moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Safety Forum Szczecin”

Program budowy nowych okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej pomoże rozwinąć przemysł stoczniowy – to wniosek z debaty, która odbyła się w Szczecinie. – Do końca 2017 roku MON wybierze dostawcę nowych jednostek podwodnych i nawodnych – zapewniał Michał Jach, szef sejmowej Komisji Obrony Narodowej, podczas dyskusji poświęconej wyzwaniom przemysłu stoczniowego.

Niemiecka jednostka typu 212A.

Tematem trzeciego w tym roku spotkania w cyklu „Safety Forum Szczecin” był „Polski Przemysł Stoczniowy – Technologiczne i Organizacyjne Wyzwania”. Dyskusję zdominował problem zakupu nowoczesnych okrętów dla marynarki wojennej.

Co dla marynarki wojennej?

– Jeszcze 5-6 lat potrwa budowa pierwszego okrętu podwodnego, a „Miecznika” i „Czapli” około czterech – mówił Michał Jach (PiS), przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej. W ramach programu „Miecznik” mają powstać trzy jednostki obrony wybrzeża, natomiast „Czapla” dotyczy zakupu trzech okrętów patrolowych. Zakup trzech nowoczesnych okrętów podwodnych o napędzie konwencjonalnym (nieatomowym) zakłada program „Orka”. Sprawa staje się coraz pilniejsza, ponieważ jeszcze w tym roku pierwszy z czterech ponad 50-letnich okrętów typu Kobben ma zostać wycofany ze służby.

Procedura zakupu nowych jednostek już trwa. Choć przetargi jeszcze formalnie nie ruszyły, MON przeprowadził już tzw. dialog techniczny, znani są też potencjalni wykonawcy. Do projektu „Orka” zgłosiły się trzy firmy. Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems proponuje Polsce okręty typu 212A lub 214 wykorzystywane przez wiele armii na świecie. Francuski DCNS oferuje jednostkę typu Scorpene, a szwedzki Saab – typu A26, której pierwszy egzemplarz dopiero powstaje na zamówienie rządu Szwecji.

W „Safety Forum” w Szczecinie wzięli udział przedstawiciele dwóch z trzech koncernów oferujących naszej armii okręty podwodne.

Okręt typu Scorpene chilijskiej marynarki wojennej. 

Wyścig o miliardy

Francuski DCNS reprezentował Janusz Przyklang, dyrektor tego koncernu w Polsce. – Budowa pierwszego z trzech okrętów dla Polski może się odbyć we Francji, gdzie jednocześnie polscy pracownicy stoczni i inżynierowie przejdą szkolenie – mówił Przyklang. – Dwa kolejne okręty powstałyby już w Polsce. To da tysiąc miejsc pracy przy budowie i 300 miejsc przy eksploatacji jednostek – zapewniał. – Jeśli DCNS zdobędzie kontrakt, partnerem w jego realizacji będą stocznie Polskiej Grupy Zbrojeniowej – dodawał Przyklang.

Scorpene to średniej wielkości okręt podwodny. Zamówiły go marynarki wojenne Brazylii, Malezji, Chile i Indii. Francuzi proponują wyposażyć jednostkę w rakiety manewrujące i system AIP, czyli napęd niezależny od powietrza.

Swoją ofertę przedstawiali także starający się o zamówienie Niemcy. – Wszystkie trzy okręty dla Marynarki Wojennej RP mogą powstać w Polsce – deklarował Janusz Drelichowski, prezes zarządu IMS Griffin, oficjalnego przedstawiciela niemieckiego koncernu ThyssenKrupp Marine Systems. TKMS proponuje Polsce okręty typu 212 lub 214 o napędzie AIP niezależnym od powietrza. – W stoczni HDW w Kilonii polscy pracownicy mogliby szkolić się w budowaniu tych okrętów na jednostkach, które właśnie powstają dla innego zamawiającego. W ten sposób zdobyliby doświadczenie, by budować w Polsce – zapowiadał Drelichowski.

Okręt typu A26 szwedzkiego Saaba.

TKMS zadeklarował, że większość prac, poza produkcją elementów tzw. kadłuba mocnego, można przeprowadzić w polskich stoczniach. Holding zapewnia, że polskie stocznie będą mogły produkować w przyszłości podzespoły okrętów nie tylko dla Polski, ale także dla innych kontrahentów ThyssenKrupp Marine Systems. Stocznia w Szczecinie miałaby np. wytwarzać części do okrętów sprzedawanych przez TKMS za granicę. Niemiecki rząd – by wesprzeć ofertę TKMS – zadeklarował, że jest gotów przekazać w leasing polskiej armii dwie jednostki typu 212A, dopóki nie kupi ona nowych okrętów.

212A to jednostki – jak podkreśla producent – zaprojektowane specjalnie do działań na Bałtyku, choć sprawdzają się także na wodach oceanicznych. Mają napęd typu AIP działający na zasadzie ogniw paliwowych. W okręty podwodne TKMS wyposażone są marynarki m.in. Niemiec, Grecji, Włoch, Portugalii, a także Korei Południowej czy Izraela.

Poseł Michał Jach zapewnia, że do końca 2017 roku MON wybierze dostawcę. – Kluczowe w ocenie ofert będzie jak największe zaangażowanie polskiego przemysłu w budowę nowych jednostek – podkreśla Jach. – Musimy osiągnąć skok technologiczny i organizacyjny polskiego przemysłu zbrojeniowego – dodaje poseł.

Zakup trzech okrętów w ramach programu „Orka” będzie kosztować ok. 7-8 mld zł.

Marcin Górka

autor zdjęć: comcam.pl, Saab Group, DCNS Group

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1482436020
,,ja ,,dobrze pisze...niestety nas nie stac nawet na obiekty sportowe MONu dla emerytow tego resortu zabrali nam prawo do korzystania i trzymania sprawnosci fizycznej ,...stop ,,kiepskim ,,
AC-8F-9B-8C
~Luke
1482413280
A26 i Scorpene kture moga byc wyposażone w rakiety manewrujące czago Polska chce i potrzebuje. A Niemiecki 212A albo 214 nie moga i niemcy nie proponuja tego. Polska bedzie musiala wybrac miedzy A26 i Scorpene bo te dwie jednostki podwyszaja dzialania bojow Polski i bespieczenstwo Polski! Ja jestem personalnie za A26 bo to jest nowy produkt ktury bedziw mial wszytko now i nikt na swiecie jeszcze nie zna odglosu jaki bedzie produkowal podwoda i ta cisza jest przewaga dla Polski na baltyku i swiecie!
89-B5-6E-3D
~ja
1482408180
Niemiecka propozycja odpada z uwagi że Niemcy były zawsze naszym wrogiem. Francuska propozycja odpada bo Francuzi nigdy nie przekażą choćby części technologii swoich produktów. Pozostaje szwedzki Saab – typu A26 bo to okręty trudno wykrywalne i ze Szwedami można się najlepiej dogadać. Chcieli nam sprzedaż samoloty Gripen na bardzo dobrych warunkach. Wybraliśmy F 16 na złych warunkach.
05-7E-F4-E7

Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Mundurowi z benefitami
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomnik nieznanych bohaterów
Koniec dzieciństwa
Odznaczenia za wzorową służbę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kircholm 1605
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nie daj się zhakować
Marynarze mają nowe motorówki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sportowcy na poligonie
Rusza program „wGotowości”
Mity i manipulacje
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Husarze bliżej Polski
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sukces Polaka w biegu z marines
Starcie pancerniaków
Szansa na nowe życie
Zasiać strach w szeregach wroga
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kaman – domknięcie historii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Standardy NATO w Siedlcach
„Road Runner” w Libanie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Niespokojny poranek pilotów
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Abolicja dla ochotników
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kolejny kontrakt Dezametu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Męska sprawa: profilaktyka
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO