moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowana Bryza wróciła do bazy

Transportowa Bryza o numerze bocznym 1003 została wyposażona w nowy silnik, podwozie i centralny punkt tankowania. Samolot należy do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej i jest jednym z siedmiu, które w ostatnim czasie przeszły podobną modernizację. Zmiany ułatwią szkolenie pilotów i użytkowanie maszyn.

Bryza o numerze 1003 na co dzień stacjonuje w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego na gdyńskich Babich Dołach. Ostatnie miesiące spędziła w Mielcu, gdzie specjaliści z tamtejszych zakładów lotniczych zajmowali się jej modernizacją. Na macierzyste lotnisko wróciła kilka dni temu. – Samolot został wyposażony w nowy zespół napędowy. Silniki TWD-10B z trójpłatowym śmigłem zastąpiono napędem PZL-10S ze śmigłem Hartzell o pięciu płatach – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Zmiana była konieczna, ponieważ stare silniki przestały być produkowane i powoli zaczynało brakować do nich części zamiennych – dodaje.

Poza tym lotnikom morskim zależało na tym, aby we wszystkich Bryzach, z których na co dzień korzystają, zespoły napędowe były takie same. Ułatwia to zarówno szkolenie załóg, jak i codzienną eksploatację maszyn. – Po modernizacji samolot jest płynniejszy w pilotażu. Mniej są odczuwalne wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu – mówi kmdr ppor. Grzegorz Gołas, pilot Bryzy. Ale zmian jest więcej. – Bryza zyskała nowe podwozie oraz centralny punkt tankowania – informuje kmdr ppor. Cichy. Do tej pory, aby wypełnić zbiorniki paliwem, należało wejść po drabince na wysokość każdego ze skrzydeł i podłączyć przewód. – Zajmowało to trochę czasu – przyznaje rzecznik brygady. – Teraz wlew paliwa znajduje się na niewielkiej wysokości, na lewej burcie maszyny, paliwo zaś jest tankowane pod ciśnieniem – dodaje.

Podobnej modernizacji zostało poddanych siedem z czternastu Bryz, którymi dysponuje Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Jako pierwsze w mieleckich zakładach znalazły się dwie maszyny monitoringu ekologicznego, a potem trzy Bryzy patrolowe stacjonujące w Siemirowicach. Do tego doszły dwa samoloty transportowe z Gdyni-Babich Dołów. – Pozostałe maszyny nie wymagają takich prac, bo już wcześniej miały silniki PZL-10S – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy.

Jednak gdyńskie Bryzy wróciły z Mielca odmienione również pod innym względem. Zostały pomalowane na kolor szary, charakterystyczny dla lotnictwa morskiego. – Nie miały takiego wcześniej, ponieważ nie służyły u nas od początku. W 2012 roku przejęliśmy je z jednostek sił powietrznych – wspomina kmdr ppor. Cichy. W tej chwili takie barwy ma 13 z 14 Bryz. Ostatnia jest biała. Jej kolor nawiązuje do Wellingtonów, które podczas II wojny światowej służyły w 304 Dywizjonie Bombowym „Ziemi Śląskiej” im. Księcia Józefa Poniatowskiego. Tradycje tej formacji dziedziczy Kaszubska Grupa Lotnicza.

Lotnictwo morskie dysponuje Bryzami w czterech wersjach. Maszyny służą między innymi do rozpoznania jednostek nawodnych, wskazywania celów okrętom, samolotom uderzeniowym oraz Morskiej Jednostce Rakietowej, biorą też udział w misjach poszukiwawczo-ratowniczych i poszukiwaniu okrętów podwodnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~Hamer
1479285060
Oddano amerykanom Mielec w cenie złomu i natychmiast zamówiono Bryzy w cenie 3x wyższej niż była przed oddaniem zakładu amerykanom (!) Bryzy,które jak określono są zbędne i nie potrzebne WP (...) Teraz przeprowadza się modernizację wymieniając kluczowe zespoły latawca. Najlepsze w tym wszystkim jest to,iż nigdzie nie podano ile ta modernizacja kosztowała i co w zamian jako offset dostajemy...!!!
69-AD-99-EB

Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
 
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Mamy pierwszych pilotów F-35
Więcej na mieszkanie za granicą
Szabla hubalczyków
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Historyczna umowa z Francją
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Pegaz nad Europą
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Więcej amunicji do Rosomaków
Pracowity dyżur Typhoonów
Pod żaglami – niepokonani z AMW
DriX – towarzysz okrętu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Walka pod napięciem
Nowy prezes PGZ-etu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wiedza na trudne czasy
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Wspólna wola obrony
Obierki z błotem
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Ukwiał z Gdańska
Sport kształtuje mentalność
Składy wysokiego ryzyka
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Rodzina na wagę złota
Początek „Burzy”
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Nowa siła uderzeniowa
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Na pomoc po katastrofie
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Więcej polskiego trotylu dla USA
Gdy sekundy decydują o życiu
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsza misja Gripenów
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Podniebne wsparcie sojuszników
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Ustawa bliżej żołnierzy
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Polskie F-16 w służbie NATO
Gra o kapitulację
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Misja PKW „Olimp” doceniona
Podniebny Pegaz
Ogień z nabrzeża
Koniec wojny, którego nie znamy
Nasi czołgiści najlepsi
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Henry Szymanski na tropie prawdy
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Czołgi końca wojny
Apache’e na horyzoncie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO