moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Odbudować lotnictwo morskie

Z racji położenia geograficznego i związanych z nim gospodarczych interesów na Bałtyku powinniśmy odbudować potencjał lotnictwa morskiego – mówili żołnierze i eksperci podczas konferencji naukowej nt. „Wybrane aspekty zastosowania bojowego lotnictwa”. Szczególną uwagę zwracano na brak samolotów odrzutowych i śmigłowców. Spotkanie odbyło się w Szkole Orląt.

Przedstawiciele Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Generalnego oraz Operacyjnego, a także lotnicy z jednostek w całym kraju debatowali dziś w Dęblinie na temat wyzwań, z jakimi mierzą się polskie siły powietrzne. Konferencję naukową nt. „Wybrane aspekty zastosowania bojowego lotnictwa” zorganizowała Katedra Taktyki i Uzbrojenia Szkoły Orląt. Spotkanie podzielono na dwie części. Tematem pierwszej było działanie dronów, śmigłowców i samolotów w czasie pokoju, podczas drugiej natomiast dyskutowano o różnego typu operacjach prowadzonych w czasie kryzysu i wojny.

Największe zainteresowanie wywołał temat poświęcony polskiemu lotnictwu morskiemu. Podpułkownik Andrzej Truskowski z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych podkreślał, że licząca prawie sto lat formacja jest dziś w fatalnej kondycji. – To nie jest wynik zaniedbań z wczoraj czy dziś. Niszczenie potencjału lotnictwa morskiego rozpoczęło się w latach osiemdziesiątych, gdy do tych sił nie trafiły wprowadzane wówczas do lotnictwa wojsk lądowych maszyny odrzutowe Su-22 – komentował ppłk Truskowski, dodając, że później wcale nie było lepiej. Plan modernizacji polskiego lotnictwa jeszcze z końca lat dziewięćdziesiątych zakładał, że Wojsko Polskie kupi do 2012 roku aż 160 samolotów wielozadaniowych, z których część miała trafić do marynarki wojennej. Jednak ostatecznie w 2003 roku kupiono 48 wielozadaniowych F-16 dla sił powietrznych i żadnej maszyny dla sił morskich.

Uczestnicy konferencji zgodnie uznali, że w celu ochrony wybrzeża długości ponad 500 km i strefy ekonomicznej Bałtyku o powierzchni 32 tys. km2 kwadratowych Polska musi jak najszybciej odbudować morski komponent lotniczy. Nie wystarczą do tego jednostki lotnicze sił lądowych, co podkreślał gen. bryg. pil. Sławomir Żakowski, zastępca dowódcy Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego. – Lotnictwo morskie ma swoje specyficzne wymagania, nie tylko związane ze sprzętem, lecz i z ludźmi. Nie każdy pilot może wykonywać zadania nad akwenami – uzasadniał generał. Podczas dyskusji pojawiło się kilka propozycji dotyczących maszyny, która nadawałaby się do działań nad Bałtykiem. Od konstrukcji używanych, wycofywanych (w ramach oszczędności) ze służby przez inne armie, aż do zupełnie nowych samolotów (włącznie z F-35).

O potrzebie jak najszybszego kupienia śmigłowców do zwalczania zagrożeń na morzu mówił w listopadzie wiceminister obrony Bartosz Kownacki. Jedną z wizytówek Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej są wciąż Mi-14PŁ, śmigłowce przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Jednak cztery z nich zostały już wycofane. W jednostce pozostały jeszcze cztery, których zdolność do użycia upływa w latach 2021–2022. Poza „czternastkami” siły ZOP współtworzą jeszcze cztery amerykańskie śmigłowce pokładowe SH-2G. BLMW jako jedyna formacja w kraju strzeże z powietrza bezpieczeństwa osób znajdujących się na polskich wodach Bałtyku. W tym celu korzysta głównie z sześciu helikopterów W-3RM Anakonda. Jednak połowa z nich przechodzi obecnie modernizację w Świdniku. Wiceszef MON zapewniał w mediach, że zakupy dla lotnictwa morskiego są wśród priorytetów resortu obrony.

Poza problemami polskiego wojska uczestnicy konferencji debatowali również o wyzwaniach, z jakimi mierzą się inne armie. Omówiono m.in. kwestie związane z używaniem dornów, a także wykorzystaniem lotnictwa taktycznego w konflikcie ukraińsko-rosyjskim oraz w wojnie w Syrii.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. nawig. Kamil Grzyb

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1481213340
Panie Żakowski - samolot F-16 uzbrojony w pociski AGM nie musi wlatywać nad wodę, nie ma różnicy w lataniu nad : wodą, lasem, polem kukurydzy, budynkami, polem kartofli, polem z wykopanymi już kartoflami.
96-69-5D-19

Trzy „Duchy" na Bałtyk
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Uczelnie łączą siły
Artylerzyści mają moc!
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Nowe zdolności sił zbrojnych
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Plan na WAM
Razem na ratunek
Nowe zasady dla kobiet w armii
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Gdy ucichnie artyleria
Zwrot na Bałtyk
Szwedzi w pętli
Holenderska misja na polskim niebie
Przygotowani znaczy bezpieczni
Najdłuższa noc
Pancerniacy jadą na misję
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Po co wojsku satelity?
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Formoza – 50 lat morskich komandosów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kapral Bartnik mistrzem świata
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Wojskowa łączność w Kosmosie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Don’t Get Hacked
Nadchodzi era Borsuka
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski „Wiking” dla Danii
Militarne Schengen
W krainie Świętego Mikołaja
Niebo pod osłoną
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Z Su-22 dronów nie będzie
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Wojsko przetestuje nowe technologie
Komplet medali wojskowych na ringu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czwarta dostawa Abramsów
Wojsko ma swojego satelitę!
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Czas na polskie Borsuki
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Borsuki jadą do wojska!
Mundurowi z benefitami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Dzień wart stu lat
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO