – poinformował w południe wiceminister Bartosz Kownacki. – Powodem są błędy formalnoprawne ofert i ich wartość.

Za maszyny średniego zasięgu Boeing zażądał około 3,44 mld zł brutto. Resort obrony odrzucił ją ze względów formalnych. „Była to oferta warunkowa – jej ważność uwarunkowana była koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy” – podaje w komunikacie Centrum Operacyjne MON. Oferta firmy Glomex była nieco tańsza, jej wartość bowiem wynosiła około 2,66 mld zł brutto, ale i ona została zdyskwalifikowana ze względu na błędy formalnoprawne. Co więcej, jak podaje MON, oferta ta nie została zabezpieczona wadium i została złożona przez „podmiot nieproszony do składania ofert” (czyli konsorcjum Glomex-Lufthansa Technik).

Obie firmy zaproponowały w postępowaniu samoloty Boeing B737 (BBJ2 w wersji z salonką). – Ministerstwo obrony słusznie odrzuca w postępowaniu przetargowym oferty, które nie spełniają naszych oczekiwań. Przecież przetarg dotyczy samolotów, które mają spełniać bardzo restrykcyjne wymagania związane z bezpieczeństwem i funkcjonalnością – mówi poseł Michał Jach (PiS), przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Zauważa, że skoro oferenci popełnili błędy formalne, to nie można kontynuować postępowania. – Popieram decyzję wiceministra Kownackiego o odrzuceniu ofert ze względu na ich wygórowana cenę. To sygnał dla dostawców, że skoro płacimy, to my dyktujemy warunki, a oni powinni dostosować się do naszych oczekiwań – przekonuje.

Poseł PiS podkreśla, że problemy z przetargiem na zakup średnich samolotów nie wpłyną na dostawę małych maszyn do przewozu VIP-ów. Pierwszy z dwóch zamówionych w ubiegłym roku samolotów Gulfstream G550 zostanie przekazany Polsce w czerwcu tego roku.

Średni samolot pasażerski to taki, którym mogą podróżować nie mniej niż 132 osoby – w konfiguracji pasażerskiej oraz nie mniej niż 65 osób – w konfiguracji z salonką. Samoloty używane o średnim zasięgu mogą wykonywać loty transatlantyckie z jednym międzylądowaniem, a nowe (z 30 pasażerami) trasę Warszawa – Nowy Jork pokonają bez dodatkowych przystanków.

Postępowanie dotyczące zakupu trzech samolotów średnich do przewozu najważniejszych osób w państwie rozpoczęto 30 sierpnia 2016 roku. Wówczas Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na zakup trzech samolotów średnich, w tym jednego używanego, wraz ze szkoleniem personelu latającego i pakietem logistycznym. Terminem dostawy maszyn miał być – w przypadku samolotu używanego – listopad 2017 roku. Nowe maszyny miały być dostarczone w 2020 i 2021 roku.

W październiku ubiegłego roku do MON wpłynęły cztery wnioski o udział w postępowaniu, ale po weryfikacji do negocjacji zaproszono jedynie dwie firmy: Boeing oraz Glomex. Obie korporacje ostateczne oferty mogły składać do 8 marca 2017 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
 
Optyka dla żołnierzy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Przygotowania czas zacząć
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Kolejne FlyEle dla wojska
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Charge of Dragon
Ocalały z transportu do Katynia
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zmiany w dodatkach stażowych
Front przy biurku
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Sprawa katyńska à la española
V Korpus z nowym dowódcą
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Szarża „Dragona”
Kadisz za bohaterów
NATO na północnym szlaku
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
25 lat w NATO – serwis specjalny
Odstraszanie i obrona
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Mundury w linii... produkcyjnej
Strażacy ruszają do akcji
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ramię w ramię z aliantami
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
NATO on Northern Track
Barwy walki
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zbrodnia made in ZSRS
Szpej na miarę potrzeb
Wojna w świętym mieście, epilog
Głos z katyńskich mogił
Święto stołecznego garnizonu
Prawda o zbrodni katyńskiej
Zachować właściwą kolejność działań
Rakiety dla Jastrzębi
Na straży wschodniej flanki NATO
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO